הצופה הישראלי: מכור לחדשות, רוצה הפקות מקור
מסקר של המועצה לכבלים ולווין עולה כי 64% מעדיפים תכניות אקטואליה ובמקום השני סרטים. למרות מבחר הערוצים, 67% מהצופים מסתפקים ב-5 ערוצים בלבד וגם - 50% מהנשאלים מעוניינים לראות יותר הפקות מקור ישראליות
מסקר חדש, שמפרסמת היום המועצה לשידורי כבלים ולוויין עולה על פי דיווחי הורים, כי ילדים עד גיל 12 צופים בטלוויזיה כשעה וחצי בממוצע (85 דקות) מדי יום. 21% מההורים טענו כי הילדים שלהם צופים בטלוויזיה יותר משעתיים ביום, ואילו 12% טענו כי ילדיהם לא צופים כלל בטלוויזיה.
כתבות נוספות בערוץ ymedia :
רק כ-20% מההורים ענו כי הם מרוצים במידה רבה או במידה רבה מאוד מהתכנים המשודרים בערוצי הילדים. כ-38% ענו כי הם מרוצים במידה בינונית מהתכנים המשודרים. 84% מההורים סבורים, שעל המדינה להגביר את הפיקוח על שידורי הילדים. 75% מהנשאלים אומרים כי הם מקפידים שילדיהם לא יצפו בתכנים המסווגים לגילאים גבוהים יותר מאלה המומלצים.
ממצאי הסקר מעלים, כי למרות מבחר הערוצים הרב בטלוויזיה, רוב הצופים נאמנים למספר ערוצים מצומצם. כ-67% ממשתתפי הסקר צופים באופן קבוע בחמישה ערוצים ומטה, כ-27% צופים בחמישה עד עשרה ערוצים, ורק 6% צופים באופן קבוע ביותר מעשרה ערוצים.
מהסקר עולה, כי הז'אנר המועדף על הצופה הישראלי הוא שידורי חדשות ואקטואליה: 64% מהנשאלים דיווחו, כי אלו התכניות שהם הכי אוהבים לצפות בהן, ממצא הבולט בעיקר בקבוצת בני 50 ומעלה (84%). במקום השני ממוקמים סרטים (60%), ובמקום השלישי סדרות זרות ותכניות סאטירה (52% כ"א). במקום האחרון ממוקמות תכניות ומשדרי הספורט, אותם אוהבים לראות רק 24% מהנשאלים. גברים אוהבים יותר משדרי חדשות (70%), בעוד נשים אוהבות יותר סדרות זרות (56%).
הסדרות האיכותיות ביותר - פאודה, זגורי והבורר
ההתעניינות בחדשות ובתכניות תעודה עולה עם העלייה בגיל הנשאלים. 49% מהנשאלים ענו כי יש לדעתם להפיק יותר סדרות מקור בעברית. הסדרה האיכותית ביותר לדעת צופי YES היא "פאודה" ואחריה "סרוגים", והסדרות שצופי HOT בחרו כאיכותיות ביותר הן "זגורי אימפריה" ו"הבורר".
למרות החדירה של המחשב ואמצעים אחרים, עדיין מכשיר הטלוויזיה הינו האמצעי העיקר לצפייה בתכניות. חדירת אמצעי צפייה שאינם הטלוויזיה לשיגרה של הישראלים נעשית בהדרגה, ונפוצה יותר בקרב הצעירים. בעוד שבקרב בני 50 ומעלה לא פחות מ-98% צופים בתכניות באמצעות הטלוויזיה, 36% מבני 18 עד 29 צופים בתכנים טלוויזיוניים באמצעות מחשבים, טלפונים חכמים ומחשבי לוח.
בבחינת התפלגות המנויים, הרי ש HOT היא החברה הגדולה בשוק עם 41% מהמנויים. YES עומדת על פלח שוק של 37% מהנשאלים. 8% צופים בטלוויזיה באמצעות מערך עידן+, ואחוז אחד מנוי לשירות הטלוויזיה של סלקום. כעשירית מהאוכלוסייה ו-20% מבני 50 ומטה אינם מנויים לאף אחת מהחברות. לשאלה באיזו מידה מרוצים הצופים מהתמורה שהם מקבלים עבור דמי המנוי לספק הטלוויזיה בכל הנוגע לתוכן, שירות ומחיר, השיבו 71% ממנויי YES שהם מרוצים במידה בינונית ומעלה מהתמורה למחיר, לעומת 57% ממנויי HOT.
הסקר בוצע בהזמנת המועצה על ידי חברת Ci מידע שיווקי, ונערך בקרב 520 מרואיינים המהווים מדגם ארצי ומייצג של צופי הטלוויזיה בקרב האוכלוסייה היהודית. ד"ר יפעת בן חי-שגב, יו"ר המועצה, התייחסה בעיקר למימצא הנוגע להפקות מקור: "ממצאי הסקר מלמדים כי גם הציבור מכיר בערכה ובחשיבותה של החובה להפקות מקור, שלתפיסתה מהווה את קוד הקודשים של הרגולציה החדשה, ומחייבת את כל השחקנים בשוק, כולל המשדרים החדשים על גבי האינטרנט.
תפיסה זו הוטמעה באסדרה החדשה הנוהגת היום בעולם המערבי, אשר מחייבת את כולם בהשקעה בהפקות מקור באופן יחסי להכנסותיהם. דרישה זו צריכה לקבל משנה תוקף בישראל, לנוכח התרבות והשפה הייחודיים לנו".