ריבלין לתלמידים: לכבד את מי שלא שר "נפש יהודי" בהמנון
יום לאחר סערת קווי ההפרדה, ערך הנשיא ביקור פתע בתיכון בירושלים ושוחח עם התלמידים על דו-קיום. "עלינו ללמוד לחיות יחד", אמר ריבלין
נשיא המדינה ראובן ריבלין ערך היום (ה') ביקור פתע בבית הספר התיכון גבעת גונן בירושלים שהגיש מועמדות לקבלת אות הנשיא לחינוך לשותפות, שמוענק בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה וקרן לאוטמן. יום לאחר סערת קווי ההפרדה, הנשיא שוחח עם התלמידים על דו-קיום ושוויון. "כשאני שר בתקווה 'נפש יהודי הומייה', החבר שלי הערבי לא יכול לשיר את זה כי נפשו אינה נפש יהודית. היא יכולה להיות הומייה והוא יכול להעריץ את זה. הוא יכול להגיד לי: בוא נשנה את ההמנון. אני אומר לו, לא, אני לא יכול לשנות את ההמנון כי זאת הייתה המטרה שלנו במשך 2,000 שנה. אתה צריך לחיות עם ההמנון ואני צריך לכבד את הסכמתך שלא תשיר נפש יהודי הומייה".
ריבלין הוסיף ואמר לתלמידים: "במדינה חשוב לי האחר גם אם הוא לא יהודי. אנחנו חיים בגלריה של תרבויות, כאזרחים של אותה מדינה, שמחייבת את כולנו להקשיב זה לזה. הדברים יסתדרו מהר יותר אם נעמיק קשרים כפי שאתם פה בבית הספר עושים".
קבלת אות הנשיא לחינוך לשותפות יוענק בכנס דב לאוטמן למדיניות בחינוך באוניברסיטה הפתוחה, שייערך ב-2 בוני. בהודעה שנמסרה מלשכת הנשיא נמסר כי "בין יתר הקשיים שחלקו התלמידים והמורים עם הנשיא עלה גם סירובם של תלמידים מבית הספר ללמוד עם מורה ערבי המלמד בו, ועל התהליך שעברו תלמידים אלה שהסתיים בהשתלבות התלמידים בכיתתו באופן מלא".
ריבלין אמר עוד לתלמידים: "אנחנו חיים בארץ אחת, לא כי נגזר עלינו לחיות יחד, אלא כי נועדנו לחיות יחד. אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית ובה 20% תושבים ערבים ועלינו ללמוד לחיות יחד. קודם כול עלינו להקשיב זה לזה, לנסות להבין את האחר, גם אם לא נסכים זה עם זה, נלמד, כמו שראיתם אתם, שאנחנו די דומים".
עוד נמסר כי הנשיא הדגיש שהמפגשים בין אנשים ממגזרים שונים מהווים גשר שבאמצעותו אפשר להכיר וללמוד, והציע לקיים מפגשים משותפים עם בתי ספר ערביים בירושלים ומשחקי כדורגל בין בתי ספר שונים.
"תמיד טוב לדבר עם אדם שחושב, גם אם איני מסכים איתו", סיכם ריבלין. "צריך לברך את המאמצים שאתם עושים על מנת ללמוד את הסוגיה לעומק. כשהמערכת לא מתעלמת אנחנו בדרך לפתרון. כולנו מיעוטים, וכולנו צריכים לזכור שאסור לנו להתעלם במחשבה שהבעיות ייעלמו".