אית'ן הוק: "גם מלחמה בלי הרוגים עושה נזק"
אחרי שהתגבר על משבר גיל הארבעים, אית'ן הוק נהנה מאחת השנים הפוריות בחייו. ב"חיסול ממוקד" הוא מגלם מפעיל מל"טים הסובל מפוסט טראומה, למרות ריחוקו משדה הקרב. "קשה להבין איך עושים את ההפרדה בין זה למשחקי מחשב", הוא אומר בראיון, ומבטיח שלא יהיה המשך ל"התבגרות"
לפני ארבע שנים, כשכוכב הקולנוע אית'ן הוק חגג יום הולדת 40, הוא נכנס להתקף פאניקה. אבל אז הוא הבין שהמצב לא כל כך נורא. הוק התעשת והתאושש מהמשבר, והפנים שיש חיים אחרי גיל ארבעים, ואפילו מצוינים. השנה האחרונה למשל היתה טובה במיוחד עבורו, והשיא שלה היה מועמדות לאוסקר שחקן המשנה על הופעתו בדרמה "התבגרות" - סרט אותו צילם במשך 12 שנה עם חברו הטוב והבמאי הקבוע שלו ריצ'רד לינקלייטר.
"לפעמים בחיים של שחקן, מה שאתה עושה מתיישר עם מה שהקהל מצפה באופן שהוא חיובי ונהדר", נימק הוק, את אחת השנים הטובות בחייו בראיון בפסטיבל ונציה. "לפעמים מה שאתה עושה מעצבן את הקהל, ולפעמים כל מה שאתה נתקל בו זה אדישות. לפיטר או'טול היה ציטוט נפלא על חיים ארוכים בתחום האמנויות: 'כמה משוגעות הן העליות והמורדות'. אני פשוט ממשיך לנסות לעבוד עם אנשים שאני מעריץ, וממשיך לספר את הסיפורים של הזמנים שלנו ושל הדור שלנו. אני מוצא שזה ממש מרגש. אז אני ממש אוהב את זה שהדברים הולכים טוב ואני שונא את זה שהדברים הולכים רע".
לא רק עם לינקלייטר, הוק פיתח שותפות מתמשכת מניבה תוצאות - גם עם הבמאי אנדרו ניקול, איתו הוא מנהל מערכת יחסים, המבוססת על הבנה ושפה משותפת. וכך אחרי שהשנים עשו יחד את "מה קרה בגאטקה" ו"שר המלחמה", מגיע עכשיו "חיסול ממוקד" לבתי הקולנוע בישראל.
ב"חיסול ממוקד", הוק מגלם טייס קרב שחווה טראומה, והוא מוצב ביחידה המפעילה מבסיס הסמוך ללאס וגאס - משם הוא מפעיל מל"טים (מטוסים ללא טייס) המפציצים באפגניסטן ומחסלים לוחמי טאליבן. "אני מרגיש שכל העבודה של אנדרו קשורה איכשהו למפגש שבין טכנולוגיה לרוח האנושית", מהגג הוק. "בסרטים שלו הוא בודק איפה האנושות שלנו חיה עם ההסתערות של הטכנולוגיה".
"חיסול ממוקד" דן בסוגיות שמאוד רלוונטיות לישראל, ומעלה דילמות מוסריות בעיקר סוגיית החיסולים הממוקדים. "כשקראתי את התסריט, עניין אותי לגלם מישהו שגויס להיות לוחם. הפכו אותו למתנקש, והשאלה היא איך זה משפיע על הנפש שלו, ואיך הוא מתמודד עם משבר אתי.
"בתחקיר שערכתי על הנושא, גילתי שהטייסים האמריקאים שמפעילים את המל"טים, במיוחד הצעירים ביניהם, נוהגים לחזור לדירה שלהם ולשחק במשך ארבע שעות משחקי מחשב. אני לא יודע איך הם מצליחים להפריד את שני הדברים - בין המשימה הצבאית שלהם שמזכירה הפעלת משחקי מחשב לבין משחקי המחשב עצמם".
אז איך הם מצליחים לעשות את ההפרדה הזאת?
"הופתעתי לגלות שהצבא מגייס חלק נכבד מהמפעילים האלה ממרכזי קניות, מאחר והם רוצים אנשים שמשחקים במשחקי מחשב. הם לא ממש רוצים להיות טייסים כמו הדמות שלי בסרט. לטייסים יש כישורים גבוהים מדי לצורך ביצוע התפקיד הזה, ולטעמי זה חלק מהבעיה".
במהלך "חיסול ממוקד", הדמות שלו הוק סובלת מפרנויה שהולכת ומחמירה. יש למצבו השלכות קשות על חיי הנישואין שלו (את רעייתו המתוסכלת מגלמת ג'נוארי ג'ונס). מסתבר שהחומרים בהם הוק התבקש להתעסק בעבודתו על "חיסול ממוקד", כלל לא זרים לו. "אח שלי משרת בצבא, אז אני יודע הרבה על הפרעת דחק פוסט-טראומטית, ממנה סובלת הדמות שלי", הוא מספר, "אחי אומר שהוא לא היה נותן לחלק מהילדים בני ה-19 שמתגייסים עכשיו לצבא, את המפתח למכונית שלו, ופתאום הוא צריך לתת להם מפתח לרכב שטח צבאי, שאמור לחצות את בגדד, וזה מאוד מסוכן".
הצבא האמריקני אמנם סירב לסייע להפקת "חיסול ממוקד", אבל מפעילי מזל"טים בדימוס הואילו לחלוק עם השחקנים חוויות מהשירות. "זה היה נהדר שקיבלתי גישה אליהם", מעיד הוק. "במהלך הצילומים, המפעילים היו בסביבה כל הזמן, וכך יכולנו לשתות איתם קפה או לצאת איתם לאכול. הם כמובן הדגימו לנו איך להפעיל את כל המכונות, ופיקחו עלינו ואמרו: 'תלחץ ככה ואל תעשה את זה ככה', או 'היית גורם לו להתרסק אם היית עושה את זה ככה'. זה היה ממש מעניין".
אז איזה מסר רצו מפעילי המזל"טים שהסרט "חיסול ממוקד" יעביר?
"הם אמרו שלא פעם, אחרי שהיו עדים לזוועות שמתרחשות על הקרקע בארצות מרוחקות, הם רצו לקחת את החוק לידיהם. לזוועות האלה היה לזה שום קשר למשימה שלהם - פשוט איזשהו מקרה אלימות, אליו הם נחשפו. הם רצו לפגוע באנשים רעים, שלא היו בהכרח 'האיש הרע' שלהם.
"בכל מקרה, אנדרו לא מחליט מי מבין הצדדים בדיון המוסרי צודק. הוא מראה גם את הטוב שיש בתוכנית המזל"טים - העובדה שהם עושים משימות השגחה, ממש משמשים בייביסיטר של החיילים בשטח, ומוודאים שאף אחד לא מתגנב ותוקף אותם בהפתעה. אגב המפעילים יכולים להיות מדויקים להפליא בפגיעות שלהם, והרבה פעמים אין נזק סביבתי. כמובן שלפעמים נפגעים חפים מפשע. אז אנדרו רצה להשאיר את ההחלטה בידיים של הצופים".
הוק טוען שהוא לא אוהב במיוחד סרטים דידקטיים, שאתה מרגיש שהם מנסים ללמד אותך. "ומה שאני ממש אוהב ב'חיסול ממוקד' הזה זה שהוא פשוט מציג אמת, וזו אמת קוצנית. אנחנו כולם אוהבים את הרעיון שתהיה דרך לעשות מלחמה ללא אבדות בנפש, מלחמה שהיא סוג של חסרת דם, שאנו זוכים לעצור בה את הטרור - אבל אף אחד מאנשינו לא נפגע, וזה נדמה האופציה הכי פחות גרועה. אבל לפני שאנחנו מתמסרים הדרך הזאת, כדאי שנלמד עליה קצת יותר.
"גם אני כאזרח לא ידעתי על הנושא הזה שום דבר. אני מקווה ש'חיסול ממוקד' יעורר דיאלוג קונסטרוקטיבי. אנחנו כציבור צריכים להחליט באיזה מצב אנחנו רוצים לשים את החיילים שלנו. הקהילה הבינלאומית צריכה להחליט האם העולם רוצה שארצות הברית תרחף מעליו? ומה אתה עושה כשלכל מדינה יש מזל"ט?".
הוק עסוק עכשיו בשלל ובמגוון פרויקטים, והוא מבוקש מתמיד. ודבר אחד הוא מבטיח - לא יהיה סרט המשך ל"התבגרות", זאת בניגוד לשמועות האחרונות. "אין סרט המשך, אין", הוא מבהיר, "יש עצב מוזר בלסיים פרויקט כזה, כי אתה עובד על זה כל כך הרבה זמן, וזה הרגיש פרטי. יש גם תחושה של לחץ על מה יהיה עם השחקנים הצעירים שמעורבים ב'התבגרות'. היה להם את היתרון שהם זכו לשחק כילדים, בלי החסרונות של התקשורת ולראות את עצמך בגוף שלישי. בסופו של דבר, העבודה על 'התבגרות' היתה דבר נהדר, שאני גאה בה, וזה פשוט עצוב שזה נגמר".