המשטרה ממליצה: נהיגה על אופניים חשמליים ברישיון בלבד ורק מגיל 16
סוף לבלגן שהוביל לשורה של פציעות הולכי רגל? לפי המלצת מפקד אגף התנועה, ניצב ירון בארי, רוכבי אופניים חשמליים יידרשו לעבור מבחן רישוי. "מדובר בכלי רצח על הכבישים ויש להסדיר את האכיפה"
אחרי שורה של פציעות קשות, המשטרה ממליצה על החמרה בתקנות בנושא אופניים חשמליים. המשטרה תמליץ שרכיבה על אופניים חשמליים תהיה ברישיון בלבד ורק מגיל 16. הרוכב יידרש לעבור מבחן רישוי ויידרש רישיון גם לכלי עצמו.
מאגף התנועה מסרו כי בעקבות בחינת הנושא על ידי האגף, החליט מפקד האגף ניצב ירון בארי להמליץ על שינוי התקנות ולחייב רוכבי אופניים חשמליים ברישיון, וכמו כן, ברישיון לאופניים החשמליים עצמם.
באגף התנועה אמרו שרק עם שינוי התקנות ניתן יהיה להתמודד ביעילות עם מסוכנות האופניים החשמליים, במניעת פגיעה בגוף ובנפש.
עוד ציינו באגף התנועה כי מדובר בכלי רכב שבו נוהגים ילדים ונערים וכי חנויות למכירה ולתיקון האופניים החשמליים משדרגות את האופניים לנסיעה מהירה יותר. "מדובר בכלי רצח על הכבישים ויש להסדיר את האכיפה. השוטרים יאכפו את הנושא בעבירות מסכנות חיים ואילו פקחים של העיריות יאכפו עבירות קלות יותר".
הבוקר תתכנס ועדת הפנים של הכנסת לדון בנושא. הוועדה תדון בין היתר בבעיית היעדר האכיפה בכל הנוגע לשימוש באופניים חשמליים וכן בבחינת אפשרות להעברת סמכויות האכיפה לרשויות המקומיות.
ראש מחלקת תביעות תעבורה באגף התנועה, ניצב משנה שרית פיליפסון, אמרה לחדשות ynet ברדיו האזורי כי "לפני כמעט שנה חוקקו תקנות המסדירות את נושא השימוש באופניים עם מנוע עזר. מאז חקיקת התקנות החדשות משטרת ישראל נתקלה בקושי גם ביישום התקנות, בעיקר לאור הגיל הצעיר של רוכבי האופניים, וגם באכיפה של עבירות תנועה, וזאת בעיקר כי אין לאופניים האלה חובת רישוי וגם אין לרוכבים חובת רישיון".
פיליפסון אמרה עוד כי "משטרת ישראל שמה בראש סדר מעייניה הצלת חיים גם של רוכבי האופניים וגם של הולכי הרגל. הגיע ראש אגף התנועה ואמר שבמצב הנוכחי הזה אנחנו חייבים לשנות את התקנות באופן שבו יעלה גיל הרוכבים על אופניים עם מנוע עזר לגיל 16. מדובר בכלי רכב לכל דבר ועניין. היום בגיל 16 אפשר להוציא רישיון על קטנוע, וזה מה שאנחנו רוצים שיקרה גם בהקשר של אופניים עם מנוע עזר, וכמובן שתתלווה לזה חובת רישוי וחובה של רישיון נהיגה. כך גם נוכל לזהות את הנהג, שהוא מעל גיל 16, וגם כמובן נחייב אותו בלימוד של חוקי התנועה בטרם הוא עולה על הכלי, שיכול להיות מסוכן מאוד גם למשתמש בו וגם למשתמשים האחרים שבדרך".
ראש העירייה רוביק דנילוביץ' אמר כי "השימוש באופניים חשמליים וקורקינט מסוכן להולכי רגל ועלינו לפעול על מנת להבטיח את שלום משתמשי הדרך ואת שלומם של אותם נהגים, אשר רובם קטינים, שטרם הוציאו רישיון רכב. מדובר בכלי תחבורה לכל דבר ויש לעשות מעשה ולאסור את השימוש הפרוץ ללא שום ביקורת או אכיפה, טרם יקרה אסון". דנילוביץ' הנחה את היועץ המשפטי לעירייה לקדם את חוק העזר העירוני ולהביאו לאישור מועצת העיר.
בשנתיים האחרונות התרבו באופן דרמטי הדיווחים על פגיעות של רוכבי אופניים - הן חשמליים והן בלתי-ממונעים - בהולכי רגל בתל אביב וסביבתה. דיווחים דומים הגיעו גם מערים אחרות ברחבי
בפברואר השנה נהרג אנטוניו רעיה, תושב גבעתיים בן 85, שנדרס על-ידי רוכב אופניים בתל אביב. הפוגע לא נתפס עד היום. מלבד הפגיעות החוזרות ונשנות בהולכי רגל וברוכבי האופניים עצמם, נרשמים גם חיכוכים ועימותים - לעתים אלימים - בין הולכי רגל לרוכבי אופניים בשל הצורך שלהם לחלוק יחד מרחב משותף המסכן את ביטחונם.