מועדון החפירות של נתניהו
הקבינט המנופח שהרכיב נתניהו צפוי להיות מועדון ויכוחים חסר תכלית ואף מזיק, כמו שראינו בלבנון ובצוק איתן. אז מה בדיוק צריכה ועדת השרים הקריטית לעשות?
הממשלה ה-34 של מדינת ישראל מתחילה לתפקד כשהאזור סביבנו חסר ודאות ונפיץ מאי-פעם. מלחמה או מערכה צבאית גדולה עלולה לפרוץ ללא התרעה ולהתפשט ליותר מזירה אחת; הבידוד המדיני שהולך וגובר גורם כבר עכשיו נזקים כלכליים, דיפלומטיים ואקדמיים. בעתיד ייתכן שיוטלו על ישראל סנקציות כלכליות ודיפלומטיות כמו על משטר האפרטהייד בדרום אפריקה בשעתו; מה שחמור יותר - מתכרסמת הלגיטימציה מהעולם להשתמש במלוא עוצמתו של צה"ל להגנה עצמית. התנסינו כבר בתוצאות הקשות של תהליך זה במהלך מבצע "צוק איתן" ואחריו. לכן חייב נתניהו להקים מיד קבינט ביטחוני מתפקד. קבינט שיהיה שונה מקודמיו.
מה זה אומר?
כדי שהקבינט הביטחוני-מדיני (ועדת שרים לביטחון לאומי) יוכל למלא את תפקידו ראש הממשלה צריך לכנס אותו מדי שבוע או שבועיים. אם לא לקבל החלטות, אז כדי להיות מעודכנים בתמונת המודיעין וביכולות צה"ל. חברי הקבינט החדשים חייבים לעבור, בלי בושה, השתלמות שיעבירו להם אנשי מקצוע בתחומים שבהם הם אמורים לקבל החלטות. כך לא יוכלו לומר "לא ידענו, לא ראינו" כמו שעשו בפרשת המנהרות ב"צוק איתן".
העיקר - קבינט יעיל צריך בעתות רגיעה לקבוע יעדי-על אסטרטגיים שישרתו את הביטחון הלאומי ויחזקו את המעמד בעולם. הוא גם צריך לאשר פעולות שיקדמו מטרות ואינטרסים אלה; בעתות לחימה הקבינט צריך בהחלטותיו להגדיר לצה"ל ולזרועות הביטחון האחרות את היעדים האסטרטגיים, המדיניים והצבאיים שאותם הם אמורים להשיג באמצעות הפעלת הכוח, ואת מצב סיום הלחימה הרצוי.
אסור שהקבינט יהפוך למועדון ויכוחים או למיני-פרלמנט בזמן לחימה; אסור גם שחברי קבינט ינסו להכתיב למח"ט גולני או מפקד אוגדת הגליל אם לתקוף את יעדיהם באיגוף ימני או בהסתערות ישירה. אבל ניסוח החלטות הקבינט חייב להיות בהיר ומדויק כדי שהרמטכ"ל והפיקוד הבכיר של צה"ל יוכלו לגזור מהם תכניות מבצעיות ולוגיסטיות ולנסח פקודות ברורות שיגדירו לכוחות הלוחמים את המשימות.
בזמן רגיעה חייב הקבינט לפקח ולוודא שכל זרועות צה"ל, ולא רק חיל האוויר, יודעות מה נדרש מהן בשעת לחימה וכי יש לצה"ל תורת הפעלת כוח שתואמת את הדרישות הללו. הקבינט צריך לדרוש דיווחים שיוכיחו לו ש"יחידות הליבה" של הלחימה, אלה שאמורות לבלום ולתקוף בשלב הלחימה הראשון בהפתעה או באופן יזום, מוכנות וכשירות בכל נקודת זמן להתמודד עם תרחישי הייחוס העיקריים שצה"ל עיצב על פי תמונת המודיעין.
אלה תפקידי הקבינט, וראינו מה קורה כשהגוף הזה אינו מתפקד. שילמנו מחיר כבד בדם ובדמים בעורף ובחזית בגלל אי-התפקוד השערורייתי של הקבינט של אולמרט במלחמת לבנון השנייה ובגלל ההתנהגות הפרועה וחסרת האחריות של כמה חברי קבינט במהלך "צוק איתן".
לנוכח דרישות אלה מתסכל להיווכח שהרכב הקואליציה הנוכחי חייב את ראש הממשלה לכלול, ככל הנראה, 11 שרים (כולל אותו) בקבינט. ואלה שמות: נתניהו, משה (בוגי) יעלון, ישראל כץ, נפתלי בנט, אריה דרעי, משה כחלון, סילבן שלום, יריב לוין, איילת שקד, זאב אלקין ובני בגין. זאת בניגוד לחוק הקובע שמספר השרים בקבינט לא יעלה על מחצית מספר השרים בממשלה.
מספר משתתפים כה רב שרובם גם אינם מתמצאים בנושא, הופך את הקבינט למועדון ויכוחים. השר שטייניץ למשל "חפר" ללא לאות בישיבות הקבינט במהלך "צוק איתן", גם במצבים שבהם נדרשה החלטה מהירה. לכן סביר להניח שנתניהו יקים לעצמו פורום התייעצות מצומצם ("מטבחון") דוגמת פורומי "התשיעייה" או "השביעייה" השקולים והמקצועיים. פורומים כאלו שירתו ראשי ממשלה קודמים (גם את נתניהו) ונתנו לראש הממשלה עצות רציונליות ושקולות במצבי חירום - ולא רצו לספר לחברה בתום כל דיון.