שתף קטע נבחר

רמה"ש: "בלי מחלף במורשה העיר תקרוס"

תושבים ברמת השרון טוענים שהעירייה אינה ערוכה למתיחת הפנים שעובר אזור מזרח העיר, וחוששים מפני פקקי ענק והיעדר שירותים נאותים לתושבים שיתווספו בעקבות הבנייה באזור. "העיר מאופיינת בקרקעות יקרות ובביקוש גדול, ולקבלנים ולעירייה יש אינטרס לייצר דירות חדשות. אבל האבסורד הוא שהבנייה מנוהלת ללא כל תכנון". עיריית רמה"ש: "פועלים להקמת מחלף"

האם העיר רמת השרון עתידה לסבול מפקקי ענק ומהיעדר שירותים נאותים לתושביה? זהו התרחיש שמפניו חוששים חברי קבוצת "חיים ברהמ"ש" שהוקמה ב-2013, ומטרתה לעקוב אחר התנהלות העירייה בתחום התכנון והבנייה. באחרונה פנו ל-ynet חברי הקבוצה, הכוללת למעלה מ-500 תושבי העיר, בטענה כי העירייה אינה ערוכה לבנייה החדשה בשכונת מורשה שבמזרח העיר מבחינת תכנון הולם של תשתיות ומבני ציבור.

 

בנייה ברמה"ש - עוד כותרות בערוץ הנדל"ן :

 

"רמת השרון מאופיינת בקרקעות יקרות ובביקוש גדול, ולכן יש אינטרס לקבלנים ולעירייה לייצר יחידות דיור חדשות עבור שוק גואה", אומרת ל-ynet נעמי סער, תושבת העיר וממובילות הקבוצה. "כ-6 פרויקטים הכוללים למעלה מ-2,000 יחידות דיור חדשות באזור שכונת מורשה עתידים להיבנות בשנים הקרובות, כאשר 3 מהם כבר נמצאים בעיצומם ואמורים להיות מאוכלסים תוך 18 חודש".

 

"האבסורד הוא שהבנייה המואצת ברמת השרון מנוהלת ללא תוכנית עירונית, תקצוב או שקיפות לגבי איך ייראה היום שאחרי אכלוס הדירות", טוענת סער, "על אילו כבישים יסעו אלפי מכוניות לעבודה, לאיזה גנים ובתי ספר ילכו הילדים? לאילו קופת חולים וגנים ציבוריים יפנו?", היא תוהה, "העירייה והקבלנים עסוקים כל הזמן בהגדלת כמות יחידות הדיור לכל פרויקט, במקום לתכנן, לתקצב ולבצע את התשתיות שנדרשות לחיים ברמה טובה, גם אחרי שמוסיפים אלפי תושבים חדשים לאזור".

 

"חייבים מערכת איזונים ובלמים ברשות המקומית", מחזק את הדברים רונן וקנין, מהנדס תחבורה וממקימי הקבוצה, "צריך לייצר מערכת בקרה טובה שתוודא שנעשה תכנון עירוני מתאים, המקדים את תנופת הבינוי המואץ ואת שיווק אלפי הדירות על הנייר. תפקידה הראשון של העירייה הוא תכנון מושכל של תשתיות לטווח קצר וארוך עבור תושביה, הקיימים והעתידיים".

 

"העירייה צריכה לוודא שהבנייה המואצת נעשית באותו הזמן שבו מפותחות תשתיות תחבורה, חינוך ומבני ציבור שיכולים לתמוך בגידול משמעותי שיתווסף לאוכלוסייה", ממשיך וקנין, "ללא תכנון עירוני, המשמעות של בנייה מואצת היא קריסת כל התשתיות עבור התושבים הקיימים והחדשים גם יחד. זו הדרך המהירה להפוך שכונות טובות ומשגשגות לשכונות לחץ ומצוקה".

שכונת מורשה ברמת השרון. מתיחת הפנים חיובית - אך התושבים חוששים מהצפיפות (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
שכונת מורשה ברמת השרון. מתיחת הפנים חיובית - אך התושבים חוששים מהצפיפות(צילום: עידו ארז)

 

היתרים בניגוד לתב"ע?

וקנין מספר כי מבדיקה שערכה הקבוצה עולה כי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ברמת השרון סיפקה לקבלנים המבקשים לבנות בשכונה רישיונות עבודה בניגוד להוראות התב"ע (תוכנית בניין עיר) משנת 2009. אלה קובעות כי תנאי למתן היתר בנייה יהיה ביצוע בפועל של פתרון תחבורתי. "כלומר, מדובר בהקמת מחלף ייעודי במזרח רמת השרון", מסביר וקנין, "אבל ככל הנראה, העירייה החליטה לוותר על התנאי הבסיסי המהותי שמאפשר להיכנס ולצאת לרמת השרון ברמה סבירה".

 

היום (ב') אמור היה להתקיים דיון פנימי בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז תל-אביב בנושא, אולם הוא נדחה למועד לא ידוע. בקבוצה טוענים כי העירייה והקבלנים הבונים בשכונה ביקשו מהוועדה הקלות בקבלת היתרים, "באמתלה של בנייה מואצת". לדברי סער, "בשלב זה קיימת רק יציאה קטנה אחת מהשכונה לכביש 4 לכיוון מתחם תעש. ההקלות שמבקשים הקבלנים לא אמורות להשפיע על כל העיר אלא רק על השכונה - אך לא כך יהיה בפועל, אם יקבלו אישורי בנייה בלי להקים את המחלף".

 

סער אומרת כי היתרי הבנייה לפרויקטים אלה ניתנו "תוך התעלמות מתנאי מקדים בתב"ע". לדבריה, "התנאי קובע כי היתר בנייה באזור זה מותנה בפתיחת מחלף כניסה ויציאה מזרחי לאזור, לפני תחילת העבודות. למרות ההתניה המפורשת בתב"ע, התעלם מתנאי זה צוות מצומצם של ועדת בניין עיר בעירייה, וסיפק היתרי בנייה במהירות לקבלנים שהתחילו לעבוד בצורה מיידית".

 

"אחרי שפנינו לעירייה בנושא, במקום לפתור את בעיית התושבים היא פנתה לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה עם בקשת ההקלה", היא טוענת. "אותה הקלה המבקשת למחוק את תנאי התב"ע וגורסת שניתן להעמיס על התשתיות הקיימות עוד אלפי יחידות דיור".

בנייה חדשה בשכונת מורשה. יווצר עומס על התשתיות? (צילום: שרון אברהם) (צילום: שרון אברהם)
בנייה חדשה בשכונת מורשה. יווצר עומס על התשתיות?(צילום: שרון אברהם)

 

עיריית רמה"ש: "פועלים לקידום הקמת מחלף"

סער מבקשת לקחת דוגמא חיובית מהעיר יבנה. "לפני כשנה הודיע ראש העיר שלא יעניק היתר בנייה ל-2,300 דירות - עד להקמת מחלף באזור. נימוקיו היו שלא ניתן לאפשר בניית שכונות נוספות ללא מחלף דרומי, שבלעדיו נדונה העיר לפקקים. כתוצאה מכך, אושר מימון להקמת המחלף והיתרי הבנייה יצאו לדרך.

 

"שלא תטעי, תושבי רמת השרון בעד בנייה, בעד פיתוח העיר וחיזוקה, בעד תוספת אוכלוסייה ואספקת פתרונות דיור אטקטיביים לכל מי שרוצה", מבהיר וקנין, "אך חייבים לעשות זאת אחרי תכנון עירוני שמוודא שמוקמות תשתיות מספקות כדי לתמוך באותה האוכלוסייה".

 

דובר עיריית רמת השרון, גונן אליאסי, אומר בתגובה לפניית ynet על טענות התושבים כי "עיריית רמת השרון מקדמת את תוכניות הבנייה בעיר על פי כל חוקי התכנון והבנייה, וזאת בשיתוף כל הגורמים והרשויות הרלוונטיות. חברי ועדת התכנון והבנייה פועלים בשיתוף אנשי המקצוע באופן מקצועי, כאשר לנגד עיניהם טובתם ורווחתם של כלל התושבים. הנהלת העירייה נפגשה לאחרונה עם מנכ"ל משרד התחבורה ודרשה ממנו לגבש לאלתר פתרונות תחבורתיים מיידיים, שיקלו על מצוקת התושבים במזרח העיר.

 

"כמו כן, העירייה פועלת, בשיתוף כל הגורמים המקצועיים במערכת, כדי לקדם את פרויקט המחלף בצומת מורשה, שיפתור את הבעיה אחת ולתמיד. לטובת כך נערכו פגישות עם כל הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה השונים. הנהלת העירייה פועלת בכל האמצעים העומדים לרשותה ומפעילה לחצים כבירים על משרדי הממשלה, על מנת לקדם פתרונות שיקלו על המציאות באזור, בטווח הקצר והארוך".

 

ומה אומרים הקבלנים? עו"ד ענת בירן, המייצגת את אחת החברות שבונה במתחם, מציינת כי החברה מוסיפה כ-300 דירות בלבד - שההשפעה שלהן על התנועה זניחה. לדבריה, "החברה בונה במקום מכוח היתרים שניתנו לה כחוק בהתאם לתב"ע ובהתאם למכרז שפרסם משרד האוצר", היא אומרת, "החברה פעלה במהירות האפשרית להגיש בקשה להיתר בנייה והחלה בבנייה מיד עם קבלת ההיתר, במטרה לספק את הדירות לשוק בהקדם האפשרי".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הילה ציאון
אתר בנייה בשכונת מורשה ברמת השרון
צילום: הילה ציאון
מומלצים