שותף קמפוס אידיאלי: עם מי כדאי ללמוד?
רבים מאיתנו משתפים פעולה עם סטודנטים אחרים במהלך לימודינו, החל בכתיבת תרגילים ועבודות עבור בהכנה לבחינות ועוד. עם זאת, רק מעטים מאתנו מקדישים זמן ומחשבה לתכונות החשובות לנו בשותף ללימודים. מהו "שותף משלים" ומיהו אותו "שותף מוטיבציוני"? הנה כמה איפיונים של שותף טוב ללימודים. מדריך
לכתבות נוספות בערוץ לימודים של ynet:
- סטודנטים, כך תשיגו אנגלית ברמת שפת אם
- מהו משך הזמן האפקטיבי ביותר ללמידה?
- המפתח להצלחה בלימודים: המקצוע הכי שנוא
רבים מאיתנו משתפים פעולה עם סטודנטים אחרים במהלך לימודינו, בכתיבת תרגילים ועבודות, בהכנה לבחינות ועוד. עם זאת, רק מעטים מאתנו מקדישים זמן ומחשבה לתכונות החשובות לנו בשותף ללימודים.
שותף ללימודים יכול להיות חבר טוב, אך הוא חייב להיות שותף טוב. בדומה לשותף לדירה שלא חייב להיות חבר אך חייב לענות על מספר קריטריונים כדי שנסתדר איתו בתור שותף כדוגמת הגיינה והתחשבות, כך גם שותף ללימודים. הנה כמה אפיונים שבהם צריך שותף טוב ללימודים להתאפיין.
רמת שליטה בחומר
מומלץ שלא לבחור כשותף סטודנט שרמת השליטה שלו בחומר עולה עלינו בהרבה (שותף טוב מדי יתקדם מהר ואנחנו ניגרר אחריו ללא יכולת אמיתית להבין את החומר), כמו גם חלש מאתנו בהרבה (מאותה סיבה, שותף חלש מדי לא יוכל לקדם אותנו ותמיד נתעכב בכדי להסביר לו). מומלץ לבחור כשותף בסטודנט שקרוב אלינו ברמתו ככל האפשר, ואם שונה אז רצוי שיהיה טוב מאתנו במעט, זאת על מנת להבטיח לימוד מקביל ואת התקדמות שני הצדדים ביחד ולא אחד על חשבון השני. הכי טוב לבחור כשותף סטודנט משלים, לדוגמה - סטודנט בעל יכולת הבנה תאורטית גבוהה ויכולת פתרון תרגילים נמוכה, כשאנחנו ההפך ממנו.
זמינות
מומלץ לבחור כשותף סטודנט פנוי ככל האפשר, סטודנט שאינו עובד יותר מדי, שגר קרוב אלינו ככל האפשר, ושקל לו להגיע אלינו ולנו אליו כך שלא ייווצר מצב שבו לא נוכל להיפגש וללמוד בגלל מגבלות טכניות של נגישות.
כמו כן, מומלץ לבחור כשותף סטודנט שחולק אתנו כמה שיותר קורסים כך שנוכל ללמוד איתו את כל הקורסים, ולא נצטרך למצוא שותף בכל קורס ולהתחיל לגבש מערכת שלמה של זמני לימוד עם כל שותף ושותף.
שיטת עבודה
יש לוודא עם השותף המיועד מהי שיטת העבודה המועדפת עליו. יש זוגות שותפים שקוראים יחדיו את החומר, מכינים יחדיו את התרגילים ובעצם נמצאים כל הזמן ביחד. יש זוגות שותפים שקוראים בנפרד את חומר הלימוד ונפגשים רק על מנת לבחון זה את זה, להבהיר נקודות בחומר ולכתוב יחדיו עבודות, ויש עוד שיטות רבות נוספות. חשוב לבחור שותף ששיטת העבודה שלו דומה לשלכם. לפעמים הפער בשיטות הלימוד יכול לגרום לאיבוד האפקטיביות של הלמידה המשותפת.
מוטיבציה
רמת המוטיבציה של השותף והמידה בה הוא רוצה להצליח תקבע רבות את מידת השקעתו בלימוד המשותף. לכל אחד מאיתנו יהיו במהלך שנות הלימוד תקופות טובות יותר וכאלו שפחות. שותף מוטיבציוני ידאג "להרים" אותנו כאשר אנו שפופים או חסרי אנרגיה; יעודד אותנו להיפגש כדי ללמוד; ויעזור לנו להתעשת. כך נעשה גם אנו בתורנו עבורו, כאשר הוא יהיה בתקופה קשה. אחרת, השותפות תתמסמס בלי שנשים לב או נדע למה.
מילה על חברות. לרבים מאיתנו ניסיון בלמידה משותפת עם חברים טובים שהזמן המשותף שלנו הוקדש לשיחות על מכבי או הפועל, על בנות או על בנים, מרצות או מורים, אבל ממש לא ללימודים.
באותן שנים בהן למדתי בטכניון היה לי יותר "זמן אורי" מאשר זמן עם בת הזוג שלי, אבל חברים לא היינו. הקשר היה ידידותי ובעיקר לימודי. למען האמת, מאז יום סיום לימודינו לא נפגשנו שוב.
כשעברתי ללמוד באוניברסיטה כבר הייתי מנוסה. בהרצאה הראשונה במבוא לפסיכולוגיה סקרתי את האולם עם מאות הסטודנטיות, איתרתי סטודנט שנראה קצת מבוגר ולא קשור (כמו שאני הייתי) וממש ניגשתי והתחלתי איתו. הבחור, עודד שמו, הפך לשותף שלי לתואר בפסיכולוגיה, ואיזה מזל - לאבא שלו היה קו ספנות ישראל-סין, וקנה לו דירה ליד האניברסיטה.
הכותב הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס להנחייה והקניית מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים. ממחברי הספר "סודות הלמידה "