שתף קטע נבחר

 

השר כץ על שביתת עובדי הנמלים: "עבריינים שמחבלים בכלכלה הישראלית"

שר התחבורה במתקפה חריפה על עובדי הנמלים השובתים למרות הוראות בתי הדין לעבודה: "לא כדאי להעמיד אותנו במבחן. הם לא ינצחו במאבק הזה". השר ישראל כץ וח"כ יאיר לפיד משתתפים בטקס החתימה על בניית הנמלים הפרטיים. לפיד: "קומץ אינטרסנטים פוגעים באינטרסים של אזרחי מדינת ישראל"

 

 

שר התחבורה כץ מתייחס להשבתה בנמלים    (צילום: אסף מגל וירון שרון )

שר התחבורה כץ מתייחס להשבתה בנמלים    (צילום: אסף מגל וירון שרון )

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

ביקור בנמל חיפה: "לעובדים נמאס"    (צילום: ג'ורג' גינסברג )

ביקור בנמל חיפה: "לעובדים נמאס"    (צילום: ג'ורג' גינסברג )

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

בעוד שביתת עובדי הנמלים נמשכת למרות הוראות בתי הדין לעבודה, תוקף היום (ה') שר התחבורה ישראל כץ בחריפות את העובדים ואומר שלא הייתה סיבה לשביתה. לפני אירוע החתימה על החוזים להקמת הנמלים הפרטיים בחיפה ובאשדוד, אמר כץ שהוא שוחח עם יו"ר ההסתדרות וזה אמר שאינו מגבה את התושבים: "אנו נחושים. לא ניתן לחבל בכלכלה הישראלית. לא כדאי להעמיד אותנו במבחן. הם לא ינצחו במאבק הזה.

 

"לצערי יש בעלי עניין שלא חושבים על אזרחי המדינה ורוצים להוריד את השאלטר. אני לא אאפשר את הדבר הזה. בית הדין הורה לחזור, הנחיתי להוציא צווי חירום. אם הם לא יצייתו לצווי החירום אנחנו נדרוש לעצור אותם כעבריינים משום שהם מחבלים בכלכלה הישראלית ופוגעים במעמדה של ישראל. הם גורמים לנזקים. לא הייתה שום סיבה לשביתה הזאת". 

 

בטקס שמתקיים במלון קרלטון בתל אביב נחתמים החוזים להפעלת הנמלים החדשים בחיפה (נמל המפרץ) ובאשדוד (נמל הדרום). החוזה הוא בין חברת נמלי ישראל לחברות הסינית וההולנדית שזכו במכרזי ההפעלה. עלות העבודות להקמת נמל הדרום היא 3.3 מיליארד שקל, ולהקמת נמל המפרץ כ-4 מיליארד שקל. הקמת הנמלים החדשים כבר החלה והם צפויים להתחיל לפעול ב-2021-2020.

לפיד וכץ, היום בתל אביב. "לא ניתן לחבל בכלכלה" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
לפיד וכץ, היום בתל אביב. "לא ניתן לחבל בכלכלה"(צילום: מוטי קמחי)

כאן שביתה. נמל אשדוד, הבוקר (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
כאן שביתה. נמל אשדוד, הבוקר(צילום: אבי רוקח)

באשדוד מוקם נמל הדרום על ידי חברת PMEC של צ'יאנה הרבור, ובחיפה מוקם נמל המפרץ על ידי חברה משותפת לחברות הישראליות אשטרום-שפיר אשר זכו במכרזי ההקמה. העבודות כוללות הקמת רציפים, הארכת שובר גלים ראשי קיים, הקמת שוברי גלים משניים ועבודות חפירה ימית. במסיבת העיתונאים השתתף גם וח"כ יאיר לפיד, שהיה שר האוצר בעת קבלת ההחלטה על הקמת הנמלים. במהלך מסיבת העיתונאים הרבו השניים להחמיא זה לזה, וכץ אמר: "אני מקווה שהשותפות בינינו תהיה היסטורית".

 

על השביתה אמר כץ על השביתה: "בחיפה ואשדוד מושקעים 10 מיליארד שקלים. אם יש צורך נכריז על מצב חירום. אני משוכנע שהנחישות שלנו תמנע את הצורך הזה. אין לאף אחד זכות למנוע מאזרחי מדינת ישראל תוספת של אלפי מקומות עבודה והוזלת המחירים". על השביתה הצפויה ברכבת הוסיף: "זו כנראה עונת השביתות, באה ממשלה חדשה וכל אחד חושב שהוא צריך לשבות. זו שביתה מיותרת ונקיים הידברות".

 

ח"כ יאיר לפיד, שקידם את מהלך הקמת הנמלים כשר אוצר, אמר לפני מסיבת העיתונאים: "עשינו את הרפורמה יחד. בשביתה אין קואליציה ואופוזיציה. אנו תומכים בממשלה כי זו שביתה פראית. לא יכול להיות שקומץ אינטרסנטים יפגעו באינטרסים של אזרחי מדינת ישראל. זה לא מעשה טריוויאלי שישראל הזמין אותי היום, אבל אל תעשו ספקולציות. אנחנו לא נכנסים לממשלה".

 

אחר כך הוסיף: "אתמול פרצו עובדי נמל אשדוד וחיפה בשביתת הפתע הכי פחות מפתיעה רק כדי לשמור על מעמדם כמונופול. המלחמה הקשה על הורדת יוקר המחייה כרוכה בשינוי כללי משחק, גם כאלה שלא העיזו לגעת בהם עד היום".

 

עובדי הנמלים מוחים בין השאר על הקמת המיזמים הפרטיים. על רקע השביתה פנתה הנהלת נמל אשדוד לבית הדין לעבודה בבאר שבע בבקשה להכריז על ביזיון בית הדין. בבקשה נכתב: "בית הדין מתבקש לעשות שימוש בסמכותו לפי פקודת ביזיון בית משפט לזמן את המשיבים לדיון דחוף ולהורות לכוף על המשיבים באופן אישי באמצעות איזו מהסנקציות הקבועות... את החלטתו של בית הדין".

 

הודעה שקיבלו עובדי נמל חיפה אחרי השביתה    (צילוםסטילס: ג'ורג' גינסברג)

הודעה שקיבלו עובדי נמל חיפה אחרי השביתה    (צילוםסטילס: ג'ורג' גינסברג)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

במקביל, לכל עובדי נמל חיפה נשלחה בצהריים הודעת הודעת סמס קבוצתית: "הנהלת החברה מודיעה לכם כי על פי החלטת בית הדין האזורי לעבודה מהיום, השביתה שאתם נוקטים היא שביתה פראית, ללא אישור ההסתדרות ובניגוד לדין. בהתאם, ניתן צו המורה לכם לחזור לעבודה סדירה לאלתר. ככל שלא תעשו כן בשעה הקרובה - תנקוט החברה כלפיכם עוד היום הליכים אישיים, לרבות לפי פקודת ביזיון בית המשפט.

פעולותיכם מהוות הפרה של הסכם העבודה שלכם בנמל ושל ההסכמים הקיבוציים החלים עליכם".

 

הנפגעים העיקריים מהשביתה בנמלים הם סוכני אוניות, בעלי אוניות, חברות תובלה יבשתית, סוכני מכס, משלחים בינלאומיים ומפעלים. המשמעות הכלכלית של אוניה תקועה עמוסה במכולות היא נזק ממוצע של 45 אלף דולר ביום.

 

אבי קוסטו, מנכ"ל ארגון סע-שא (ארגון גג לחברות הובלה והיסעים), הוא אחד הנפגעים. "היום אני צריך להוציא 150 מכולות מהנמל ללקוח אשדודי ולא אוכל לעשות זאת", הוא מסביר. "בנמל אשדוד העובדים עושים מה שהם רוצים, מתי שהם רוצים ואיך שהם רוצים. אותי לא מעניין אם הם צודקים או לא, אלא הפגיעה הממשית בענף ההובלה. היום לי נגרם נזק של 70-50 אלף שקל. אבל יש עוד 250 חברות הובלה שפוקדות את הנמל מדי יום. ייתכן שאצלן הסכומים יותר גבוהים. צריך גם לחשוב על עיכוב הסחורות העתידי. זה סרט שלם של 10 מיליון שקלים ביום למשק ורק בנמל אחד".

 

התאחדות התעשיינים טוענת שהנזק היומי של שביתת הנמלים למשק נאמד בכ-75 מיליון שקל. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "שביתת הנמלים מהווה נזק כלכלי ותפעולי עצום למשק הישראלי - החל מנזקים כספיים ישירים בשל סחורה שפג תוקפה, השבתת פעילות תעשייתית בשל מחסור בחומרי גלם, וכלה בהפסד עסקאות ופגיעה במוניטין האספקה של חברות בשל אי עמידה בלוחות זמנים".

 

במקביל לסאגה בנמלים, בבוקר הודיע גם ועד עובדי רכבת ישראל על כוונה לשבות החל מהשבוע הבא. הערב ב-22:30 תתקיים פגישה בין נציגי הוועד לבין יו"ר דירקטוריון החברה, חוסאם בשארה. מוועד העובדים נמסר: "אנו תקווה שההנהלה תתעשת ושהפגישה תביא להסכמות והתחייבות כך שנוכל למנוע את השביתה ביום א'".

 

בהכנת הידיעה השתתפו בילי פרנקל ואחיה ראב"ד
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
השר ישראל כץ וח"כ לפיד לפני החתימה
צילום: מוטי קמחי
מומלצים