המערכת שתמנע עבורכם את התאונה הבאה
מומחי בטיחות בארה"ב מפצירים לחייב את יצרניות הרכב לצייד כל מכונית חדשה במערכת בלימה אוטונומית. לפי הערכות היא מסוגלת להקטין את מספר התאונות בעשרות אחוזים
האם מערכות בלימה אוטונומיות עומדות להפוך לאביזר חובה, כמו ABS ובקרת אחיזה? אם זה תלוי ב-NTSB, המנהל הלאומי לבטיחות בתחבורה בארה"ב, כך בדיוק עומד לקרות. חברי המנהל, הנבחרים ישירות על-ידי נשיא ארה"ב, מעוניינים לחייב את תעשיית הרכב במערכת המתקדמת אשר מתערבת עצמאית אם הנהג אינו בולם בזמן, ומונעת תאונות בעיקר בסביבה עירונית.
- הטבות המס בישראל הועילו - זינוק ברכישת מערכות בטיחות
- נמצאה מערכת פשוטה שמפחיתה דרמטית סיכוי לתאונה
- בדקו עכשיו: איזה ציון בטיחות קיבלה המכונית שלכם
מערכת בלימה אוטונומית (AEB, ר"ת של Autonomous Emergency Braking - בלימת חירום עצמאית) נעזרת בחיישני לייזר, רדאר ו-או מצלמה, המזהים רכב, הולך רגל או רוכב אופניים לפני המכונית. , ואם הנהג אינו בולם בזמן כדי למנוע פגיעה או שהכוח אותו הוא מפעיל על דוושת הבלם אינו מספיק כדי למנוע תאונה, מפעילה המערכת את הבלמים או מגבירה את עוצמתם באופן מלאכותי. בכך היא מונעת לפי מחקרים מספר גדול של תאונות או לפחות מקטינה משמעותית את חומרתן.
מערכת בלימה אוטונומית (AEB). כך זה נראה בניסוי של ה-Euro NCAP:
על-פי מחקר שפורסם בחודש שעבר על-ידי ה-Euro NCAP, מערכת בלימה אוטונומית מפחיתה ב-38% את הסיכון לתאונה - זאת למרות שמרבית המערכות המוצעות בשוק כיום מוגבלות על-ידי היצרניות למהירות של עד 30 או 50 קמ"ש. מערכות אלו מוגדרות כבלימה אוטונומית עירונית, אך חוקרי גוף הבטיחות האירופי מצאו שהן תורמות באופן משמעותי לבטיחות גם בכבישים בינעירוניים בהם המהירות המותרת גבוהה מ-60 קמ"ש.
"אתה לא משלם תוספת על חגורת בטיחות, ואתה לא צריך לשלם תוספת על טכנולוגיה שיכולה למנוע תאונה מלכתחילה", מסביר יו"ר ה-NTSB, כריסטופר הארט. לדבריו, אחד המכשולים בדרך לאימוץ הטכנולוגיה היא ההבטחה המתמדת מצד יצרניות וגופים בעלי אינטרס, לפיה המערכות לא הבשילו וכדאי להמתין למערכות מתקדמות יותר. "תמיד יהיו מערכות טובות יותר באופק, אנחנו חייבים להיזהר ולא לתת לשאיפה לשלמות להפוך לאויב של הטוב".
על-פי נתונים של ה-NTSB, בשנת 2014 נהרגו בארה"ב 1,700 בני אדם וחצי מיליון נפצעו בתאונות חזית-אחור. הארט מעריך שלמעלה מ-80% מהתאונות הללו יכלו להימנע לחלוטין, או שתוצאותיהן היו חמורות פחות במידה וכלי הרכב היו מצוידים במערכת בלימה אוטונומית. במנהל קוראים לממשל האמריקאי לחייב בהתקנת המערכת בהקדם, תחילה רק מערכת התראה ולאחר מכן לקבוע תקנות לחיוב מערכת בלימה אקטיבית ללא התערבות הנהג.
כיום, רק ארבעה מתוך 684 דגמים הנמכרים בארה"ב מכל יצרניות הרכב, מוצעים עם המערכת האוטונומית ללא תשלום - כולם רכבי יוקרה. מספר גדול יותר של מכוניות, אך עדיין מיעוט זניח, מציע את המערכת - או גרסאות פשוטות שלה - בתוספת תשלום. ב-NTSB מתריעים גם כי היצרניות מצמידות את המערכות לעיתים לחבילת אבזור הכוללת אבזור מותרות, ובכך גובות עבורה סכומים גבוהים.
ובישראל - תמריץ ליבואניות
ואצלנו? התקינה בנושא אינה מחייבת כיום את המערכת כאבזור תקני או בתוספת תשלום. עם זאת, נוהל עדכני שפורבעבר על-ידי משרד התחבורה בשיתוף רשות המסים, קבע הטבת מס ליבואניות שיציעו את המערכת. ההטבה, הגדלה בהתאם לסוג המערכת ולמספר המערכות המותקנות ברכב, מתגמלת כספית התקנת בלימת חירום אוטונומית מקורית של היצרנית, לצד התקנה מקומית של מערכות פשוטות יותר ויעילות הרבה פחות, שרק מתריעות על סכנה אך לא מסוגלות לסייע למנוע אותה.
על-פי נתונים שפרסם משרד התחבורה לאחרונה, תוכנית התמריצים נושאת פרי והובילה לזינוק מרשים במספר המכוניות המוצעות בישראל עם מערכות בטיחות מתקדמות. כך למשל שיעור המכוניות שהציעו מערכת התראה מפני אי-שמירת מרחק, זינק במכוניות חדשות מ-0.8% ל-2% במכוניות חדשות. ב-9% מכלל כלי הרכב החדשים הותקנו מערכות מתקדמות בישראל, ובסך הכל עומד כך שיעור החדירה על 11%. מערכת התראה מפני פגיעה בהולכי רגל זכתה לשיעור חדירה מרשים במיוחד: מ-0.1% מכלל המכוניות לפני יישום התכנית, ל-10% כיום.
על-פי הנהלים של משרד התחבורה ורשות המסים, רכב עם מערכות בטיחות מתקדמות זוכה למס קנייה מופחת בשיעור בין 500 ל-2,250 שקלים בהתאם למספר מערכות הבטיחות. מלבד זאת, מערכת בקרת יציבות אלקטרונית מוגדרת אף היא כחובה בישראל, ולמעלה ממחצית מהמכוניות שנמכרו בשנת 2014 צוידו בחיישני לחץ אוויר בצמיגים - מערכת שתהפוך בקרוב לחובה בכל רכב חדש.