שתף קטע נבחר

 

סוף לשביתה: העובדים חוזרים הלילה לנמלים

לאחר שפתחו בשביתה פראית, ולא שבו לעבוד למרות הוראת בית הדין, הגיעו ועדי העובדים להסכמה עם ההסתדרות ויחזרו לעבודה הלילה. הנזק הכספי הישיר של שביתת הנמלים למשק נאמד ב-75 מיליון שקל ליום

סוף לשביתה בנמלים: מההסתדרות נמסר הערב (יום ה') כי בעקבות התערבותו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ולאחר שקיים פגישה עם ועדי העובדים של נמלי ישראל נעתרו הוועדים לבקשתו של יו"ר ההסתדרות והם יחזרו לעבודה באופן מלא כבר הלילה.

 

מנמל חיפה נמסר כי "העובדים בנמל ישובו לעבודה מלאה ותקינה, הערב בשעה 22:00. חברת נמל חיפה תעשה כל מאמץ למזער את נזקי יממת השביתה". בהודעת ההסתדרות נאמר כי יו"ר ההסתדרות שוחח עם שר התחבורה ישראל כץ והודיע לו על סיום השביתה. ניסנקורן ביקש לציין כי ההסתדרות תמשיך ותתמוך במאבקם הצודק של עובדי הנמלים הזכאים לשמירת זכויותיהם וביטחונם התעסוקתי.

 

"עובדי הנמלים סופגים תקופה ארוכה קיתונות של בוז", אמר ניסנקורן במסיבת העיתונאים שבה נמסרה ההודעה על סיום השביתה בכיל. "אנחנו מעבירים נמלים ליידים פרטיות. אלו בסופו של דבר תשתיות של המדינה וברפורמה לא מספיק מייצרים תחרות שווה.אני שמח שהעובדים נענו לפנייתי וחזרו לעבודה. אעמוד בראש המשא ומתן יחד עם יו"ר הארגון. דיברתי עם השר כץ ונחדש את המשא ומתן מתחושה שצריך למצוא פתרון למשבר הזה".

 

לפי בדיקה של האגף למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים, הנזק הכספי הישיר של שביתת הנמלים למשק נאמד ב-75 מיליון שקלים לכל יום. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר לפני ההודעה על סיום שביתת עובדי נמלי הים באשדוד ובחיפה, כי "שביתת הנמלים מהווה נזק כלכלי ותפעולי עצום למשק הישראלי – החל מנזקים כספיים ישירים בשל סחורה שפג תוקפה, השבתת פעילות תעשייתית בשל מחסור בחומרי גלם, וכלה בהפסד עסקאות ופגיעה במוניטין האספקה של חברות בשל אי עמידה בלוחות זמנים".

 

נשיא ההתאחדות ברוש מתח ביקורת חריפה על השובתים, לפני שהודיעו על חזרה לעבודה. לדבריו, "לצערי לא מדובר באירוע נדיר, אלא בהתנהלות קבועה וקלוקלת. בשל כל סכסוך הנמלים משביתים את פעילותם כמה פעמים בשנה, תוך התעלמות בוטה מהפגיעה הקשה שיוצרת התנהלותם למשק ולכלכלה הישראלית. מצב זה צריך להיפסק, אני קורא לכל הצדדים המעורבים לגלות אחריות ובגרות ולסיים את הסכסוך הנוכחי באופן מהיר ויעיל".

הרציפים שוממים. נמל חיפה, היום (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
הרציפים שוממים. נמל חיפה, היום(צילום: ג'ורג' גינסברג)

 (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
(צילום: ג'ורג' גינסברג)

שר התחבורה ישראל כץ תקף אף הוא מוקדם יותר את העובדים ואמר כי לא הייתה סיבה לשביתה. כץ הנחה את משרדו להוציא צווי חירום נגד העובדים, שמוחים על הכוונה להקים נמלים פרטיים, ואמר כי "אנו נחושים, לא ניתן לחבל בכלכלה הישראלית, לא כדאי להעמיד אותנו במבחן, הם לא ינצחו במאבק הזה. לצערי יש בעלי עניין שלא חושבים על אזרחי המדינה ורוצים להוריד את השאלטר. אני לא אאפשר את הדבר הזה, בית הדין לעבודה הורה להם לחזור לעבוד. אם הם לא יצייתו לצווי החירום אנחנו נדרוש לעצור אותם כעבריינים".

 

מניתוח שביצע האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים עולה כי בעוד הנזק המיידי נגרם בעיקרו מסחורה שפג תוקפה ונתקעה בנמלי הים (יצוא ויבוא של מזון טרי, מזון עם תאריך תפוגה קצר, ציוד לבתי חולים כמו סטים לעירוי מערכות הנשמה לבתי חולים וכדומה), הרי שככל שתימשך השביתה מתרחבים גם מעגלי והיקפי הנזק למגזר העסקי. בנוסף, אוניות שטרם פרקו מטען ייאלצו לצאת מחוץ לשטחי הנמלים וחלקן אף יוחזרו לנמלי המוצא או ישוטו לנמלי ים אחרים.

 

שר התחבורה כץ מתייחס לשביתה    (צילום: אסף מגל וירון שרון )

שר התחבורה כץ מתייחס לשביתה    (צילום: אסף מגל וירון שרון )

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

רציפים שוממים בנמל חיפה

בשעות הצהריים, זמן פעילות השיא בנמל חיפה, היו הרציפים שוממים. אחת מאוניות המכולות שנקשרה לרציף חצי שעה לפני שפרצה השביתה, מרותקת למקומה ללא יכולת לנוע, לפרוק או להעמיס סחורה. גם אם תרצה לצאת כעת מהנמל ולפרוק את הסחורה בנמל אחר, היא אינה יכולה לעשות זאת שכן הנתבים ומפעילי הגוררות שובתים גם הם. "אנחנו יכולים להתגבר על נזקים של השבתה במשך יממה אחת", אמר אחד הגורמים בהנהלת הנמל, "אבל לאחר מכן זו כבר תהיה קטסטרופה".

 

"99 אחוזים מהסחורה בישראל עוברת בנמלי הים, והשבתה שלהם משמעותה שיתוק הכלכלה", אמר יוני איזקוב, מנכ"ל חברת הספנות "קוראל" שמשיטה מטענים של גרעינים ומספוא. "נתקענו עם ארבע אוניות בנמלים. אנחנו עובדים עם כל הנמלים, לא רק חיפה ואשדוד, אלא גם דגון (רציף פריקת המספוא בשטח נמל חיפה) ומספנות ישראל, אבל גם הם תלויים בגוררות ובנתבים של הנמל ששובתים. באשדוד יש לי אונייה עם מטען של 30 אלף טון סויה.

 (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
(צילום: ג'ורג' גינסברג)

 (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
(צילום: ג'ורג' גינסברג)

גם בנמל אשדוד נמשכת השביתה (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
גם בנמל אשדוד נמשכת השביתה(צילום: אבי רוקח)

 (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
(צילום: אבי רוקח)

 (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
(צילום: אבי רוקח)

גם בנמל יודעים כי מלבד הנזק הכספי גורמות השביתות גם נזק תדמיתי ומוציאות לנמל שם רע. מנהלת באגף משאבי האנוש בנמל חיפה, אפרת קייט, הזהירה לפני סיום השביתה את העובדים שלא להפר את כללי המשחק, ולחזור לעבודה. לדבריה, "זה נזק לא רק לנמל עצמו אלא לכל מי שעובד איתו, התעשיינים, הסוחרים והמשק כולו, שלא לדבר על השם שיוצא לנמל של מקום בעייתי".

 

בלילה עברה קייט בין בתי העובדים וחילקה להם את החלטת בית הדין האזורי לעבודה שמורה להם לחדש את העבודה בנמל. "אני קוראת לעובדים לכבד את החלטת בית הדין ולחזור לעבודה, אחרת ניאלץ לפנות לבית הדין ולתבוע על סמך ביזיון בית הדין. הליך כזה עלול לחשוף את העובדים לסנקציות אישיות ולהליכים משמעתיים".

 

בשעות הצהריים, לפני פנייה לבית הדין לעבודה, נשלחה לעובדים התראה גם בהודעת סמס משותפת: "הנהלת החברה מודיעה לכם כי לפי החלטת בית הדין האזורי לעבודה מהיום, השביתה בה אתם נוקטים היא שביתה פראית, ללא אישור ההסתדרות ובניגוד לדין. בהתאם, ניתן צו המורה לכם לחזור לעבודה סדירה לאלתר. ככל שלא תעשו כן בשעה הקרובה תנקוט החברה כלפיכם עוד היום הליכים אישיים, לרבות לפי פקודת ביזיון בית המשפט. דעו לכם כי פעולותיכם מהוות גם הפרה של הסכם העבודה שלכם בנמל ושל ההסכמים הקיבוציים החלים עליכם".


פורסם לראשונה 28/05/2015 17:55

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ורג' גינסברג
נמל חיפה, היום
צילום: ג'ורג' גינסברג
מומלצים