שתף קטע נבחר
 

המבחן של שר הכלכלה: החייאת העסקים

אף שהם מהווים את עמוד השדרה של המשק - בעלי העסקים הקטנים והבינוניים מתקשים להחזיק מעמד. כדי שהם ימשיכו להתקיים - שר הכלכלה החדש צריך לעמוד בחמישה אתגרים עיקריים

חלק מסמכויותיו ומתחומי האחריות המרכזיים של שר הכלכלה החדש, אריה דרעי, יהיו סיוע וקידום מצבם של העסקים הקטנים והבינוניים בישראל. עסקים אלו מהווים כ-97% אחוזים מבעלי העסקים במדינה והקטר המרכזי של השוק.

 

 

כידוע, התנאים בישראל מקשים על בעלי העסקים הקטנים והבינוניים להמשיך ולהתקיים, זאת כאשר למדינה אמור להיות אינטרס עצום בהקלה ובסיוע לעסקים אלה, המהווים את עמוד השדרה העיקרי של המשק הישראלי. הקדנציות האחרונות אומנם היו מאופיינות בכוונות טובת למען בעלי העסקים הקטנים בישראל, אך בהישגים ובסיוע נרשמה התקדמות מועטה. על מנת לסייע באמת לעסקים הקטנים בישראל, על שר הכלכלה החדש לעמוד בחמישה אתגרים עיקריים בקדנציה הבאה עלינו לטובה:

 

הרחבת אמצעי המימון

עסקים רבים זקוקים להון ראשוני על-מנת לגרום לעסק לקרום עור וגידים ובעיקר בכדי להמשיך להתקיים ולצמוח. רבים יוותרו על פתיחת העסק מתוך חשש או קושי להתחייב לביטחונות הגבוהים, הדרושים על מנת לקבל אשראי, או מחשש שעלויות האשראי ישחקו את הרווח.

 

אמנם קיימות קרנות בערבות מדינה המעניקות סיוע לעסקים, אך מומלץ כי שר הכלכלה החדש ידאג לייעל ולהרחיב את פעילות קרנות המימון כך שיתאפשר לעסקים קטנים לקבל אשראי זול יותר, לזמן ארוך יותר ובדרישה לביטחונות נמוכים יותר ביחס למצב כיום.

 

כיום, נדרש בעל עסק להעמיד בטחונות של לפחות 30% והאשראי ניתן לתקופות של עד 5 שנים בריביות זהות או כמעט זהות לריביות שניתן לקבל בבנק. לצורך השוואה, במרבית מדינות ה- OECD קרנות המימון הממשלתיות מעניקות את האשראי לזמן ארוך של עד 13 שנים ובסכום ערבות מירבי הגבוה פי 10 מזה הניתן בישראל.

 

פתיחת השוק לאשראי חוץ בנקאי

על שר הכלכלה החדש לעודד אשראי חוץ בנקאי, גם על ידי גופים פרטיים, בפיקוח רגולטורי. עידוד זה ניתן ליישם בדרך של הטבות מס, בדומה לחוקי עידוד, ובכך למעשה תשתתף המדינה בצורה עקיפה במימון שמעניק נותן האשראי. המהלך, כאמור, יעניק הטבת מס לנותן האשראי, יגדיל את התחרות בשוק האשראי ויקטין את עלות האשראי הקיים בשוק.

 

מיסוי

 שימוש במיסוי דיפרנציאלי ככלי סיוע לקבוצות ספציפיות באוכלוסייה. השימוש במס דיפרנציאלי מאפשר לאבחן קבוצות מסוימות לפי מוצרים, ענפים, שכבה סוציו אקונימית ופרמטרים אחרים, ולתת הטבה ספציפית למי שזקוק להטבה. הגדרת הקבוצה באופן ספציפי מוזילה את עלות ההטבה – כיוון שהיא מיועדת לקבוצה קטנה יחסית, בהשוואה למשק כולו. כך למשל ניתן להנהיג מע"מ אפס על מוצרי צריכה ולהקל על הצרכן הסופי או להבדיל, להנהיג מס חברות דיפרנציאלי וכך להקל על העסקים הקטנים.

 

הרחבת הסיוע לייצוא ישראלי של עסקי SMB

גודל השוק הישראלי המוגבל ומספר בעלי העסקים שבו, הופכים את התחרות במדינה לחריפה מאוד, ודאי בין בעלי העסקים הקטנים והבינוניים. על מנת שלא לשחק לידיהם של החברות הגדולות, על המדינה לפתוח את השוק ולתמוך באופן מוגבר בתהליכי ייצוא של העסקים הקטנים לחו"ל, בעזרה מבחינה כלכלית ושיווקית. דרך פריצת עסקים מקומיים קטנים רבים יותר לשוק הבינלאומי, המדינה תגדיל גם את "מגרש-המשחקים" של בעלי העסקים וגם תכניס למדינה יותר כספי חוץ.

 

הקלת נטל הבירוקרטיה

ישראל ירדה למקום ה-35 בדירוג "קלות עשיית העסקים" של הבנק העולמי, בין היתר בשל עומס בירוקרטי. אף שנעשו כבר פעולות לצמצום הבירוקרטיה הנדרשת עבור פתיחת עסק בישראל, עדיין נדרשים בעלי עסקים להשקיע זמן רב בפרוצדורות ודיווחים לרשויות השונות על-מנת שיוכלו להמשיך ולפעול. יש לדאוג לצמצום נוסף של הליכים אלה.

 

עו"ד ורו"ח הדס שרים היא שותפה וראש מחלקת ה- SMB (עסקים קטנים ובינוניים) בפירמת רו"ח בייקר טילי ישראל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דולרים כסף שטרות דולר צמיחה כלכלה מטבעות
צילום: shutterstock
מומלצים