שתף קטע נבחר

מסי ושאול החתול: הספרים שהילדים אוהבים

לקראת שבוע הספר העברי פרסם משרד החינוך את רשימת הספרים האהובים ביותר על הילדים בישראל. כוכב הכדורגל זכה באהדת תלמידי בתי הספר היסודיים והחתול האופטימי כבש את לבם של ילדי הגנים

לקראת שבוע הספר מפרסם משרד החינוך את שמות הספרים האהובים על ילדי הגנים ובתי הספר.

 (צילום: מתוך אתרים של הוצאת כנרת, הוצאת עם עובד, הוצאת כתר) (צילום: מתוך אתרים של הוצאת כנרת, הוצאת עם עובד, הוצאת כתר)
(צילום: מתוך אתרים של הוצאת כנרת, הוצאת עם עובד, הוצאת כתר)

"שאול החתול" הוכתר כספר האהוב ביותר על ילדי הגן. שאול הוא חתול שמח המקבל את גורלו בשמחה ובשירה ומלמד את קוראיו, קטנים וגדולים, תובנות חיים. מיד אחריו נבחרו הספרים "בא לי", "חתול לבן חתול שחור", כן גורו ולא גורו" ו"מהפחד הזה אני לא מפחד".

 

בבתי הספר היסודיים בחרו תלמידי א'-ג' במקום הראשון את "העיפרון השחור", שנתקל בלחץ החברתי להיות כמו כולם ונאלץ להיאבק כדי לשמור על ייחודו והעדפותיו. מיד אחריו נבחרו "רוזלינדה", "גור חתול אדם ארך שיער", "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים" ו"יונתן והדלעת הענקית".

 

תלמידי כיתות ד'-ו' בחרו במקום הראשון את סיפורו של שחקן הכדורגל ליאו מסי "הפרעוש", שנאלץ להיאבק בבעיות גדילה וגעגועים לאמו ואחיו. "הפרעוש" הוכיח שאם מתגברים על הקשיים, אפשר להביא שמחה ואושר למיליוני אנשים אחרים. בארבעת המקומות הבאים ניתן למצוא את הספרים "הרפתקאות דוד אריה באוקיינוס הטיבטי", "חברות עם שחר", "אני אתגבר" ו"קיסר השכונה".

 

תלמידי כיתות ז'-ט' בחרו במקום הראשון את הספר "הרץ במבוך" ומיד אחריו מוקמו הספרים "פלא", "אשמת הכוכבים", "שחר" ו"תעתועים". הספר הנבחר בקרב תלמידי י'-י"ב הוא "מלכת היופי של ירושלים" של שרית ישי לוי. בארבעת המקומות הבאים נמצאים הספרים "המתיקות שבשכחה", "נערה בחולצה כחולה", "הקומדיה האנושית" ו"פרנסוס על גלגלים".

הספר מועדף בקרב תלמידי חטיבות הביניים ()
הספר מועדף בקרב תלמידי חטיבות הביניים

המצעד כלל השנה כ-1,300 בתי ספר וכ-900 גני ילדים מכל המחוזות והמגזרים. התלמידים היו צריכים לבחור את הספר האהוב מתוך רשימה של כ-25 ספרים לכל קבוצת גיל. מדובר בתוכנית שפועלת במשרד החינוך כבר כמה שנים במטרה לעודד קריאת ספרים בקרב התלמידים.

 

"ילדים כן קוראים"

שושי שלומי, הממונה על ספריות בתי הספר במשרד החינוך, מציינת כי בעוד בבתי הספר היסודיים ישנה עלייה במספר המוסדות הלוקחים חלק בפרויקט, בחטיבות הביניים ובתי הספר התיכונים ישנה ירידה. "ילדים כן קוראים, ואני חושבת שתפקידנו לעודד בקרבם עוד יותר את הרצון לקרוא", היא אומרת, "להיחשף לספרים חדשים ולהנגיש להם אותם. ברגע שהספרים זמינים להם בספריית בית הספר זה הופך להרבה יותר קל ונוח. אנחנו דווקא רואים שיש תחלופה גדולה מאוד של ספרים בספריות וזה מעודד מאוד".

 

שלומי מוסיפה כי השנה התקיימו "פעילויות מגוונות לעידוד קריאה במוסדות החינוך וכן התקיימו מפגשים מקוונים עם סופרים

שספריהם השתתפו במצעד הספרים". לדבריה, "במצעד באים לידי ביטוי גם ספרים המספרים את הסיפור מנקודת המבט של החריג בחברה, שהוא גיבור הספר ולפעמים גם המספר עצמו. ההצלחה של ספרים אלו במצעד מוכיחה שהילדים מסוגלים להזדהות עם דמויות שלכאורה נחשבות לשונות בחברה".

 

ברק קוריצקי, תלמיד כיתה ו' בבית ספר אשכולות בבנימינה, קורא בימים אלה את הספר "כלבם של בני בסקרויל" של ארתור קונאן דויל, מעלילותיו של הבלש שרלוק הולמס. קוריצקי מספר כי חלק מחבריו קוראים ספרים אבל לא כולם. "ילדים לא כל כך מתחברים בזמן האחרון לקריאה. אני חושב שכדאי לעשות בבתי הספר קריאת בוקר כמו שיש אצלנו. אני מאוד נהנה לקרוא ספרים. אני מסיים ספר אחד ומיד מתחיל ספר אחר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך אתר הוצאת כתר
מודל לחיקוי. מסי
צילום: מתוך אתר הוצאת כתר
מומלצים