שיבושים ועיכובים באגד תעבורה ברחבי הארץ
נהגי החברה המוחים על תנאי העסקתם פתחו בשביתה. איחורים משמעותיים נרשמו בנתניה ובמבשרת ציון. הנוסעים חלוקים: "אנחנו רוצים שהנהגים ישתכרו בכבוד", אמר תושב נתניה. "למה להשאיר אותנו ללא תחבורה", טען נוסע במבשרת ציון
עיכובים ושיבושים בקווי אגד תעבורה ברחבי הארץ: הבוקר (יום א') נרשמו איחורים בהגעת האוטובוסים של החברה, בעקבות שביתת הנהגים החברים בארגון "כוח לעובדים". בוועד העובדים טוענים כי החברה שכרה נהגים חלופיים, אך באגד תעבורה מכחישים זאת. הבוקר הורגשו השיבושים בשטח. בתחנות נתניה ומבשרת ציון.
בתחנה המרכזית בנתניה יצאו האוטובוסים של החברה באיחורים משמעותיים. אחד הנהגים הסביר כי בחברה חלק מהנהגים מועסקים בחוזים אישיים וחלק בהסכמים קיבוציים, ולדבריו "בגלל זה רק חלק שובתים. לאורך היום יהיו שיבושים ועיכובים וחלק מהנהגים יעבדו פי שניים קשה כדי לפצות על החורים בלוח העבודה".
בהנהלת אגד תעבורה טוענים כי הסיבה לכך שחלק מהאוטובוסים פועלים היא שנהגים רבים עובדים למרות השביתה ולא מכירים בוועד. בוועד מכחישים זאת בתוקף ואומרים כי על פי הנתונים שבידם 95 אחוז מהנהגים שובתים.
אסתר, תושבת העיר, המתינה יותר מחצי שעה לאוטובוס. "רק עכשיו שמעתי על השביתה", סיפרה. "כל אחד שובת כי הוא רוצה להעלות את המשכורת שלו, לא אכפת להם מהאנשים שרוצים להגיע לעבודה". תושבת נוספת, כרמלה דקל, סיפרה אף היא כי השיבושים מקשים מאוד את סדר יומה: "אני מטפלת באישה זקנה וחולה ולא יכולה לנסוע לעבודה. היא תקועה בבית ואין מי שיכול להגיע אליה. חשבתי לנסוע במונית אבל זה יקר. כרגע אני מחכה".
שמחה, תושב נתניה שנוסע בקו 4, אמר כי למרות האיחורים הוא מבין את הנהגים. "הם נהגים נהדרים שעובדים קשה מאוד. הם במשא ומתן ודיונים עם ההנהלה שלהם כבר כמה חודשים ולא מתייחסים אליהם, ככה שלא הייתה להם ברירה אחרת. אני לא כועס ולפי דעתי כנוסעים אנחנו רוצים שהנהגים שלנו ישתכרו בכבוד".
ג'קלין אסרף ממבשרת ציון המתינה לאוטובוס פנימי ביישוב: "לא ידעתי שיש שביתה. לא שמעתי על שיבושים. כשהגעתי לתחנת אוטובוס ראיתי את קו 154 של אגד תעבורה עובר כרגיל ואני מקווה שהוא יגיע בזמן הקרוב".
דב גולדברג המתין בתחנת אוטובוס במבשרת ציון לכיוון ירושלים כ-15 דקות ולא ידע אם ומתי הקו יגיע: "אני צריך להגיע היום ב-11 לתביעה בבית משפט במעלה אדומים. שני אוטובוסים של אגד תעבורה. אם לא אופיע אפסיד את התביעה, לכן אם האוטובוס לא יבוא לא תהיה ברירה ואקח מונית". על השביתה אמר ש"אפשר למנוע אותה באמצעות צו מניעה. למה להשאיר אותנו ללא תחבורה? אנחנו אלו שנפגעים מהשביתה".
צביקה, שהמתין אף הוא בתחנה, אמר כי הוא מבין את הנהגים המעוניינים לשפר את תנאי העסקתם: "דיברתי עם אחד הנהגים והוא אמר שאיו להם תנאים סוציאליים. אבל אפשר לעשות הסכמי שכר חדשים בלי לפגוע בנוסעים".
פירוט הקווים השובתים
אשכול נתניה
כל הקווים העירוניים
אשכול אלעד
כל הקווים העירוניים
קו ירושלים
קו בני ברק
קו תל אביב
קו פתח תקווה
קו לצומת קסם וראש העין
אשכול עוטף ירושלים
קווי מבשרת - שירות פנימי ולירושלים
קווי גבעת זאב - שירות פנימי ולירושלים
קווי מעלה אדומים - שירות פנימי ולירושלים
קווי יישובי בנימין - שירות פנימי ולירושלים
קווי יישובי השומרון - שירות פנימי ולירושלים
קווי מודיעין - ליישובים במטה בנימין
אשכול שפירים
הקו המהיר לירושלים – קו 100, 101, 102
אשכול אשדוד
כל הקווים העירוניים
אשכול אשקלון וצפון הנגב
כל הקווים העירוניים
אשקלון
שדרות
נתיבות
אופקים
קריית גת
קריית מלאכי
מועצה אזורית אשכול קו אזורי
שער הנגב
קווים בינעירוניים
אשקלון - באר שבע
אשקלון - קריית גת
אופקים - אשקלון
שישה חודשי מו"מ הסתיימו בלא כלום
נהגי החברה מאוגדים בארגון כוח לעובדים. לטענת העובדים, לאחר שישה חודשים של מו"מ להסכם קיבוצי חדש, הנהלת החברה מסרבת להגיע להסכמות עם נציגות העובדים. העובדים טוענים כי הנהלת החברה מציעה להם להכניס שינויים בהסכם הקיבוצי, אשר רובם ייכנסו לתוקף רק לאחר החלטת משרד התחבורה על מימון תוספת שכר לנהגי התחבורה הציבורית.
לפי הוועד, ההנהלה מתעקשת על כך שאם המדינה לא תשתתף ב-100% מעליית השכר הצפויה (עד לשיעור של 39 שקלים לשעה, משכר שעומד היום על 32.6 שקלים לשעה) - תוריד החברה את תוספות השכר המוצעות כיום. עוד טוענים העובדים כי החברה מבקשת לצמצם ככל הניתן את הוצאותיה על שכר הנהגים בהסכם החדש, ומגבילה את הענקת תוספות השכר לסכום כסף מצומצם.
עוד טוענים העובדים כי ההנהלה מתבצרת בעמדותיה למרות מו"מ אינטנסיבי שניהלו הצדדים בעקבות דרישת בית המשפט. העובדים מזכירים כי רק השבוע נחתם הסכם בחברת התחבורה הציבורית קווים. רכז התחבורה בכוח לעובדים, אסף בונדי, מוסיף כי הסכם זה מוכיח ש"כשהנהלה פועלת בתום לב, ניתן לגשר על הפערים".
בחודש אפריל תכנן ועד העובדים להשבית את התחבורה הציבורית בכל הארץ למשך 24 שעות. בעקבות התוכנית פנתה הנהלת החברה לבית הדין לעבודה בבאר שבע, וזה קיבל את בקשתה ונתן צו מניעה לקיום השביתה. השופטת יעל אנגלברג הורתה לצדדים לחזור למו"מ, והמליצה על הקמת מנגנון חיצוני שילווה את התהליך כדי להקל את ההגעה להסכם. הצדדים קיבלו את ההמלצות.
מנכ"ל אגד תעבורה, גדעון מזרחי, אומר בתגובה להודעה של ועד העובדים כי "הפערים בין הצדדים לא מצדיקים שום שביתה, במיוחד לא שביתה של יומיים המתחילה ביום ראשון. יש קו ברור שמבדיל בין שיפור תנאי העובד לבין פגיעה בחברה, והקו הזה נחצה. הגיע הזמן שהוועד יגלה בגרות ויסיים את סכסוך העבודה הזה באופן ראוי, שימנע פגיעה מיותרת בעשרות אלפי נוסעים".
בוועד עובדי אגד תעבורה"מכחישים את טענות ההנהלה כי לא נשכרו נהגים חלופיים: "מדובר בשקרים. ההנהלה מפעילה נהגים מחברת אגד במקום אלו ששובתים בכל רחבי הארץ. 95 אחוז מנהגי אגד תעבורה שובתים".