רוצה רק חטיף: בעיות האכלה אצל ילדים
זורקים את האוכל, מתעקשים לאכול רק סוג מזון מסוים ולא מבינים מה העניין הזה של ההורים עם תזונה נכונה. איך מתמודדים עם הרצונות של הילדים בארוחות? ובעיקר - על מה להתעקש ומתי אפשר לשחרר? מדריך
עם האוכל בא התיאבון? לא תמיד. בחירות האוכל של הילד והדרך בה הוא מתנהל בעת הארוחה הן תוצאה של של הגיל בו הוא נמצא, לצד המסרים שהוא קולט מהסביבה והתגובה שלו לגירויים השונים.
אוכלים ונהנים:
עוברים למוצקים: מתי אפשר להושיב בכיסא אוכל?
במקום ממתקים: כך תגרמו לילדים לאכול פירות
בעיות אכילה של ילדים: עצות מהספרים
לנו ההורים, חשוב להכיר ולהיות מודעים לכל שלב, להבין מה הן הבעיות שעלולות לצוץ ומה מומלץ לעשות, על מנת שנדע לנהל את המצבים הללו באופן הטוב ביותר.
גיל תשעה חודשים עד שנה - יוצאים להרפתקה חדשה
תינוקות בני 9-12 חודשים רואים בכל ארוחה הרפתקה. הם מתנסים בסוגי מזונות חדשים שדורשים מהם כישורים חדשים. באופן טבעי, עלולות לצוץ בעיות שילוו את החוויה התינוקית המקסימה הזו. תוכלו לראות כיצד התינוק שלכם מתאמן בלעיסה בעזרת שיני החלב שאך בקעו בפיו, ומפגין בעזרת שפת הגוף שלו כיצד הוא מרגיש לגבי הדברים.
תינוקות בגילאים אלה אינם יכולים לשבת בשקט לאורך זמן: הם מתנועעים ומתפתלים ודוחפים את המזון מהם והלאה. הם יורקים בזמן שהם משמיעים קולות, מתפתלים ומחייכים. הם יעדיפו נוזלים מבקבוקים או מכוסות תינוק בעלות פיה, ועלולים להתנגד לאכילת מזונות מוצקים.
מה לעשות?
- חשוב לבסס את נושא האכילה של מזון מוצק באופן הדרגתי.
- במידה והתינוק מסרב למזון מסוים, אסור לשכנעו בכוח. אל תכריחו את הפעוט לאכול ואל תרדפו אחריו עם אוכל.
- משלב שבו הילד יושב חשוב להרגיל אותו למושג ארוחה/ארוחה משפחתית, שמשמעה ישבה בכיסא התינוק שלו כל עוד הוא אוכל, או ישיבה עם שאר בני המשפחה כחלק מארוחה משפחתית - שמשו דוגמה אישית לפעוט - אכלו ארוחות ביחד והתחילו לאכול ארוחות משפחתיות כשהפעוט צעיר.
- מומלץ לאפשר לתינוק לאכול בידיו וכאשר יהיה בשל לכך, לעשות את המעבר לכפית או כף.
- כבר מגיל זה התמקדו בארוחה והאחד בשני - כבו טלוויזיה ודחו שיחות טלפון בזמן ארוחה.
גיל שנה עד שלוש שנים - אני מחליט!
בעיות האכלה אצל פעוטות עלולות לנבוע מתוך תהליך ההתפתחות של תחושת העצמי שחווה הילד: בהדרגה, הוא לומד כי יש בפניו ברירות, והוא מתאמן בקבלת החלטות. במהלך שלב זה, יתכן והילד ידרוש בדיוק את אותו סוג מזון במשך ימים או שבועות ברצף. הוא עלול לסרב לחלוטין לאכול מזון מוצק, למשל, או לגלות סלידה מכל מזון בעל צבע מסוים. יתכן והוא ירצה "לנשנש" כל היום, במקום לאכול ארוחות מסודרות.
כל הכתבות המעניינות - בפייסבוק הורים של ynet
לרוב, פעוטות יוצרים בלגן גדול בזמן הארוחות: הם שופכים נוזלים ומפילים או זורקים חתיכות של מזון. גם התקפי זעם או הדגמות של כוח רצון יכולים לאפיין בעיות אכילה בגיל זה. חשוב לזכור: ילדים בין הגילאים שנה עד שלוש, נמצאים בסכנת חנק גדולה יותר מאשר ילדים בוגרים יותר, כך שחשוב להשגיח עליהם היטב בזמן שהם אוכלים.
מה לעשות?
- כדאי לנסות מזון שהילד סרב לו שוב לאחר מספר ימים. כמו כן, חשוב אחת למספר ימים להציע עוד פריט חדש ולהתנסות יחד איתו במזונות החדשים - הוסיפו מרכיבים חדשים למזון שאתם רגילים לאכול- ירק חדש לסלט או למרק.
- תנו לילדכם להתנסות במגוון מזונות בארוחה - פירות, ירקות ודגנים מלאים
- ודאו כי הילד מתרגל לאכול שלוש ארוחות עיקריות ביום ובין ארוחה לשתי ארוחות ביניים.
- הגדירו גבולות סבירים להתחלת הארוחה ולסיומה - כאשר אתם רואים שהילד כבר לא מעוניין לאכול, אפשרו לו לעזוב את השולחן.
- הימנעו מלשבח צלחת ריקה או לנזוף כשלא סיים לאכול.
גיל שלוש עד חמש שנים – רוצה רק פסטה
ילדים רבים בגילאי שלוש עד חמש הם בעלי סגנון אכילה סלקטיבי מאד. ניתן אפילו להגדיר אותם כאכלנים בררנים, אכלנים בעיתיים או אכלנים שחייבים לבחור בעצמם. הם נמנעים ממזונות מסוימים או אוכלים מספר מוגבל של מזונות בלבד. חשוב לגלות ערנות וזהירות כלפי העדפותיו של ילדכם למזון מהיר, המלא בשומן ואנרגיה אך חסר את הרכיבים התזונתיים החיוניים לצמיחה בגיל הילדות.
מה לעשות?
- ודאו כי המאכלים המוצעים בארוחה תורמים לצרכים של הילד.
- הציעו מזונות חדשים בתחילת הארוחה כשהילד רעב.
- אל תתנו לילד חטיפים על מנת לפצות על ארוחה שלא אכל.
- תגמלו את הילד עם תשומת לב, מילים טובות ולא עם אוכל
- ודאו שהילד עוסק במקביל בפעילות גופנית
גיל חמש עד עשר שנים - גם החברים שלי שונאים אפונה
כשהילדים הולכים לבית הספר הם עלולים לפתח בעיות אכילה עקב מגוון השפעות חיצוניות חדשות. ילד עלול להפתיע את הוריו בבית על ידי חיקוי התנהגויות אכילה של חבריו לכיתה או על ידי הבעת נטיות להעדפת מזון שלמד מחברים, מתכניות טלוויזיה או מסרטים.
זמני אכילת חטיפים והחטיפים עצמם עלולים להפוך לבעיה, במיוחד כיוון שילדים בקבוצת גיל זו נוטים להתנגד לדגש שהוריהם שמים על אכילה בריאה. בעיות אכילה בדרגות שונות עלולות להתפתח מהרגלי אכילה שהתבססו עד גיל שבע או תשע, כך שחיוני שאתם, ההורים, תמשיכו ותפקחו על התנהגויות האכילה של ילדיכם, ותפנו במקרה הצורך להתייעצות עם מומחה.
מה לעשות?
- למרות שחשוב לשמור על לוחות זמנים של הארוחות, הקשיבו לילדכם. כשהוא אומר שאינו רעב, הציעו לו חטיף בריאות קטן. חשוב לאפשר לילד להכיר מתי הוא שבע ומתי רעב.
- שמשו מודל לחיקוי - ודאו שהמקרר בבית והאוכל שאתם מבשלים בריא, מאוזן ומגוון.
- אל תאפשרו לילד לנשנש אוכל לא בריא בין הארוחות ובמיוחד לא לפני. הרגילו אותו לנשנוש של פירות או ירקות חתוכים.
- זכרו שמשנים אלו והלאה הילד נדרש לביצוע מטלות של חשיבה, הכנת שיעורים, השתתפות בחוגים במסגרות שונות ולכן לתזונתו השפעה מכרעת על מימוש הפונציאל שלו. הקפידו שיאכל ארוחת בוקר ושתזונתו תהיה שלמה ומאוזנת והעבירו לו מסרים חיוביים הנוגעים לכך: "אם תאכל יהיה לך כוח ואנרגיה לשחק בהפסקה/לקלוע לסל/להכין את שיעורי הבית".
- תנו לילד להיות מעורב בהיבט התזונתי: צרפו אותו לקניות האוכל ואפשרו לו לבחור מאכלים שהוא אוהב, צרפו אותו להכנה משותפת של הארוחה כך שיהיה לו תפקיד וירגיש מעורב, ובנו יחד איתו תפריט לארוחה המשפחתית.
הכותבת היא המנהלת המדעית של אבוט, יצרנית סימילאק