פוסקי הדור: אריק לובצקי ומתי הררי על "תפוחים מן המדבר"
למרות היותם חילונים, אריק לובצקי ומתי הררי מצאו עצמם כפוסקי הלכה על הסט של "תפוחים מן המדבר", לאחר שיועצי הדת שהתגייסו להפקה לא הגיעו להסכמות ביניהם. עוד הם מספרים על החששות לפני הצילומים בשכונת מאה שערים וגם על הליהוק של אלישע בנאי. הערות הבמאים
הבמאים אריק לובצקי ומתי הררי מעידים על עצמם שהם חילונים, רחוקים מאוד מהעולם החרדי. ולמרות זאת, בסרטם החדש "תפוחים מן המדבר" - עיבוד קולנועי לנובלה והמחזה של סביון ליברכט - הם משרטטים דיוקן רגיש לחברה שנראית לרבים מאיתנו מסוגרת, מבודדת ומנותקת מהישראליות. במהלך הצילומים הם גילו שלא רק שהחרדים אינם מנותקים מהתרבות החילונית כפי שנדמה לנו, יש בתוכם כל כך הרבה גוונים וזרמים שהופכים את השחור-לבן שלהם ללא אחיד.
לובצקי והררי משתפים פעולה כיוצרים מאז היו קולנוענים צעירים, וחתומים יחדיו על הסדרה "תמונות יפואיות" והסרטים "בלאק ג'ק", "החשוד האחרון" ו"אמא של ולנטינה". לקראת צילומי "תפוחים מן המדבר", העוסק בנושא חדש מבחינתם - המשפחה החרדית, הם נעזרו במספר יועצי דת שילוו אותם בתהליך. אלא שמאוד מהר הם גילו כי אלו חולקים אחד על השני לגבי מה מותר ומה אסור על פי ההלכה. על כן מצאו עצמם הבמאים לא פעם בפוזיציה של פוסקים - מכריעים בסוגיות הלכתיות לטובת קידום הצילומים.
"זה נראה די פשוט אבל מה שקרה בפועל זה שגם בין היועצים התחילו להיות חילוקי דעות משמעותיים על כל מיני דברים, ובאיזשהו שלב, אנחנו החילונים היינו צריכים להכריע על מה ללכת", אומר הררי, ולובצקי חולק דוגמה משעשעת: "יום אחד הבאנו שתי יועצות חרדיות. אחת אמרה בחיים לא יהיה לדמות הראשית פלאפון, מה פתאום. השניה אומרת 'למה? יכול להיות לה בקלות פלאפון שנותנים לה'. כבר מהנקודה הזאת אפשר לראות שהמודרניזציה לא פוסחת גם על העולם החרדי".
"תפוחים מן המדבר" מספר את סיפורה של רבקה (מורן רוזנבלט), נערה חרדית מרדנית, אשר אביה הפטריארכלי (שלומי קוריאט) מתעקש לשדכה לאלמן מבוגר ממנה. בצר לה, היא נמלטת מאביה ומאמה האהובה (ריימונד אמסלם) ונודדת לקיבוץ בדרום בעקבות נער שהיא נמשכת אליו (אלישע בנאי בתפקיד ראשון בקולנוע). שם היא עוברת תהליך של התרחקות מהדת, לפחות בגרסה החרדית שלה. עוד מככבים בסרט: עירית קפלן וצבי שיסל.
כחלק מהמאמצים להגביר את האותנטיות והדיוק של הסרט, לובצקי והררי יצאו לגיחות בשכונת מאה שערים כשהם חמושים במצלמה. תחילה החביאו אותה מחשש להתנגדות התושבים, ואף הציגו סיפור כיסוי כאילו הם מצלמים סרט תדמית לעיר ירושלים. אולם בהמשך גילו כי ההתנגדות של המקומיים אינה כה עזה וכי הם מקבלים את נוכחות המצלמות וממשיכים בשלהם. כך זכו הבמאים לצילומי רקע נוספים לסרט.
עוד על המאמצים לדיוק בעלילה של הסרט והעולם הקולנועי בו הוא מתרחש, על הליהוק המפתיע של אלישע בנאי המוכר לנו בעיקר כמוזיקאי ("הוא השחקן היחידי שקצת קיבל אישור לאלתר ולהיות הוא עצמו") ועל צילומי השטח במאה שערים - בכתבת הערות הבמאים עם אריק לובצקי ומתי הררי על "תפוחים מן המדבר".