מכונית בישראל עולה כפליים - המספרים מאחורי החוצפה
שר האוצר החדש התחייב אמנם להוריד את מחירי הדיור, אבל בישראל של 2015 אף אחד לא מדבר על שינוי שיאפשר קניית רכב חדש בלי להכנס לחובות כבדים. בדיקת ynet מגלה: הפער בין יכולת רכישת רכב בישראל לשאר העולם הפך בלתי נתפס
זה לא סוד שמכוניות חדשות בישראל הן מצרך יקר. אחרי דירה חדשה, קניית רכב היא ההוצאה השנייה בגודלה על כל המשתמע מכך. לא רק עקב מחירה הגבוה, אלא בעיקר בגלל מספר המשכורות הלא הגיוני שנדרש עבורה, בעיקר בהשוואה למדינות אחרות בעולם. ועוד לא הזכרנו משתנים יקרים (מדי) אחרים, כמו ביטוח, אגרת רישוי ועלויות טיפולים וחלפים גבוהות מהמקובל. כל זאת כמובן בזמן שהתחבורה הציבורית אינה מעניקה אלטרנטיבה. לא בימי חול בהן היא מספקת שירות קלוקל, ובפרט לא בימי מנוחה ובילוי משפחתיים בסוף השבוע.
- כמה עולה מאזדה 3 ליבואנית? 47 אלף שקל
זה לא סוד שמחירי הרכב הגבוהים בישראל מושפעים מרמות מיסוי מהגבוהות בעולם או בפשטות, מהנתח העסיסי שנוטלת לעצמה המדינה מעסקת הרכישה, אך גם מבנה שוק לא תחרותי דיו וחיבתם של הישראלים לרכב גדול יחסית, מאובזר ויקר, משפיעים על כך. כדי להבין עד כמה הנחות הייסוד המטרידות האלה נכונות, ערכנו השוואה מאלפת. זהירות: התוצאות לא נעימות.
הדגם | מחיר בישראל | מחיר בסיס ממוצע בעולם | פער ממוצע | כמה משכורות בישראל | ממוצע משכורות בעולם |
טויוטה קורולה | 129,000 | 86,560 | 49% | 14 | 5.1 |
מאזדה 3 | 128,000 | 84,400 | 52% | 14 | 5.1 |
קיה ספורטאז' 2.0 | 153,000 | 94,900 | 61% | 16.7 | 5.3 |
סקודה אוקטביה | 133,000 | 93,200 | 43% | 14.5 | 5.4 |
בעולם - משלמים פחות, עובדים פחות בשביל רכב חדש
בפשטות, מיסוי גבוה והכנסה נמוכה יחסית גורמים ל"מר ישראלי" לעבוד הרבה יותר מעמיתו האירופי או האמריקאי כדי לרכוש רכב חדש. כדי לבדוק עד כמה, בחרנו חמישה שווקים בולטים בעולם - ארה"ב, יפן, אוסטרליה, גרמניה ובריטניה - ואת חמש המכוניות הפופולריות ביותר אצלנו. הבדיקה מצאה פערים של עשרות אחוזים לרעת ישראל, ועוד יותר מכך כאשר מכניסים לשקלול את השכר הממוצע במשק.
ישראל | 9,000 (בשנת 2014 - 9,164) |
ארה"ב | 17,955 |
יפן | 13,151 |
אוסטרליה | 23,539 |
גרמניה | 15,135 |
בריטניה | 15,865 |
איך בדקנו?
- המחיר אליו התייחסנו הוא "מחיר מחירון" שמפרסמות היצרניות באתרים רשמיים.
- ההשוואה מתייחסת לגרסאות זהות במידת האפשר. קיה פיקנטו אינה משווקת בחלק מהמדינות, ושם עברנו לדגם הזול הבא - ריו. היכן שטויוטה קורולה לא נמכרת, בדקנו את האוריס. ייתכנו הבדלי עיצוב ואבזור מסויימים, ולעיתים הבדלי מנוע ותיבות הילוכים קלים.
- השכר הממוצע לחודש (מחושב לשקלים) מתייחס ל-2014 על-פי נתוני הביטוח הלאומי בישראל ונתוני ה-OECD. ישראל (9,164 שקל לחודש), ארה"ב (17,955 שקל) יפן (13,151 שקל), אוסטרליה (23,539 שקל), גרמניה (15,135 שקל), בריטניה (15,865 שקל).
המכונית - הדגמים הפופולריים ביותר בישראל
המכוניות אותן בחרנו הן הנמכרות ביותר בישראל בשנת 2015. המשמעות היא, כי דווקא אלה אמורות לאפשר מחיר קרוב יותר לזה המבוקש בחו"ל לפחות מבחינת היבואנית, שכן העלות המועמסת על כל יחידה - למשל הוצאות תפעול, תקינה ושיווק - קטנה יותר.
הראשונה היא טויוטה קורולה, המכונית הנמכרת ביותר בישראל השנה וב-2014, והדגם הנמכר ביותר של יצרנית הרכב הגדולה ביותר. היא משווקת כמעט בכל שוק בעולם בגרסאות זהות, דומות או קרובות. ובעוד אנחנו משלמים עליה כ-14 משכורות ממוצעות, שכיר אמריקאי ממוצע יכול לרכוש אחת עם פחות מ-4 משכורות - פער עצום. בגרמניה תצטרכו לעבוד יותר, אבל רק חצי מבישראל. אגב, הקורולה עולה לצרכן ביפן כ-58 אלף שקלים, מחיר המגלם גם שם רווח נאה ליצרנית ולסוכן המוכר. אצלנו מזנק המחיר ב-125%!
מדינה | מחיר בסיס (מחירון רשמי מתורגם לשקלים) | בכמה אנחנו יותר יקרים? | משכורות לרכישה |
ישראל |
129,000 שקל (קורולה 1.6 אוט') 130,000 שקל (אוריס 1.6 אוט') |
- |
14 14.2 |
ארה"ב |
68,000 שקל (1.8 אוט') |
90% |
3.8 |
יפן* |
57,800 שקל (1.5 אוט') |
125% |
4.4 |
אוסטרליה |
80,300 שקל (1.8 אוט') |
61% |
3.4 |
גרמניה |
98,500 שקל (1.6 אוט') |
31% |
6.5 |
בריטניה* |
113,600 שקל (1.6 אוט') |
14% |
7.2 |
* שוק בו קורולה לא משווקת, בהשוואה לאוריס
שנייה היא קיה פיקנטו, מכונית המיני שקבעה היסטוריה והפכה לנמכרת ביותר ב-2013 (כיום במקום השני). הפיקנטו משווקת במספר שווקים מצומצם יותר, ולכן הכנסו לצידה את הריו - הסופר-מיני ה"גלובאלית" של קיה, שמוצעת גם באוסטרליה וארה"ב. בשני המקרים אגב, מצאנו פערי מחירים אדירים של עד 95%. באוסטרליה בה משתכרים פי כמה מישראל, עולה ריו אוטומטית 55 אלף שקלים. בישראל? 107 אלף שקלים. מחיר הפיקנטו בשווקים שנבדקו נמוך ב-16% עד 32% ממחירי גרסאות אוטומטיות מקבילות בישראל.
מדינה | מחיר בסיס (מחירון רשמי מתורגם לשקלים) | בכמה אנחנו יותר יקרים? | משכורות לרכישה |
ישראל |
79,500 שקל (פיקנטו 1.2 אוט') 107,000 שקל (ריו האצ'בק 1.4 אוט') |
- |
8.7 11.7 |
ארה"ב* |
66,600 שקל (ריו סדאן 1.6 אוט') |
71% |
3.7 |
יפן | מותג קיה לא משווק | - | - |
אוסטרליה* |
55,000 שקל (ריו האצ'בק 1.4 אוט') |
95% |
2.3 |
גרמניה |
60,400 שקל (1.2 אוט') |
32% |
4 |
בריטניה |
66,800 שקל (1.2 אוט') |
19% |
4.2 |
* שוק בו פיקנטו לא משווקת, בהשוואה לריו
מלכת המכירות הבלתי-מעורערת בעבר הייתה מאזדה 3. וגם כאן מצאנו פערים שנעים בין 125% (יפן) ל-68% (אוסטרליה). מחיר ה-3 בדגם 2.0 ליטר המאובזר ביותר עומד בארה"ב ואוסטרליה על כ-92 אלף שקלים. בישראל הוא מגיע ל-140 אלף.
מדינה | מחיר בסיס (מחירון רשמי מתורגם לשקלים) | בכמה אנחנו יותר יקרים? | משכורות לרכישה |
ישראל |
128,000 שקל (1.5 אוט') 133,000 שקל (2.0 אוט') |
- |
14 14.5 |
ארה"ב* |
69,700 שקל (2.0 אוט') |
91% |
3.9 |
יפן |
56,800 שקל (סדאן 1.5 אוט') |
125% |
4.3 |
אוסטרליה* |
79,300 שקל (2.0 אוט') |
68% |
3.4 |
גרמניה** |
96,200 שקל (האצ'בק 1.5 אוט') |
33% |
6.3 |
בריטניה** |
120,000 שקל (1.5 אוט') |
7% |
7.6 |
* שוק בו מאזדה 3 אוטומטית משווקת רק עם מנוע 2.0 ליטר
** שוק בו מאזדה 3 אוטומטית משווקת רק עם מנוע 1.5 ליטר
הבא בתור הוא רכב הפנאי המצליח קיה ספורטאז' שחזר לחיים השנה תודות לגרסת 1.6 זולה במיוחד - 135 אלף שקלים שהם כמעט 15 משכורות לשכיר ממוצע. נשמע אטרקטיבי? בארה"ב עולה ה-2.4 ליטר עם 180 כ"ס (הדגם הזול ביותר) כ-84 אלף שקלים, שהם פחות מ-5 משכורות ממוצעות.
מדינה | מחיר בסיס (מחירון רשמי מתורגם לשקלים) | בכמה אנחנו יותר יקרים? | משכורות לרכישה |
ישראל |
135,000 שקל (1.6 אוט') 153,000 שקל (2.0 אוט') |
- |
14.7 16.7 |
ארה"ב* |
84,500 שקל (2.4 אוט') |
81% |
4.7 |
יפן | - | - | - |
אוסטרליה |
88,500 שקל (2.0 אוט') |
52.5% |
3.7 |
גרמניה |
111,600 שקל (2.0 אוט') |
37% |
7.4 |
בריטניה** |
105,300 שקל (1.6 ידני) |
28% |
6.6 |
* לא נמכר עם מנוע קטן מ-2.4 ליטר
** לא נמכר עם תיבה אוטומטית
ולסיום סקודה אוקטביה, המכונית האירופאית המצליחה ביותר כיום בישראל. המחיר הנמוך ביותר בישראל הוא 133 אלף שקלים (1.2), גבוה ב-37% מגרמניה (כ-100 אלף) ו-26% מבריטניה (כ-105 אלף). באוסטרליה משווק ה-1.4 ליטר עם תיבה דומה ושם עומד פער המחיר על יותר מ-80% לרעת ישראל, שכן אוסטרלי ממוצע זקוק ל-3.2 משכורות בלבד לרכוש אוקטביה 1.4. בישראל? 15.4 משכורות.
מדינה | מחיר בסיס (מחירון רשמי מתורגם לשקלים) | בכמה אנחנו יותר יקרים? | משכורות לרכישה |
ישראל |
133,000 שקל (1.2 רובוטי) 141,000 שקל (1.4 רובוטי) |
- |
14.5 15.4 |
ארה"ב | - |
- |
- |
יפן | - | - | - |
אוסטרליה* |
77,200 שקל (1.4 רובוטי) |
83% |
3.2 |
גרמניה |
96,900 שקל (1.2 רובוטי) |
37% |
6.4 |
בריטניה |
105,400 שקל (1.2 רובוטי) |
26% |
6.6 |
* דגם 1.2 ליטר לא משווק באוסטרליה