שתף קטע נבחר

 

צה"ל סולל לפלסטינים: "כלכלת חברון פורחת"

על רקע הזיגזג בתוכנית הפרדת האוטובוסים, מקדמים באוגדת איו"ש פרויקטים לאוכלוסייה הפלסטינית: מסלילת כבישים עד להיתרים לפועלים. "הקלות מייצרות שקט", אומר קצין. ארגונים לזכויות אדם מציירים תמונה פחות מעודדת: פחות מאחוז משטחי C מיועד לפיתוח פלסטיני

 

כביש הגישה שנסלל לכפר ביתין (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
כביש הגישה שנסלל לכפר ביתין(צילום: יואב זיתון)

כדורי ההרגעה של צה"ל לאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון: המושג "אפרטהייד" שב על עצמו אתמול (ד') לא מעט מצד מתנגדי התוכנית להפרדה באוטובוסים בין ישראלים לפלסטינים בגדה. אחרי כמה שעות של ביקורת עזה מצד אנשי שמאל ואף מהימין כמו השר לשעבר גדעון סער, החליטו שר הביטחון משה (בוגי) יעלון וראש הממשלה בנימין נתניהו להשהות את התוכנית.

 

בינתיים בשטח, יש מי שמנסה להרגיע. גורמים באוגדת איו"ש ובמִנהל האזרחי מקדמים בימים אלה שורה של צעדים בשטח להקלת התנועה של הפלסטינים בכבישי יהודה ושומרון, כחלק ממדיניות פיקוד המרכז להפריד בין ארגוני הטרור לאוכלוסייה הפלסטינית ושימור המצב הביטחוני הנפיץ בשטחים.

 

ייתכן שבקרוב מאוד בפיקוד יידרשו להכין, בהוראת שר הביטחון, תוכנית מחודשת להעברת הפלסטינים שעובדים בישראל לבתיהם בשטחים דרך כל מעברי התפר ולא בהכרח מהמלצות של גורמי השטח. עם זאת, בארגוני זכויות האדם בישראל מציגים תמונה ורודה פחות על מצב הפלסטינים. בארגון "רבנים לזכויות אדם" סבורים כי כבר עשרות שנים מתקיים בגדה משטר הפרדה ואפליה חמור ורחב בהרבה מהפרדת אוטובוסים, שלרוב המדינה אפילו לא מנמקת אותו מטעמי ביטחון ומביא את ישראל לחטוא באיפה ואיפה מול האוכלוסייה הפלסטינית.

כביש המריבה בין קדום לקדומים (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
כביש המריבה בין קדום לקדומים(צילום: יואב זיתון)

התקפלו אחרי הביקורת. נתניהו ויעלון (צילום: EPA) (צילום: EPA)
התקפלו אחרי הביקורת. נתניהו ויעלון(צילום: EPA)

באוגדת איו"ש פועלים לשפר את הגישה בכלי רכב של פלסטינים בשורה של מוקדים בגדה: כביש גישה חדש לכפר ביתין הסמוך לבית אל נסלל לאחרונה ונפתח בימים האחרונים ומתחבר לכביש שבו נוסעים תושבי בית אל ופסגות לבתיהם מציר 60. בנוסף, צומת האורות הסמוך לטול כרם ולהתנחלות אבני חפץ נפתח לתנועת פלסטינים.

 

במקביל, בחטיבה המרחבית יהודה פועלים להכשיר את הכניסה הצפונית לעיירה בני נעים הסמוכה לחברון לציר 60, כניסה שהייתה סגורה מסיבות בטיחותיות. בחטמ"ר שומרון מאיצים את הניסיונות לסלול כביש גישה חדש לתושבי הכפר קדום. הכביש לכפר נסגר לפני כמה שנים לאחר שנשק לבתי ההתנחלות קדומים, דבר שאילץ את תושבי הכפר לבצע מעקף של יותר מחצי שעת נסיעה כדי להגיע לשכם. סגירת הכביש הולידה את ההפגנה השבועית האלימה מדי יום שישי של תושבי קדום נגד כוחות הביטחון.

 

"אנחנו שמים על כך את מרכז הכובד ואנו לקראת השגת המטרה בנושא, שנמשך כבר 6-5 שנים", אומר קצין בכיר בגזרת שומרון ל-ynet. "המטרה היא לבנות ציר חדש ובטוח עם תאורה".

 

למרבית הפלסטינים ביהודה ושומרון יש חופש תנועה מלא, ועיקר הבידוקים הם עבור פלסטינים שנוסעים מאזור יהודה - בית לחם וחברון - לכיוון צפון דרך מזרח ירושלים לאזור רמאללה ולהפך. לפלסטינים מותר כיום לנסוע עם רכביהם באופן חופשי בכבישים המרכזיים בשטחים, שבהם נוסעים יהודים, כמו ציר 60 וכביש 35. כמו כן, לתושב ג'נין הסמוכה לעפולה אין מניעה מלהגיע במכוניתו הפרטית אם ירצה לבקר את קרוביו בעיירה דאהרייה צפונית לבאר שבע.

 

פועלים פלסטינים משפצים את בסיס מפקדת האוגדה

צעדים אלו מגיעים בנוסף לסדרת פעולות של פיקוד המרכז ואוגדת איו"ש לשימור המצב הביטחוני, גם במחיר של מחזות יוצאי דופן בבסיסי הגדה: בימים אלה משפצים פועלים פלסטינים מרמאללה את בסיס מפקדת אוגדת איו"ש. במקביל, מח"ט יהודה, אלוף-משנה יריב בן עזרא, מקדם את נושא הרחבת אזור התעשייה הדרומי של חברון לחלק הצפוני של העיירה יטא הסמוכה.

 

לאלה ניתן להוסיף את המלצות צה"ל לדרג המדיני להפסיק את הקפאת העברת כספי המסים הפלסטיניים שגררה משבר שכר ברשות, המלצות שבסופו של דבר התקבלו, וכן עשרות מקרים שבהם אישרו מח"טים מרחביים בשנה האחרונה לניידות משטרה פלסטיניות לנוע בכבישי הגדה לצד רכבים יהודיים.

יותר מ-13 אלף אישורי עבודה ניתנים לתושבי חברון. ארכיון (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
יותר מ-13 אלף אישורי עבודה ניתנים לתושבי חברון. ארכיון(צילום: אוהד צויגנברג)

קצין בכיר באוגדת איו"ש אמר ל-ynet כי 800-700 משאיות עם סחורות עוברות מדי יום במעבר תרקומיא, וניתנו יותר מ-13 אלף אישורי עבודה ו-4,000 אישורי מסחר לתושבי חברון כדי להתפרנס גם בישראל. "בעיר כמו חברון (העיר הפלסטינית הגדולה בגדה – י"ז) הכלכלה פורחת", טוען הקצין.

 

עם זאת, הקצין מבהיר כי חמאס ממשיך לנסות להקים תאים ותשתיות לארגון בשטחי יהודה ושומרון. "אנחנו נילחם כל רגע נתון בהתארגנויות טרור, נשבש אותן וננקוט צעדים למניעת התלקחות. יש הרבה צעדים להקלה על הפלסטינים. כל פרויקט מסחר או בנייה שאתה יוזם, לצד הגדלת בנייה בשטחי C, מקפיץ את הפלסטינים לטובה. הקלות לאוכלוסייה הפלסטינית מייצרות שקט וביטחון בצורה ברורה. רואים זאת לאורך השנים, גם בהורדת גיל היציאה של הפלסטינים להיכנס לישראל ללא אישור, מ-60 ל-55".

 

לדברי הקצין, גם מקביליו במנגנונים הפלסטיניים אחראים לצעדים משפרי מצב ביטחוני: "מושל העיר חברון ומפקד הביטחון הלאומי בעיר נרתמים לטפל בבעיות ופועלים נגד ילדים שזורקים אבנים, באמצעות הטלת קנסות על הוריהם. לא ראינו ילד שהוריו נקנסו שחזר לזרוק אבנים".

 

עברייני בנייה בעל כורחם

כאמור, לא כולם חושבים שהמצב בשטח רגוע ושעושים הכול כדי להקל על הפלסטינים ביהודה ושומרון. "האגודה לזכויות האזרח הוציאה לאחרונה דו"ח שבו בולטת מערכת התכנון המפלה המתקיימת בגדה וממררת במשך עשרות שנים את חייהם של מאות אלפי פלסטינים", אמרו בארגון "רבנים לזכויות אדם". "מערכת תכנון צבאית לכפרים הפלסטיניים חוסמת כמעט כל פיתוח, בזמן שבהתנחלויות יש מערכת תכנון אזרחית שמביאה לשגשוג ולאישור של שטחי שיפוט, שאפילו יישובים יהודיים בתוך הקו הירוק לא זוכים בהם".

 

לפי הארגון, יישובים פלסטיניים שנמצאים בשטח תחת שליטה ואחריות ישראלית מלאה הם ללא מים, ביוב וחשמל, התשתיות בהם רעועות, והם ללא כבישים וללא יכולת לפיתוח. מנגד, באותו אזור ניתן לראות פריחה של יישובים ליהודים בלבד, הזוכים לכל התשתיות והתנאים גם כשהוקמו בניגוד לחוק הישראלי, כשעברייני הבנייה מוכשרים לעיתים גם כשבנו על קרקע פלסטינית פרטית.

אין לפלסטינים כמעט אפשרות להשיג אישורי בנייה. אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אין לפלסטינים כמעט אפשרות להשיג אישורי בנייה. אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

בארגון מציינים כי ההפרדה והאפליה בתכנון החלה ב-1971 ונעשית בכמה וכמה רמות ושכבות שנוגעות לחייהם של הפלסטינים: ראשית, מערכת התכנון לכפרים הפלסטיניים היא מערכת צבאית ונטולת ייצוג לתושבים כנהוג בכל העולם, לעומת מערכת תכנון אזרחית עם ייצוג לתושבים עבור המתנחלים.

 

לפי הארגון, השטח המיועד לפיתוח עבור המתנחלים הוא כמעט 30% משטחי C, לעומת פחות מ-1% שמיועד לפיתוח פלסטיני. כמו כן, לדבריהם תוכניות מִתאר לכפרים פלסטיניים נדחים על בסיס לא ענייני, כמו הטענה נגד הכפר הפלסטיני סוסיא שהוא קטן מכדי להיחשב לכפר עצמאי, בזמן שמאחזים קטנים ממנו מוכשרים כל העת כיישובים נפרדים.

 

ב"רבנים לזכויות אדם" מציינים כי לפלסטינים כמעט ואין אפשרות להשיג אישורי בנייה על אדמותיהם הפרטיות על בסיס עקרונות תכנוניים ענייניים, והם נעשים עברייני בנייה בעל כורחם כשהם בונים על אדמותיהם. האכיפה נגד הפלסטינים גבוהה יותר ועבירות של מתנחלים מוכשרות כל העת, והתוצאה היא הריסות של מאות בתים ומבנים פלסטיניים כל שנה ללא כל פיצוי למשפחות.

 

"להיות מופנה לאוטובוס נפרד זה משפיל, אבל מה נורא ומשפיל יותר מלגור בפחון לצד הריסות ביתך שנבנה על אדמתך, כשכמה מטרים משם, על אדמה שהייתה שלך ושהשתלטו עליה, אתה רואה וילה חדשה בהתנחלות", אמרו בארגון. "אותה וילה זוכה לתשתיות הטובות והנדיבות ביותר אף שהן לא חוקיות".

 

קצינים באוגדת איו"ש אמרו בחודשים האחרונים ל-ynet כי גם פיגועים נוספים, רצחניים ככל שיהיו, לא יובילו את הצבא לסגור את הכבישים הראשיים בגדה לתנועת פלסטינים, כפי שהיה בימי האינתיפאדה השנייה:

 

"זה לא בהכרח צעד חכם ולא רק בגלל הלחץ שייצור על האוכלוסייה. במצב שכזה, למפגע שרוצה לירות על רכב חולף יהיה קל יותר כי הוא יידע שכל מכונית בכביש היא בהכרח של יהודי", ציין קצין בכיר באוגדה, אך גם הזהיר: "מספיק צרור אחד של מחבל על יהודים באירוע במערת המכפלה כדי להחזיר אותנו 10 שנים אחורה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב זיתון
כביש גישה חדש לכפר ביתין סמוך לבית אל
צילום: יואב זיתון
מומלצים