מטרונית בחיפה מהירה משמעותית מאוטובוס בת"א
בכנס להצגת פרויקטים תחבורתיים עתידיים בצפון הארץ, הוצגו נתונים על פעילות המטרונית: שביעות רצון הנוסעים גבוהה, אין איחורים והמהירות הממוצעת גבוהה מהאוטובוסים בתל אביב והרכבת הקלה בירושלים. וגם, נתונים ראשוניים על הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת
הבעיה המרכזית של מערכת התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה היא מיעוט מקומות החנייה לנוסעי ה"חנה וסע" וכן התדירות הנמוכה בקווי האוטובוס המובילים את הנוסעים מהשכונות אל הצירים המרכזיים בהם נעה המטרונית. כך טוענים ראשי הערים בהם פועלת מערכת המטרונית להסעת המונים.
אין מספיק חניה
בכנס הצגת הפרויקטים התחבורתיים בצפון שערכה היום חברת יפה נוף - האחראית על מרבית הפרויקטים התחבורתיים באזור - סערו הרוחות כאשר ראשי הערים קריית מוצקין וחיפה מחו על מיעוט מקומות החניה. "מצפים מתושב בשכונות לצעוד 10 דקות עד לתחנת המטרונית, או לחכות לאוטובוס שיוביל אותו מהשכונה לתחנת המטרונית", אמר ראש העיר קריית מוצקין, חיים צורי. "אני לא מאמין שמישהו יכול לעשות את זה בטמפרטורה של 40 מעלות בחוץ או בגשם".
למרות שכמעט בכל תחנה מרכזית בצירי המטרונית ישנם חניונים, מדובר באזורי חניה המשרתים גם מרכזי קניות סמוכים או אתרי נופש, ולא באופן בלעדי את התחבורה הציבורית. באזור "מרכזית הקריות" לדוגמה, יש כ-200 מקומות חניה בלבד. בחברת יפה נוף הבהירו כי מתוכננת אמנם הגדלה משמעותית של החניונים (750 מקומות בקריות), אך הזכירו כי חלק ראשי הערים מסרבים להקצות קרקעות להקמת חניונים נוספים.
מנכ"ל יפה נוף, אבישי כהן, אמר כי משרד התחבורה קבע ש-80 אחוזים מהאוכלוסייה נדרשים לקבל תחנת אוטובוס במרחק של כ-300 מטר מהבית. עוד הוסיף כי המטרונית עומדת בלוחות הזמנים, וכי אלה נבדקים באופן רצוף על-ידי GPS. כך למשל, נסיעה של קו מספר 1 במטרונית, בין תחנת מרכזית קריות למרכזית חוף, אורכת כ-65 דקות והאיחור המרבי הוא של 2 דקות בלבד.
"המטרונית היא סיפור הצלחה"
לדברי כהן, למרות הטענות נגד הפרויקט, המטרונית היא מהפרויקטים המוצלחים בארץ, מבחינת הגידול במספר הנוסעים ושביעות הרצון. כבר כיום עומדת המהירות הממוצעת של המטרוניות על 20 קמ"ש ויותר, כאשר הממוצע בתחבורה הציבורית בגוש דן עומד על 16 קמ"ש, וברכבת הקלה בירושלים על 17 קמ"ש. ביפה נוף אומרים עוד כי הם פועלים במרץ לשדרוג המערכת באמצעות מתן העדפה למטרונית ברמזורים. עד כה קיימת העדפה כזו בשלושה צמתים בחיפה, אך עד יולי 2016 אמורה להסתיים העבודה על 50 צמתים נוספים, וכך תעלה המהירות הממוצעת אף יותר.
בשנה הבאה צפוי להיפתח קו רביעי למטרונית, בין תחנות מרכזית המפרץ למרכזית חוף דרך מנהרות הכרמל, תוך שהוא אוסף נוסעים באזור ה"גרנד קניון" בנווה שאנן. באותה עת יחלו העבודות לקו שיחבר את הפרברים המרוחקים של המטרופולין - רכסים ונשר ממזרח דרך שכונת הדר לטירת כרמל הדרומית לחיפה.
ביפה נוף אומרים כי סקר שבוצע בקרב כ-500 נוסעים בחודש שעבר, העלה כי 83 אחוז שבעי רצון מהשירות, ויותר מ-60 אחוז מרוצים מהמטרונית יותר מאשר מאוטובוס. 50 אחוז אמרו כי הם נוסעים כעת יותר בתחבורה הציבורית, וכ-8 אחוז דיווחו כי החלו לנסוע בתחבורה הציבורית תוך ויתור על נסיעות ברכב הפרטי.
וגם, רכבת קלה בין חיפה לנצרת
פרויקט מרכזי אחר שהוצג בכנס מתייחס לרכבת הקלה בין חיפה לנצרת עילית ונצרת, האמור להתחיל לפעול ב-2023. הרכבת תיסע ממרכזית המפרץ במקביל לכביש 22 מצפון לקריית אתא, דרך שפרעם וצומת המוביל לכיוון ריינה, נצרת עילית (כניסה דרך הר יונה), קריית הממשלה ונצרת.
לאורך התוואי צפויות לקום 17 תחנות - תשע מהן בינעירוניות ושמונה אחרות עירוניות. הנסיעה מנקודת היציאה לסיום תארך 50 דקות, במהירות ממוצעת של 50 קמ"ש באזור העירוני ו-100 קמ"ש בבינעירוני. בכנס ציינו כי כיום, נסיעה בין הכניסה הצפונית לנצרת ללב המפרץ, אורכת 41 דקות באוטובוס - פרק זמן שצפוי לגדול בשנים הבאות - לעומת 27 דקות בהן צפויה הרכבת הקלה להשלים את המשימה.
הרכבת הקלה המתוכננת תהיה מסוג Tram-Train, שילוב בין רכבת עירונית לבינעירונית, בקיבולת של כ-300 נוסעים. עלות הפרויקט כשישה מיליארד שקלים, הכוללים תכנון, תשתית, רכישת רכבות, הקמת מוסכים ועוד.