שתף קטע נבחר
 

איזה טיפוס לימודים אתם?

המחקר מחלק את הפונים ללימודים בגיל מבוגר לארבעה טיפוסים שונים. האם אתם נוסטלגים, ידידותיים או פשוט מבקשים מפלט מחיי היום יום? מומחית מספרת מה הכי מעניין מבוגרים בכל העולם ולמה, למרות חששם, מבוגרים הם סטודנטים טובים יותר

מבוגרים רבים מרגישים שיכולת הלמידה שלהם "כבר לא מה שהיתה פעם". יש מי שמסיקים מכך, שאין טעם לנסות וללמוד דברים חדשים, אלא לרכז את המשאבים הקיימים בשימור הידע שנצבר לאורך החיים. מחקרים שנעשו ברחבי העולם אומרים בדיוק ההפך.

 

עוד כתבות במדור 60 פלוס:

4 תרגילים שיעכבו לכם את ההזדקנות 

הנשים שבגיל 50 גילו את הים - והתאהבו

תזונה מרפאה: למה כדאי לעבור לטבעונות גם בגיל מבוגר

 

עולם המחקר עוסק ועסק בשאלת לימודים בגיל מבוגר. לצד מחקרים שמצביעים על כך שקצב הלמידה יורד ונדרש יותר תרגול ככל שעולה הגיל, הרגישות להסחות דעת מתגברת, אחסון המידע לוקח יותר זמן ונעשה בצורה פחות יעילה, יש יותר ויותר הוכחות לכך שככל שאנו מתבגרים אנו הופכים לתלמידים טובים יותר.

 

כך למשל מצאו חוקרים ממכון למחקר בתחום הלמידה בהונג קונג שבעת למידת שפה חדשה מבוגרים לומדים יותר לאט מילדים אך הם ממוקדים פחות בדוגמאות קונקרטיות, לפיכך הם מסוגלים להשתמש במה שלמדו באופן נרחב, מעמיק, מקיף וגמיש יותר.

 

המחקר מצא: למרות החשש שלהם, מבוגרים הם סטודנטים טובים יותר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
המחקר מצא: למרות החשש שלהם, מבוגרים הם סטודנטים טובים יותר(צילום: shutterstock)
 

 

מחקר: לימודים מאוחרים מהווים משמעות חדשה לחיים

למידה בגיל מבוגר תורמת לבריאות פיזית ורווחה נפשית. לדעת חוקרים מאוניברסיטת מיין הדבר נובע לא רק מגירוי קוגניטיבי אלא גם ממעורבות חברתית בשלב חיים בו מתמודדים פרטים עם פרישה מעולם העבודה ואובדן זהות מקצועית.

 

לצד אובדן זה יש המתמודדים בנוסף גם עם ירידה בתפקודים וצמצום התפקידים החברתיים לאור מותם של בני זוג וחברים.

 

בכל אותם מצבים קשים שנמנו, מצאו חוקרים מאוניברסיטת קויזלנד בבריסבן שבאוסטרליה, מהווה למידה הזדמנות להתפתחות אישית וחברתית ולמציאת מקור משמעות חדש בחיים.

 

לומדים בשביל ההנאה

מיליוני גמלאים אשר נוהרים מזה ארבעה עשורים לאוניברסיטאות לגיל השלישי באירופה, צפון אמריקה והמזרח הרחוק הם עדות למוטיבציה ורעב לידע שאינם שוככים עם השנים.

 

במחקר שנערך באוניברסיטת ברצלונה בספרד תיארו המרצים את חווית ההוראה של תלמידים בגיל מתקדם כמאתגרת ומספקת. ההסבר שהציעו לכך היה שהם אינם לומדים מתוך הכרח, אלא מתוך רצון להרחיב את גבולות הידע ולפתח צורות חשיבה ומיומנויות חדשות. הם מגלים עניין רב בחומר הנלמד ומשתתפים בתהליך הלמידה באופן אקטיבי.

 

כך למשל הם מתעמתים עם המרצים כאשר ניסיון החיים שלהם סותר את המידע שהוצג בשיעור. אינטראקציה זו מעודדת גירוי אינטלקטואלי בקרב המרצים לא פחות מאשר בקרב התלמידים, דבר שיוצר תהליך התפתחותי משותף וסיפוק הדדי. חוויה מיוחדת זו, תורמת לדעת החוקרים לשינוי של היחס לזקנים בקרב שתי הקבוצות, ועוזרת למתן הפחד מהזקנה.

 

הסטודנטים המבוגרים מהווים מודל לחיקוי לא רק האחד עבור השני אלא גם עבור המרצים שלהם, שמתרשמים מהתרומה הרבה שיש ללמידה לביטחון ולדימוי העצמי בגיל המבוגר.

 

מי בוחר להמשיך ללמוד?

על אף שיותר ויותר גמלאים בוחרים להעשיר את הידע שלהם, יש קבוצות בהן מגמה זו בולטת יותר, אשר להן מאפיינים סוציו-דמוגרפיים מובחנים.

 

באירופה ובצפון אמריקה נמצא שאוכלוסייה משכילה ממעמד בינוני-גבוה לרוב לבנה, נוטה יותר לחפש אחר דרכים להמשיך וללמוד ביחס לבני מעמדות נמוכים שלא זכו לחינוך בגיל צעיר.

 

בדומה, גם מי שפיתחו קריירה מקצועית, ועדיין מצויים במעגל העבודה מחפשים להמשיך וללמוד יותר מאשר אלו שעבדו לצורך פרנסה בלבד ופרשו לגמלאות.

 

הפער בין הקבוצות בא לידי ביטוי לא רק ברמת העניין ובתחומי העניין אלא גם ובעיקר בנגישות לתוכניות ומסגרות לימוד, מגוון ההיצע של הנושאים ולא פחות מכך מן המצב הבריאותי והכלכלי. מאידך, יותר ויותר אנשים שלא היתה הזדמנות ללמוד מבקשים להשלים את החסר. בקבוצה זו ניתן לזהות בולטות לנשים, אשר בשלב זה בחייהן משתחררות מתפקידים במשפחה שכללו טיפול וטיפוח של בן זוגן, ילדיהן, הוריהן ומשק הבית, אשר באו על חשבון ההתפתחות האישית שלהן.

 

 

מהווים מודל לחיקוי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מהווים מודל לחיקוי(צילום: shutterstock)
 

טכנולוגיה ובריאות: לומדים בכדי להשאר פעילים

הנושאים הפופולאריים ביותר לגביהם מבקשים תלמידים מבוגרים להרחיב את ידיעותיהם קשורים בעיקר לבריאות, בטיחות וטכנולוגיה.

 

ידע בתחומים אלו נתפס כמפתח להזדקנות מוצלחת בדמות זקנה פעילה. מכאן עולה לא רק רצון להיות מעודכנים אלא גם מוכנות להתאמץ על מנת ללמוד דברים חדשים. מסגרות פורמאליות כמו מכללות ואוניברסיטאות לגיל השלישי מהוות קהילה תומכת בה מתאפשרת למידה משותפת המבוססת על העברה והנחלה של גוף ידע מסודר תוך מעורבות גבוהה.

 

בשונה, למי שמחפשים לעבור תהליך של התפתחות אישית מתאימה יותר מסגרת אינטימית, אשר מתגלמת בלמידה אחד על אחד או בקבוצות קטנות ובלתי פורמאליות, בהם ניתן לתת ביטוי רב יותר לניסיון אישי. בשני סוגי המסגרות שהוצגו יכול הפרט לעבור תהליך אישי ועצמאי של ארגון קוגניטיבי מחדש. אמנם, צורות הלמידה שהוצגו במסלול הפורמאלי והבלתי פורמאלי הן שונות ומגוונות, אולם רובן ככולן נותנות עדיפות לממד החוויתי.

 

איזה טיפוס לימודים אתם?

בין הבוחרים במסלולים השונים, זיהו חוקרים מאוניברסיטה בדרום קרוליינה ארבעה טיפוסים בעלי סגנון שונה: 'הנוסטלגיים' – מי שמסתפקים בהזדמנות להיחשף שוב לידע אותו צברו בעבר.

 

בשונה מהם, ה'לומדים'- אלו שמעדיפים להתוודע לידע בתחומים חדשים. נוסף להם, זוהו גם ה'ידידותיים' – מי שמטרתם להרחיב את המסגרת החברתית שלהם על ידי מפגש עם אנשים חדשים בעלי תחומי עניין דומים. ולעומתם, ה'אסקפיסטיים' – מי שעבורם הלימודים הם מפלט מחיי היומיום.

 

3 שאלות לפני שמחליטים 

לאור ההיצע הרב של מסגרות ותוכניות בישראל, מקדישים רבים את מרבית תשומת הלב להשוואה בין החלופות.

 

למרות האנרגיה הרבה אותה הם משקיעים, לא בטוח שהדבר מקדם אותם לעבר תחושה שבחרו באופן מיטבי.

 

על מנת לזהות מה הכי מתאים לכם בשלב זה בחיים, יש לענות על שלוש שאלות, לפי הסדר הבא:

 

למה? הלמידה אינה ערך אלא אמצעי להשיג יעדים ומטרות. מה אם כן ברצונכם להשיג באמצעותה?

 

איך? מהי המסגרת המתאימה ביותר ללמידה עבורכם, שתואמת את המטרות והיעדים שהצבתם?

 

מה? אילו מבין האפשרויות הזמינות לכם מקדמות אתכם לעבר מימוש המטרות והיעדים שהגדרתם שברצונכם להשיג בעתיד הקרוב.

 

הכותבת היא גילאית- יועצת, מנחה, תומכת ומלווה בשינויים ומשברים במחצית השנייה של החיים







 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
מבוגרים לומדים בצורה מעמיקה יותר
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים