רוצים ילדים חושבים? כך תסייעו להם
למרות שילדים מפתחים בעצמם סקרנות, יכולת ביטוי ועצמאות, במקרים רבים אפשר לעזור להם לפתח את היכולות, ולעיתים פשוט עדיף להמתין בסבלנות ולתת להם להסתדר לבד. אז מתי כדאי להתערב לקטנטנים ומתי עדיף להרפות?
שלוש השנים הראשונות בחייו של כל ילד הן קריטיות לקידום תבונתו ולהצלחתו בעתיד. עלינו ההורים והמטפלים לדאוג לכך, שלא נפספס את חלון ההזדמנויות הזה שברוב המקרים הוא חד פעמי, ונפעל להוציא מהכוח אל הפועל את האור החבוי בלבם ובמוחם של הילדים הרכים.
השמיים הם הגבול:
איך מגדלים ילד עצמאי ובטוח בעצמו
רוצים ילד חכם יותר? למדו אותו להפעיל את הדמיון
שלב אחרי שלב: איך תהפכו הילדים ליזמים
לפעוט ישנן מספר חוזקות שניתן למצוא ולטפח בשנותיו הראשונות, אשר יהוו עבורו בסיס איתן בהסתגלות החברתית, האישית והחינוכית במהלך השנים הראשונות בגן ובכיתות הנמוכות בהמשך. מדובר בנקודות חשובות של אור שכדאי לשים עליהן דגש.
סקרנות
תינוקות וילדים הם סקרנים מטבעם. תינוקות וילדים יכולים ואוהבים ללמוד מרגע לידתם. אנו ההורים והמטפלים שלהם אמורים לשמש כמתווכים בינם לבין הסביבה בה הם חיים.
הילדים לומדים את הסביבה ומהסביבה באמצעות חמשת החושים הקולטים את הגירויים השונים, שהם חמשת הנתיבים המוליכים את המידע הנקלט אל המוח. תפקידנו לאפשר את החשיפה ולסייע לילדים להבין את מה שהם חשים, רואים, שומעים, מריחים או טועמים.
עצמאות
בשנת חייו השנייה של הילד הוא עובר שינויים משמעותיים כמו התחלת הדיבור, מעבר מזחילה להליכה ועוד. שנת חיים זו מאתגרת במיוחד ובסופה נכנסים הילדים לגיל המעבר הראשון שלהם, בו הם מגלים את יכולתם להיפרד מההורים ולפתח עצמאות.
ילד עצמאי מגלה יוזמות, מתנסה בפעילויות שונות ובפיתוח מיומנויות בתחומים שונים וכך מביא אור למשפחה. עם זאת, תהליך העצמאות המתפתח אצל הילד אינו קל ודורש מהמבוגרים סבלנות, אורך רוח ויכולת הכלה.
יכולת ביטוי
על פי גישת "רג'יו אמיליה", ילדים חושבים, לומדים ומביעים את עצמם באמצעות 100 שפות, ביניהן שפות חזותיות, תנועתיות ומוסיקליות. על פי גישה זו ניתן למצוא לכל ילד את השפה או השפות המתאימות לאופיו, לאישיותו ולכישוריו, ואשר באמצעותן הוא יצליח ללמוד, להתקדם ולממש את הפוטנציאל הגלום בו.
קליטה
מהלידה ועד גיל שש שנים מתפתח מוחו של הילד בקצב מהיר, כאשר ממועד הלידה ועד סיום שנת החיים הראשונה מתקיים התהליך המהיר ביותר בהתפתחות המוח עד כדי הכפלתו. גלן דומן מציין, משמלאו לילד שש שנים הוא הספיק כבר לקלוט כמות עצומה של מידע, עובדה אחרי עובדה, יותר ממה שיוכל ללמוד בכל שאר ימי חייו. כמו כן, עד גיל שש ילדים לומדים שפה שלמה ולעתים יותר משפה אחת.
אינטראקציה
תהליכי למידה חיוביים מתרחשים בעיקר כאשר מתקיימות אינטראקציות בין הילד לחבריו ובין הילד למבוגרים אשר בסביבתו. חשוב שנחשוף את הילד כבר מגיל צעיר לאינטראקציות עם זולתו.
עצם הימצאותו של הילד בחברה מאפשרת לו למידה. תפקידנו לתת לילד הזדמנות ללמוד ולנסות להגביל אותו פיזית כמה שפחות.
בתקופת הגן הילד מפתח כישורים חברתיים עם בני גילו, לומד חוקים וכללי התנהגות, מפתח יכולת לדחיית סיפוקים והתמודדות עם הצבת גבולות. אלה שומרים עליו ומקנים לו ביטחון בעולם.
גן הילדים כמו הבית שם את הילד במרכז ההוויה החינוכית, ומטרתו לאפשר לילד לממש את יכולותיו ולפתח כישורי חיים לשם הפצת אורו הייחודי והצלחתו בעתיד.
הכותבת היא יו"ר ארגון גני הילדים הפרטיים בישראל ומומחית לחינוך בגיל הרך