10 דברים שאתם צריכים לדעת על טסלה
אחד המיזמים המוטוריים המפתיעים ומצליחים של השנים האחרונות שייך לחברת טסלה מוטורס, יצרנית מכוניות חשמליות בארה"ב. קבלו מספר עובדות מפתיעות על המכונית והיזם
קשה לחשוב על חובב רכב, גם כזה שאינו צרכן תוכן מוטורי מכור, שלא שמע על טסלה מוטורס. המיזם האמריקאי לייצור מכונית חשמלית זכה בשנים האחרונות לסיקור - בעיקר חיובי - עצום, הן בשל חדשנותו והן בשל עבודת שיווק יוצאת דופן של המייסד והבעלים, אלון מאסק. ובכל זאת, קבלו 10 עובדות שכנראה לא הכרתם:
עוד על טסלה
2012: מכונית חשמלית שאתם באמת רוצים
2008: טסלה תייצר מכונית סדאן חשמלית בקליפורניה2010: שת"פ קצוות: טסלה הזעירה וטויוטה הענקית
זה נשמע כמעט מופרך אבל נכון לכעת, טסלה מוטורס היא חברת הרכב הציבורית הוותיקה ביותר בארצות, אחרי פורד שהונפקה ב-1956. טסלה זכתה בתואר הזה ב-2003, והיא ותיקה לכן מ-GM שהוקמה מחדש לאחר פשיטת הרגל בשנת 2009, וקרייזלר שפשטה רגל והפכה בכל מקרה לחברה פרטית.
רבים טעו בכך בתחילה, אבל למרות השם שניתן לביטוי בעברית מדוברת, אלון מאסק - היו"ר ובעל השליטה בחברה - אינו ישראלי. היזם המבריק ממוצא קנדי נולד וגדל בדרום אפריקה. נקודה ישראלית יש בכל זאת, שכן היזם הישראלי זאב דרורי מונה בשנת 2008 למנכ"ל החברה. המשבר הכלכלי העולמי הכה גם בטסלה, והוא פינה את מקומו למאסק כעבור שנה לאחר שתפקד כסמנכ"ל במשך מספר חודשים נוספים.
קחו את טסלה מודל S המרשימה, יש בה שישה רכיבים בלבד הדורשים החלפה קבועה: ארבעה צמיגים ושני להבי מגבים. רפידות ודיסקים לבלמים, פילטר למזגן ונוזלי קירור לסוללות, יוחלפו אף הם אך רק על פי צורך מיוחד.
יצרנית הרכב הזעירה אך מאד מצליחה הזו, מוכיחה בפעם המי-יודע-כמה שהגודל אינו קובע. עם שווי שוק של כ-28 מיליארד דולר, טסלה מוטורס עקפה מזמן חברות רכב ותיקות ממנה בהרבה כמו מאזדה, מיצובישי וסובארו.
החדשנות של טסלה אינה מתבטאת רק במוצר הסופי, המכונית החשמלית שהיא מייצרת. מודל המכירות של החברה מקשר בין היצרנית לבעל הרכב ללא תיווך של סוכנים או דילרים, בשונה מהמקובל בעסקי המכוניות בכל העולם. יש מדינות שמנסות ליישר קו עם העולם המשתנה במהירות ושוקלות שינוי תקנות, אך מרביתן עדיין לא מאפשרות רכישה ישירה. בין היתר תוך ניסיון לסייע לתעשיית הרכב השמרנית.
בניגוד לכל היגיון כלכלי טהור, או לכל הפחות לנהוג בעולם המסחרי, בשנת 2014 הדהימה טסלה את העולם בהכריזה כי תאפשר לכל אחד לעשות שימוש בטכנולוגיה ובפטנטים הרשומים על שמה לטובת פיתוח ושכלול ההנעה החשמלית. ההיגיון מאחורי הצעד הוא לאפשר לכמה שיותר אנשים לפתח את טכנולוגיות ההנעה החשמלית, ולייצר בכך כדאיות כלכלית עבור יצרניות הרכב המסורתיות. אגב, טסלה הודיעה לאחרונה כי היא מוותרת על תחנת החלפת הסוללות שלה, שכן לקוחותיה אינם מעוניינים בכזו.
את הדגם הראשון שלה ביססה טסלה על לוטוס אליז הבריטית. ובכלל, הקשר עם החברה האמריקאית כולל מספר אלמנטים משעשעים. לחיצה על סמל החברה במסך הבית של המכונית פותח תיבה להקשת קוד שירות. אם תקישו את הספרות 007, תתחלף תצוגת המכונית הרגילה באיור של לוטוס אספרי בתצורת הצוללת מתוך הסרט "המרגל שאהב אותי" בסדרת ג'יימס בונד.
אחת הפרשיות הבעייתיות בהיסטוריה של החברה נגעה לכשל מבני שגרם לשריפת הרכב בשני מקרים, כתוצאה מפגיעת עצמים נוקשים ברצפת המכונית. המקרים הובילו לחקירה רשמית של הרשות הלאומית לבטיחות בארה"ב, אך לאחר ארבעה חודשים הודיעה החברה על התקנת לוח טיטניום שנועד להגן על תא הסוללות.
על בולמים מתכווננים כבר שמעתם, גם על כאלו הנשלטים בידי הנהג. אבל מה עם כאלו עם זיכרון. במודל S המכונית "זוכרת" היכן נדרשו הבולמים להרים את גובה המרכב או לייצר שיכוך טוב יותר, ובכל פעם שתחזרו לאותה נקודה המכונית כבר תתאים עצמה לתנאי הדרך אוטומטית.
מערכות המידע, המחשוב והתקשורת ברכבי החברה, מתעדכנות ללא הרף. טסלה מוטורס אף מעודדת את הלקוחות שלה להתלונן במידה ומצאו פרצה או בעיה במערכות האבטחה של המכונית. למעשה, אם אתם הראשונים לחשוף אחת מאלו ותהיו מעוניינים בכך, טסלה תכניס את שמכם ל"היכל התהילה" שלה, ובכל רבעון זוכים שלושת הראשונים בפרסים. אגב, הרשימה מכילה כיום 23 אנשים בלבד.