התאונה בחצב: 'תאילנדים מוסעים כמו ירקות'
הצומת המסוכן בכניסה למושב, שבו נהרגו הבוקר שני עובדים מתאילנד, מחכה שנים ארוכות לרמזור. בשנה שעברה אושר התקציב - אבל העבודות לא החלו. התושבים טוענים שהם נזקקים מדי בוקר לעשר דקות רק כדי לחצות אותו. משרד התחבורה מתמהמה: "זו סחבת במיטבה"
"כל כך הרבה אנשים נהרגו בצומת הארור הזה, וזה מדהים שזה לא מעניין איש", כך אמר היום (ג') ל-ynet לויעד אלבז, תושב המושב חצב שבמועצה האזורית באר טוביה, שבצומת הכניסה אליו מכביש 40 נהרגו בבוקר שני בני אדם ונפצעו שמונה בתאונת דרכים בין טרקטור למכונית מסחרית. חרף פניות, תלונות והתרעות חוזרות ונשנות של תושבים ונהגים, צומת חצב עדיין לא מרומזר. בשעות אחר הצהריים הפגינו במקום כ-200 תושבי המועצה במחאה על הטיפול הכושל בצומת.
לפני כשנה וחצי פתח אלבז את עמוד הפייסבוק "חיינו אינם הפקר – דורשים הקמת רמזור בכניסה למושב חצב", שבו פעילים תושבים רבים מהמושב. "העמוד נפתח אחרי תחנונים שלנו ולאחר התאונה הקשה שבה נהרג שחף מהצרי, רוכב אופנוע מאחד מיישובי המועצה, ונפצעה בת מושב", הוא מספר. "הובטח לנו שיותקן רמזור בתחילת השנה, אבל התאריך עבר. ההבטחה האחרונה הייתה למחצית השנייה של 2015. סחבת במיטבה. את הסיכון הגדול ביותר נוטלים החקלאים והפועלים הזרים, שנאלצים בלית ברירה לחצות ארבעה נתיבים של כביש 40 הסואן ממילא. התאונות הן תוצר ישיר של רשלנות מצד כל הגורמים הנוגעים בדבר".
עינת פלשנר אניספלד, גם היא תושבת חצב, תיארה את הפחד שעובר על התושבים בחציית הצומת: "מי שיוצא מהמושב צריך לחכות ששני הכבישים המהירים יתפנו כדי להשתלב. מי שיוצא ברכב מהמושב לכיוון צפון צריך לחכות יותר מ-10 דקות עד שהכביש יתרוקן ואז משתלב בכביש המהיר. אנשים יוצאים מהמושב בבוקר ותוהים אם הם ייצאו מזה בשלום או שייקלעו לתאונה. די. כמה כבר אפשר?".
בתאונה הבוקר נהרגו שני עובדים זרים מתאילנד שנסעו על הטרקטור באופן לא מוגן. בעמותת "אור ירוק" מתחו ביקורת על אופן ההסעה הנפוץ, ולאחרונה אף הועלו לעמוד הפייסבוק שצילמו תושבים בישובי השפלה והדרום, ומתעדות כיצד פועלים בענף החקלאות נוסעים על טרקטורים וטנדרים פתוחים כשהם לא חגורים.
"זו אווירה שמאפשרת הסעת פועלים כמו שמסיעים ירקות ופירות", אמר מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב. "המשטרה חייבת להגביר את האכיפה נגד נהגים שמסיעים אנשים בצורה כזו שמסכנת את חייהם".
ראש המועצה האזורית באר טוביה, דרור שור, הביע תסכול על כך שהבטחות משרד התחבורה ונתיבי ישראל לרימזור הצומת טרם הגיעו לדבריו לכדי ביצוע: "באפריל 2014 קיבלנו הבטחה ממשרד התחבורה לרמזור של הצומת. בשיחה הבוקר עם נתיבי ישראל נאמר לנו שהביצוע יתחיל ביוני-יולי ואני מתפלל שכך יהיה. מדובר במושב שהוקם בסוף שנות ה-40 ומאז טרם הוקם רמזור". עם זאת, במכתב שנשלח מנתיבי ישראל לאחרונה נכתב כי פתרון רמזור צומת חצב צפוי לצאת לפועל רק ברבעון האחרון של 2015.
אורן מתתיהו, תושב המושב ואב לשלושה, הוסיף: "הולכי רגל צריכים להגיע לשתי תחנות אוטובוס שנמצאות שם, ואין בכלל מעבר חצייה. זו ממש סכנת חיים. צריכים לשים רמזור".
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה הכריז על צומת הכניסה למושב חצב כמוקד סיכון. באפריל 2014 אישר ותקצב את הפרויקט והורה לחברת 'נתיבי ישראל' לקדם מיידית את הקמת הרמזור בצומת מפאת דחיפות הנושא".
מנתיבי ישראל נמסר: "העבודות לשדרוג צומת חצב, הכוללות הצבת רמזור חדש, יתחילו מיד עם השלמת תהליך התכנון. התכנון דורש מתן מענה בטיחותי לנוסעים בכביש 40, למשתלבים מהישוב חצב וכן מעבר לכלי הרכב החקלאיים. החברה תפעל להשלמת העבודות בחודשים הקרובים".
ראש אגף התנועה, ניצב ירון בארי: "ברוב התאונות הקטלניות ניתן לראות כחוט השני את מעורבות הגורם האנושי, את היסח הדעת של נהגים במהלך הנהיגה. לצערי, לא די בנוכחות, בולטות ואכיפה. הגיע הזמן שנתייחס לתאונות הדרכים כפיגועי דרכים. בואו נתגייס כולנו ונקבל אחריות אישית כשאנחנו לוקחים את ההגה לידיים".