לומדים וירטואלית 5 יחידות: "פותח דלתות"
135 מ-11 אלף נבחני הבגרות בחמש יחידות לימוד במתמטיקה היום הם תלמידי המחזור הראשון בתיכון הווירטואלי. אנה משלומי ודור מנתיבות מספרים על החשיבות: "לממש את הפוטנציאל בפריפריה"
היום (ד') תתקיים בחינת הבגרות במתמטיקה. 175 אלף תלמידים שייגשו לבחינה מנצלים כל רגע פנוי כדי לשנן את כל החומרים לקראת הבחינה. בין 11 אלף הנבחנים ברמת 5 יחידות יהיו גם תלמידי המחזור הראשון של התיכון הווירטואלי, שקם עבור תלמידים מהפריפריה כדי לאפשר להם למצות את כל הפוטנציאל שלהם במתמטיקה לקראת האתגר הבא באקדמיה.
האם תפתרו נכונה את מבחני הבגרות, כפי שהדגימה רשת החינוך אנקורי?
לשאלון 3 יחידות לימוד לחצו כאן
לשאלון ברמת 4 יחידות לימוד לחצו כאן וגם כאן
לשאלון ברמת 5 יחידות לימוד לחצו כאן וגם כאן
לא מעט בתי ספר בפריפריה מתקשים לספק לתלמידיהם לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד. בחלק מהמוסדות הסיבה היא ההיענות הנמוכה שמונעת פתיחת כיתות קטנות, בבתי ספר אחרים מדובר בהיעדר תקציב ומחסור במורים טובים שיכולים ללמד את המקצוע.
התיכון הווירטואלי, ש-135 מתלמידיו מרחבי הארץ ייגשו היום לבחינה, החל לפעול בשנת הלימודים תשע"ג בשיתוף פעולה של משרד החינוך, קרן טראמפ ומטח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית). התיכון מתמקד במקצועות מתמטיקה, פיזיקה ואזרחות ברמת 5 יחידות לימוד.
אוכלוסיית היעד של התוכנית בשלב זה היא בתי ספר, שאינם יכולים להציע לתלמידים ללמוד בגרות מורחבת בשלושת המקצועות בשל היעדר מורה או מספר מצומצם של תלמידים שאינו מאפשר לפתוח כיתת מגמה.
המתכונת עובדת כך שתלמידים לומדים דרך המחשב כ-5-3 שעות בשבוע מול מורה מוביל בתחום בכיתה וירטואלית המונה כ-27 תלמידים. בנוסף, מתקיימות 3-2 שעות תרגול בקבוצות של 4-3 תלמידים עם חונך. כמו כן, ניתנים שיעורי בית שמנוטרים ללימוד עצמי, מבדקים ומבחנים.
צוות ההוראה כולל 22 מורים, בהם 11 למתמטיקה, ו-86 חונכים עבור 514 תלמידים בכיתות י'-י"ב מ-93 בתי ספר ברחבי הארץ, בעיקר בפריפריה.
היום ייגשו גם תלמידי התיכון הווירטואלי לבגרות. בימים האחרונים הם מתרכזים בעיקר בלמידה אינטנסיבית במטרה לצלוח את הבחינה, כשבמקביל עיניהם כבר נשואות ללימודי הנדסה, מתמטיקה ופיזיקה באקדמיה.
"חמש יחידות במתמטיקה פותח יותר דלתות"
אחת התלמידות בתיכון הווירטואלי היא אנה קוסובר, תלמידת כיתה י"ב בשלומי. "בכיתה י' למדו תלמידים ב-4 וב-5 יחידות ביחד ושנה לאחר מכן אמרו לנו שאין אפשרות לפתוח כיתת לימוד רק ל-5 יחידות כי לא היו מספיק תלמידים ולא היה מימון להביא מורה טוב שילמד אותנו", נזכרת קוסובר.
"הוחלט שמי שרוצה ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות יעשה את זה במסגרת התיכון הווירטואלי", היא מספרת. אנחנו לומדים שלוש פעמים בשבוע, שש שעות שבועיות, והשיעור נעשה דרך המחשב מול מורה. אנחנו פותרים תרגילים, שואלים שאלות, השיעור מתנהל כמו שיעור רגיל לכל דבר. אנחנו 20 תלמידים בכיתה, כשמבית הספר שלי אנחנו ארבעה בלבד".
כבר שנים שלימודי המתמטיקה נמצאים במשבר. בשנת 2006 ניגשו לבגרות ברמת חמש יחידות לימוד 12,800 תלמידים. בשנת 2008 ירד המספר ל-11,247 ובשנת 2012 הגיע מספר התלמידים שניגשו לבגרות ברמת חמש יחידות לשפל – 8,796 בלבד. המשמעות: ירידה של 30% בשש שנים.
קוסובר לא רצתה להישאר ברמת ארבע יחידות לימוד. "יש לי שאיפות בחיים ובגרות בחמש יחידות לימוד במתמטיקה פותחת יותר דלתות", היא מסבירה. "אם הייתי נשארת בארבע יחידות סביר להניח שהייתי צריכה לעשות השלמת בגרות כי אני רוצה ללמוד באקדמיה הנדסת חומרים בשילוב עם כימיה".
בתור מישהי שחיה ולומדת בפריפריה היא מעידה כי מבינה למה מתכוונים כשמדברים על פערים בינה לבין תלמידים מהמרכז. "גרתי גם ביבנה וגם בתל אביב, אני יודעת איך מערכות החינוך שם נראות. הן הרבה יותר יציבות ויש להן הרבה יותר משאבים. אצלנו שכבה ברת מזל אם יש בה 40 תלמידים, אז איך תצליחי לפתוח כיתה של חמש יחידות לימוד?", תוהה קוסובר.
"התיכון הווירטואלי – יעד לצמצום פערים בפריפריה"
דור חורי, תלמיד כיתה י"ב מנתיבות, לומד בתיכון הווירטואלי מאותן סיבות שפירטה קוסובר. "אין לנו בבית הספר כיתה לחמש יחידות לימוד וכשעליתי לכיתה י' הוסבר לי שהדרך היחידה ללמוד מתמטיקה ברמה הזו היא באמצעות התיכון הווירטואלי".
דור לומד שש שעות בשבוע במסגרת הכיתה הוירטואלית ועוד שלוש שעות שבועיות עם מתרגל. השאיפה שלו היא ללמוד הנדסה במוסד להשכלה גבוהה והוא יודע שבלי חמש יחידות הוא לא יתקבל. "ממש חבל שיש תלמידים שעלולים לא לממש את הפוטנציאל שלהם רק משום שהם גרים בפריפריה ולא במרכז".
ג'וזף קפלין מתגורר בקיבוץ לוטן בדרום ולומד בכיתה י"א בבית הספר מעלה שחרות. הוא נמצא במסגרת התיכון הווירטואלי בשנתיים האחרונות. "היינו פחות מ-10 תלמידים בכיתה י' שביקשו ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות", מספר קפלין. "זה תחום שאני מאוד מתעניין בו ויש בתי ספר, בעיקר במרכז, שיכולים להרשות לעצמם לקדם את התלמידים שלהם ואצלנו לצערי זה לא קורה".
אלי הורוביץ, מנכ"ל קרן טראמפ שהיא אחת מתומכות התיכון הווירטואלי, מסביר כי ישנו פער בלימודי מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות בבתי ספר בפריפריה. "בתי ספר כאלה, באופן לא מפתיע, מתקשים לאתר את התלמידים בעלי הפוטנציאל ולקדם אותם", מסביר הורוביץ. "גם אם איתרו כאלה, יש קושי לפתוח כיתות קטנות וקיים גם קושי להביא מורים".
לדבריו, התיכון הווירטואלי מוכיח שהרחבת המצוינת נמצאת בהישג יד. "התיכון הוא יעד חברתי של פתיחת דלתות וצמצום פערים בפריפריה. יש הרבה תלמידות ותלמידים שרוצים ויכולים להצטיין בלימודים ולהצליח בחיים וכל מה שהם צריכים זו הוראה איכותית שתתמוך בהם במעלה הדרך".