שתף קטע נבחר

 

סייעות יעבדו ללא הכשרה: "על גב הילדים"

במסגרת הרפורמה תגויס סייעת שנייה ל-4,600 גנים. הן יחלו את עבודתן בסוף הקיץ, אך את ההכשרה יסיימו רק אחרי שנתיים. "צריך לעבור השתלמות לפני הכניסה לגן, ויש חשש שהרמה תרד", אומרות גננות. ומה הקריטריונים?

לאחר שבתחילת השבוע הכריזו שרי החינוך והאוצר ויו"ר השלטון המקומי על רפורמת הסייעות, שבמסגרתה תתווסף סייעת נוספת ב-4,600 גנים לבני 4-3 שבהם לומדים יותר מ-30 ילדים, בחודשים הקרובים יחל ברשויות המקומיות הליך מסיבי של קליטת סייעות לקראת יישום הרפורמה החל משנת הלימודים הבאה.

 

אבל כל הסייעות החדשות יגיעו לתפקיד ללא הכשרה, אלא יעברו אותה בזמן עבודתן בגן. "הסייעת צריכה לעבור הכשרה לפני שהיא נכנסת לגן ולא על גב הילדים", מותחת ביקורת גננת. גם העובדה שמאות סייעות רבות יתקבלו תוך זמן קצר מעלה חשש להורדת הרף. 

הסייעות נחשבות עובדות הרשות המקומית והיא גם האחראית על קליטתן והכשרתן. הסייעות מתקבלות לעבודה בהליך של מכרז והקריטריונים המרכזיים בו הם 12 שנות לימוד, גישה לילדים והיעדר עבר פלילי.

 

הסייעת מתחילה עבודתה ב-7:30 בבוקר. היא זו שפותחת את הגן ומקבלת את הילדים. לפני כן עליה לערוך סריקה בטיחותית וביטחונית בחצר הגן. על הסייעת להכין את הגן ליום העבודה, הן מבחינת הניקיון והן מבחינת הציוד והאביזרים. כמו כן עליה להיות אחראית על טיפול פיזי והגייני בילדים (עזרה בהחלפה, נטילת ידיים, הלבשת הילדים וכולי). מבחינה פדגוגית היא משתתפת בישיבות צוות ובפגישות הדרכה ביוזמת הגננת, ומסייעת לגננת בכל פעילות בגן, בהתאם להנחייתה. כמו כן היא משתתפת באסיפות הורים, פעילויות הורים וילדים, חגיגות בגן וכולי.

 

המועמדת לתפקיד סייעת עוברת ראיון אישי מול ועדה שבוחנת את יכולותיה וכישוריה ומעבירה את התרשמותה. לאחר שהיא מתקבלת לתפקיד, צריכה הסייעת לעבור הכשרה של 270 שעות, שאושרה על ידי ועדת היגוי משותפת למשרד הפנים, השלטון המקומי ומשרד החינוך, שבה משתתפים נציגי רשויות מקומיות ומכללות לחינוך.

שר החינוך בנט. מהלך משמעותי ראשון (צילום: ששון תירם) (צילום: ששון תירם)
שר החינוך בנט. מהלך משמעותי ראשון(צילום: ששון תירם)

את ההכשרה עוברות הסייעות בדרך כלל במכללות לחינוך המוכרות על ידי המשרד. עד היום היו הסייעות צריכות לסיים את ההכשרה תוך שנתיים בכל שלב שהוא. כלומר, סייעת יכלה לעבוד גם חמש שנים ויותר ללא שעברה כל הכשרה. בעקבות הרפורמה החדשה הוחלט כי הסייעות יצטרכו לעבור את ההכשרה במהלך השנתיים הראשונות של עבודתן.

 

במהלך ההכשרה בת 270 השעות לומדות הסייעות על הגן כמסגרת חינוכית: הנחות יסוד בעבודה בגן הילדים, חוק חינוך חובה, מטרות המסגרת החינוכית, מאפיינים התפתחותיים, תהליך הגמילה ואת דרכי הלמידה של ילדים בגיל הרך. כמו כן הן לומדות על מבנה הגן וחלוקתו למרכזי פעילות ורוכשות כלים לעבודה עם ילדים.

 

חלק נוסף בהכשרה עוסק בתפקידה של הסייעת כחלק אינטגרלי מצוות הגן ולימוד תכנים ותחומי דעת, בהם עידוד קריאה, מדע וטכנולוגיה, מוזיקה, מיומנות, שימוש במחשב ועוד.

 

נוסף לאלה לומדות הסייעות על אורח חיים בריא בגן הילדים, ארוחות מאוזנות, על מחלות ילדים וכיצד מתמודדים עם מצבי קצה בגן. נושא נוסף ששמים עליו דגש הוא בטיחות וביטחון הילדים, כולל במצבי חירום. במהלך ההכשרה נדרשות הסייעות לעשות עבודות, אך אינן נבחנות במבחן מסכם כזה או אחר. כמו כן רק לאחר שסיימה את ההכשרה תוכל הסייעת לקבל קביעות. 

  

"רוצות שהעבודה תהיה משמעותית יותר"

ד"ר אורית דרור, ראש תוכנית ההכשרה לגיל הרך במכללת אורנים, מסבירה: "אם הסייעת רוצה להיות קבועה היא צריכה לעבור את התוכנית הזו תוך שנתיים. זה לא מחויב המציאות ולצורך העניין היום יש סייעות שגם לא עברו את ההכשרה. הן כן מחויבות לעבור אי אלו השתלמויות מטעם הרשות, אבל אני מסכימה שזה בהחלט לא מספק.

מחאת ההורים. ארכיון  (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מחאת ההורים. ארכיון (צילום: מוטי קמחי)

"העניין הזה צריך להיות מוסדר בצורה טובה יותר. אני פוגשת אותן בתוכנית ההכשרה, ולרוב אני פוגשת נשים שרוצות לדעת יותר, רוצות שהעבודה שלהן תהיה משמעותית יותר. הייתי רוצה שהן תהיינה מוכרות ומטופחות יותר על ידי המערכת. בסופו של דבר יש לסייעות תפקיד מאוד משמעותי בחיי הילדים".

 

גילי אלון, סייעת לבני 4-3 בגן ילדים בבאר שבע ונציגה בהתארגנות הסייעות הארצית, מצטרפת לדבריה של דרור. "אנחנו חושבות שהמקצוע שלנו צריך להיות מקצוע מוכר ושיהיו לו לימודי תעודה. הסייעת צריכה לעבור הכשרה לפני שהיא נכנסת לגן ולא במהלך השהות שלה בגן, על גב הילדים. מחויבת פה תוכנית ארוכת טווח שתהפוך את התפקיד הזה למקצוע. אנחנו מדברים פה על ילדים, לא על נייר שאפשר לתקן. אם נעשות טעויות אין תיקון לגוף או לנפש של הילד".

 

דבר נוסף שמציינת אלון הוא העובדה שהסייעות עובדות הרשויות המקומיות. לדבריה יש צורך להפכן לעובדות משרד החינוך. עם זאת, אלון מברכת על הרפורמה. "עד היום היה קושי אדיר מאוד בגני הילדים, קושי להשתלט על כולם, ילד אחד בוכה ויש צורך שמישהי אחת תדאג לכל שאר הילדים. אין ספק שאנחנו זקוקות לעוד ידיים, לעוד עיניים, והמענה הזה של סייעת שנייה הוא קודם כול עבור הילדים כדי שהם יגדלו ויתפתחו בצורה הטובה ביותר וכדי שבגן תהיה זרימה יותר הגיונית ולא נצטרך כל הזמן להפסיק את העבודה השוטפת".

 

"מישהו היה מוכן שרופא יטפל בו לפני שיתחיל ללמוד?"

"אני שמחה מאוד על הוספת הסייעת, אבל יחד עם זאת כשיש צורך בהרבה אנשים, ולא משנה אם זה גננת, רופא או סייעת - אוטומטית רמת המתמיינים יורדת ומקבלים כמעט כל אחת", מדגישה עידית צולמן נקודה נוספת. צולמן, ראש התוכנית להכשרת גננות בגן פרטי במכללת לוינסקי לחינוך, הוסיפה: "פרט לכך, העובדה שהסייעות מקיימות, אם בכלל, הכשרה במהלך עבודתן בגן היא בעייתית מאוד. מישהו היה מוכן שרופא יטפל בו לפני שהוא מתחיל ללמוד? אני לא. בסופו של דבר הסייעת בגן ילדים עושה המון תפקידים של גננת, וההכשרה צריכה להיות בהתאם".

 

הסייעות יחלו את עבודתן כאמור עוד לפני שהן מוכשרות לעבודה. בפועל, כיום סייעות לא מעטות שעובדות שנים בגנים לא סיימו את הכשרתן. גורם במערכת החינוך אמר כי גם לאחר יישום ההסכם החדש, לפיו הסייעת תצטרך לעבור את ההכשרה בשנתיים הראשונות של עבודתה, לא ברור אם הנושא ייאכף: "הרשות המקומית משלמת על ההכשרה הזו, וצריך לזכור שמדובר בכוח אדם זול. בפועל אף אחד לא מתחייב שזה ייאכף, רק שאף אחד לא אומר את זה".

 

סימה חדד, מנהלת אגף קדם יסודי במשרד החינוך, הוסיפה: "הסייעת, כשמה כן היא, מסייעת לגננת. ישנה מנהלת גן והיא מתווה את הפעילות. יכול להיות שאנחנו צריכים לחשוב על העניין של להפוך אותן לנשות חינוך". באשר לגיוס הסייעות אמרה: "לרשויות המקומיות יש סייעות משלימות. יש רשימות המתנה של סייעות והבחירה תהיה קודם כול בהן. עם זאת הנחינו את הרשויות לקיים לפחות יומיים היערכות טרם פתיחת השנה כדי ליישר קו עם אלה שאולי לא מספיק מכירות ובמקביל להמשיך זאת במהלך השנה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים