הורים השביתו הלימודים: "גם הילד שלי סרדין"
בתי ספר יסודיים באשדוד ובגבעתיים החלו את יום הלימודים ב-10:00 במחאה על צמצום כיתות. "אין חינוך, זו אפסנאות", אמרו ההורים. "גם אם מורה היא הכי טובה בעולם, זה בלתי אפשרי". מחר יושבתו בתי ספר בעפולה ובעומר
עליית מדרגה במחאת ההורים נגד הצפיפות בכיתות: הבוקר (יום ב') הושבתו הלימודים למשך שעתיים בבתי הספר היסודיים באשדוד ובבתי הספר כצנלסון, ברנר ושמעוני בגבעתיים, והלימודים החלו רק בשעה 10:00. במקביל, התקיימו מחוץ לחלק מבתי הספר הללו הפגנות של הורים עם ילדיהם. מחוץ לבית הספר כצנלסון בגבעתיים נתלו שלטים שבהם נכתב: "לא מפרקים כיתות", "סוף מעשה במחשבה תחילה", "לא משחקים בעתיד ילדינו", ו"גם הילד שלי סרדין בכיתה". מחר צפויות השבתות בבתי ספר יסודיים בעפולה ובעומר, וביום רביעי יושבתו לימודים בבתי ספר בהרצליה, רעננה, רמת השרון וכפר סבא.
יו"ר ועד ההורים באשדוד, בלה רובין, ציינה כי בעיר, שבה כ-35 בתי ספר יסודיים, הייתה היענות גבוהה מאוד לשיבושי הלימודים, וכי רוב ההורים שלחו את ילדיהם למוסדות החינוכיים באיחור של שעתיים. תמונה דומה נרשמה בשלושת בתי הספר בגבעתיים.
שאול גבעולי, יו"ר ועד ההורים בבית הספר כצנלסון בגבעתיים, הגיע למתחם בית הספר בשעה 7:30 עם בנו שי, והפגין במקום יחד עם הורים וילדים נוספים. "שי לומד בכיתה ג', ובשכבה שלהם ארבע כיתות. עד היום הם היו 120 תלמידים, שזה אומר 31-30 תלמידים בכיתה. השנה באופן אקראי הם ירדו ל-117 תלמידים, מפני שכמה משפחות עזבו את העיר. מבחינת המערכת אין חשיבה – יש פחות תלמידים אז מצמצמים לשלוש כיתות, ועל כן בשנה הבאה הוא ילמד בכיתה של 39-38 תלמידים".
"אין חינוך – זו אפסנאות"
גבעולי הוסיף: "אין חינוך, זו אפסנאות. גם היום בכיתה שלו קשה לעבור בין השולחנות כי הכיתה קטנה פיזית. כשיש 40 תלמידים למורה אין מקום ללכת, היא לא יכולה לעבור ביניהם ולראות מי מתקשה. זה להביא את כולם למינימום של המינימום, אי-אפשר לפתח את הפוטנציאל. קשה להבחין בין תלמידים חזקים לחלשים. פשוט מנסים לשרוד. כולי רחמים על מורה שצריך ללמד במצב הזה".
משה מועלם, אב לשני ילדים בכיתות ד' ו-ה' בבית הספר יחד באשדוד, שלח גם הוא את ילדיו בשעה 10:00 לבית הספר. "השנה הילדים שלי לומדים בכיתות של 32 ו-33 תלמידים, ולאחרונה התבשרנו שהחל משנה הבאה יגדלו הכיתות שלהם ל-39 תלמידים. זה אבסורד, זה פשוט לא הגיוני ואסור שזה יקרה. כבר במצב הנוכחי המורים מתקשים להשתלט על הכיתה, אז הגדלת מספר התלמידים תביא ליותר הפרעות, פחות ריכוז, אי-יכולת ללמוד, ובסופו של דבר פגיעה ישירה בילדים שלנו. במשרד החינוך צריכים לזכור שהילדים האלה הם דור העתיד, אלה בדיוק הגילים שבהם צריך לטפח אותם ואת היכולות הלימודיות שלהם, וזה בלתי אפשרי בכיתות צפופות. אנחנו פונים לשר החינוך נפתלי בנט ומבקשים: תגיע לשטח, תשמע אותנו, את המורים, ותבין שיש חשיבות גדולה ליישם את המלצות הוועדה".
ראש המכון לחינוך מתקדם במכללת סמינר הקיבוצים, פרופסור נמרוד אלוני, הסביר את הבעיות שנובעות מלימודים בכיתה צפופה: "הבעיה העיקרית היא חינוכית. קיימת הסכמה מלאה שכדי שילדים יוכלו ללמוד באופן משמעותי ולפתח יכולות תקניות, רגשיות, חברתיות ואומנותיות, נדרשת מסגרת אינטימית יותר שבה התלמיד זוכה ליחס אישי ויש דיאלוג בין המורה לתלמיד. מעבר לזה, מבחינת הסטנדרטים המקובלים בעולם: באירופה ישנם כ-25 תלמידים בכיתה, בסינגפור ובסין אמנם המספר גבוה כמו בישראל – כארבעים תלמידים בכיתה – אלא שהתלמידים בישראל מאופיינים בפחות משמעת עצמית. לנהל 39 תלמידים בכיתה זה פשוט יוצר אווירה של טרור. מורים בכיתות צפופת עסוקים בהישרדות. מורה לא יכול לתת את כל כולו בתנאים כאלה, והתוצאה המצערת תהיה שמורים טובים פשוט יברחו מהמערכת".
ממשרד החינוך נמסר כי "המשרד מקיים דיאלוג אינטנסיבי ביחד עם מרכז השלטון המקומי וארגון ההורים הארצי בנושא הצפיפות בכיתות במטרה לתת מענה מיידי לכיתות צפופות במיוחד. כמו כן, מנכ"לית המשרד הנחתה את מנהלי המחוזות לקיים דיאלוג שוטף ומתמיד עם נציגי ההורים במחוזותיהם ולתת מענה ופתרון בהתאם לצרכים העולים מן השטח".
ביום רביעי כאמור יושבתו למשך שעתיים גם בתי ספר בהרצליה. אימא לילדה שתעלה לכיתה א' בבית ספר הנדיב בעיר סיפרה כי השנה למדו בשכבה 117 תלמידים בשלוש כיתות. "נאמר לנו שרק אם נגיע ל-121 תלמידים יפתחו כיתה רביעית, אבל כרגע זה לא נראה באופק והמשמעות היא שהילדה שלי תלמד בכיתה עם עוד 38 תלמידים. אני חוששת מאוד. גם אם תהיה המורה הכי טובה בעולם, זה פשוט בלתי אפשרי. יש תלמידים שיש להם הפרעות קשב. לבת שלי אין בעיות קשב וריכוז, אבל היא תהיה מהילדות הקטנות שאף אחד לא יראה, אני יודעת את זה. אני חושבת שצריך להיאבק כמה שיותר בנושא הזה".
ביום חמישי האחרון הודיע פורום ועדי ההורים היישוביים כי הם מתחילים לשבש באופן הדרגתי את הלימודים ברחבי הארץ, לאחר שלדבריהם פגישה שהתקיימה עם מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן לא העלתה דבר. לדבריהם כהן אף הנחתה את מנהלי בתי הספר להתחיל תהליך של איחוד כיתות קיימות על בסיס התקן הקיים במשרד החינוך – עד 40 תלמידים בכיתה. המשמעות היא שרק בתלמיד ה-41 ניתן לפתוח כיתה חדשה.
נכון ל-2012 לומדים בכיתה ממוצעת בבית ספר יסודי בישראל 27 תלמידים, לעומת 21 בממוצע בשאר המדינות המפותחות. בחטיבות הביניים בארץ ירד מספר התלמידים בכיתה מ-32.2 ב-2009 ל-28 בממוצע ב-2012, אולם עדיין מדובר בנתון בעייתי בהשוואה לממוצע במדינות המפותחות: 24 ילדים בכיתה.
בעקבות מחאת הורים בקיץ שעבר, שזכתה לשם "מחאת הסרדינים", הקים שר החינוך לשעבר שי פירון ועדה שדנה בנושא. בינואר היא הגישה את מסקנותיה, בהן צמצום מספר התלמידים בכיתה למקסימום של 32 ושילוב של סטאז'רים וסטודנטים בכיתות כבר בשנת הלימוד השלישית של התואר. במשרד החינוך אמרו אז כי הדו"ח הוגש למנכ"לית שתבחן את הנושא, אך סירבו לפרסם בעצמם את עיקריו. עד כה לא התבשרו ההורים על אימוץ המסקנות.