הקטל בכביש: שר התחבורה אינו מזהה בעיה
שאילתה דחופה שהוגשה לשר התחבורה ישראל כץ, בעקבות גל תאונות הדרכים הקטלניות שאירעו לאחרונה, זכתה לתשובה מפתיעה מצד השר שיחל כעת קדנציה שלישית בתפקיד. קבלו את הסברי השר, ומנגד את נתוני המציאות על הכביש
ישראל כץ, המתחיל כעת באופן נדיר קדנציה שלישית ברציפות כשר התחבורה, הבהיר לאחרונה שהוא מתייחס אליה כאל "כניסה מחדש" לתפקיד. יתכן שכך הוא מרגיש, אך בכל הנוגע לבטיחות בדרכים, ספק אם בכוונתו לחרוג ממתן פרשנות אישית לקטל בכביש. כזו שלא מתיישבת עם הנתונים, ולא עם עמדתם של מומחי בטיחות.
- לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar
ביום רביעי האחרון (20.5), בעקבות גל תאונות דרכים קטלניות שזעזע את המדינה, התבקש השר להתייחס לעלייה הדרמטית והמדאיגה שנרשמת מאז תחילת השנה במספר ההרוגים בתאונות, בתגובה לשאילתה דחופה שהגיש חבר הכנסת החדש דניאל עטר. לפניכם עיקרי הדברים שאמר השר כץ במליאה, ומולם מוצגים נתונים סטטיסטיים רשמיים והתייחסות אנשי המקצוע ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
השר כץ: "הנתון (עלייה של 36% במספר ההרוגים מתחילת השנה, ש.ה) הוא נכון ביחס לתקופת הזמן הנוכחית. אלא שתמיד בודקים בהתאם לשנה הקלנדרית את מספרי הנפגעים וההרוגים"
המציאות: השר כץ ניסה להסביר שבחינת מגמות בבטיחות נעשית לרוב על-בסיס נתונים שנאספים בשנה מלאה, ולא לפי פרקי זמן קצרים של חודשים. והוא צודק כמובן, שכן קשה עד בלתי אפשרי לבחון מגמות בבטיחות באמצעות נתונים חלקיים ותקופות קצרות. אלא שההרעה על הכביש מוכרת לכל העוסקים בדבר כבר למעלה משנתיים, ובכל מקרה, נתוני 2015 חריגים לרעה. לא במקרה הגדירו בכירי הרשות לבטיחות והמשרד לביטחון פנים את תחילת השנה כ"תקופת משבר".
והמספרים מוכיחים זאת. לפי הרשות לבטיחות, מתחילת השנה ועד היום נהרגו 150 בני אדם ב-129 תאונות. בתקופה המקבילה אשתקד היו אלה 110 הרוגים ב-106 תאונות. זהו זינוק של 36% במספר ההרוגים ו-22% במספר התאונות הקטלניות, והוא נתון חריג מאד, בעיקר בעידן המודרני של בטיחות, בו בכל העולם ניכרת מגמהת ירידה עקבית במספר ההרוגים בתאונות.
השר כץ: "לפני שנה, ב-2014, דווקא בחלק הראשון של השנה, הייתה ירידה דרמטית - בדיוק ההפך מאשר השנה - של למעלה מ-25%, ביחס לשנה הקודמת"
המציאות: השר כץ שוב צודק. בתחילת 2014 אכן נרשמה ירידה חדה במספר ההרוגים בתאונות לעומת התקופה המקבילה ב-2013. אלא שהסיבה לירידה - המוכרת היטב למומחי הבטיחות - הייתה מנותקת מכל פעילות מצדם של משרדי ממשלה. לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הסיבה העיקרית - ואולי היחידה - לירידה במספר ההרוגים הייתה מזג אוויר יבש באופן חריג, שהתבטא במספר ימי גשם נמוך משמעותית מהממוצע.
ושוב יש מספרים כדי להוכיח זאת. נתוני השנה הנוכחית חריגים לרעה לא רק מול התקופה המקבילה ב-2014, אלא גם מול נתוני 2013. לפי הרשות לבטיחות, בתקופה המקבילה לפני שנתיים נהרגו 136 בני אדם בתאונות, לעומת 150 הרוגים מתחילת 2015.
השר כץ: "...הייתה אפילו שנה דרמטית של ירידה מתחת ל-300 הרוגים"
המציאות: צודק בפעם השלישית. השר כץ התייחס בדבריו ל-2012, שנה שבה נרשמה ירידה של כ-24% במספר ההרוגים, הנתון הנמוך ביותר בעשרות שנים. אלא שהשר כץ שכח להזכיר כי אותה שנה דרמטית הוגדרה ברשות לבטיחות - עוד לפני סיומה - כ"סטייה סטטיסטית", שאינה מעידה על מצב הבטיחות, ואף גורמת להטעיית מקבלי ההחלטות והציבור הרחב. לפי יעקב שיינין, שכיהן עד לאחרונה כיו"ר הרשות לבטיחות, הנתונים אליהם התייחס השר כץ הם לא יותר מאשליה.
"מצב הבטיחות מדאיג, ונראה שמסתמנת מגמה של עצירה ואולי אף עלייה במספר ההרוגים - הפוך מתעתועי הסטטיסטיקה, אשר הביאו רבים להאמין כי התנודתיות החריגה כלפי מטה של שנת 2012 מייצגת את מצב הבטיחות", כתב שיינין בדו"ח שנשלח לאחרונה לראש הממשלה, "הרצון להאמין שאנו מנצחים 'בקרב תאונות הדרכים' נטע בלב רבים אשליה חסרת בסיס".
השר כץ: "אנחנו גם מודדים באופן ארוך-טווח - חמש-שנתי, דו-שנתי - את המגמות, גם של מספר הנפגעים וגם של מספר ההרוגים"
המציאות: אכן, בשנת 2013 החלה הרשות לבטיחות, במפתיע, להנהיג מדידה דו-שנתית של מספר ההרוגים בתאונות. אלא שלא במפתיע, המדד החדש הוצג דווקא כאשר נרשמה עלייה במספר ההרוגים השנתי. באופן צפוי, המדד המפתיע של הרשות לא שינה את הנוהג המקובל בגופי בטיחות בינלאומיים, שמשתמשים בנתונים שנתיים.
והמספרים שוב מוכיחים. גם אם תתקבל שיטת המדידה "הישראלית", בחינה של נתונים דו-שנתיים מצביעה על הרעה ברורה במצב הבטיחות: כך למשל, ב-2013 ו-2014 חלה עלייה מצטברת של כ-10% במספר ההרוגים. "מצב הבטיחות בדרכים מדאיג", כתב יעקב שיינין, יו"ר הרשות לבטיחות עד לאחרונה, בדו"ח שנשלח לראש הממשלה. "כבר מעל שנתיים נמשכת המגמה של עלייה במספר ההרוגים".
ישראל כץ: "אני חייב לומר שלפני שש שנים, כשנכנסתי לתפקידי, היו 450 הרוגים בשנת 2008... בין 2009 לבין 2014 בסך הכול הייתה מגמה של ירידה"
המציאות: לא נכון. לפי נתוני הרשות לבטיחות, מאז תחילת הכהונה הראשונה של כץ כשר התחבורה (סוף מרץ 2009), נרשמה ירידה במספר ההרוגים (לעומת השנה הקודמת לה) רק ב-2009 ו-2012. בשנים 2010, 2011, 2013 ו-2014 נרשמה עלייה חד משמעית במספר ההרוגים. לכן, קשה להתייחס אל התקופה שבין 2009 ו-2014 כתקופה שבה הייתה "מגמה של ירידה".
ישראל כץ: "יכול להיות שבעצם מכל מיני נסיבות ודברים יש עלייה או ירידה"
המציאות: מומחים טובים ומנוסים הודו כבר בעבר כי אינם יודעים להצביע על הסיבה המדויקת לפיה נרשמת עליה או ירידה במספר ההרוגים, וגם השר כץ אינו יודע. במפתיע, דווקא למנכ"ל משרדו, עוזי יצחקי, יש הסבר מנומק שתולה את האשם בעלייה במספר ההרוגים ב"גורם האנושי": נהגים, רוכבי אופנועים ואופניים והולכי רגל.
בשיחה עם ynet הסביר יצחקי בסוף השבוע האחרון כי "מניתוח התאונות, לצערנו הרב מדובר בגורם האנושי של היסח דעת, אי שמירת מרחק, מהירות מופרזת... קשה להצביע על גורמים נוספים... לכלי הרכב כיום יש מערכות בטיחות מסיביות, מזג האוויר לא היה זרז ויש אכיפה בדרכים - מצלמות ושוטרים".
ואלה כבר חדשות טובות. שכן גם יצחקי וגם השר כץ מודעים לכך שתיקון ליקויי תשתית והסדרת תנועה, מאפשרים ירידה מיידית ודרמטית במספר התאונות וההרוגים. לפי נתוני מע"צ, טיפול ב"מוקדי סיכון" מפחית את מספר התאונות הקטלניות בשיעור שעשוי להגיע ליותר מ-60%. במלים אחרות, כאשר נותנים ל"גורם האנושי" הקטלני לנהוג בכביש תקין ובטיחותי, הוא מצליח כנראה לחמוק מתאונות. שווה לחשוב על כך.