חלומות מפחידים: "אמא, יש מפלצת בחדר"
אם הילד סובל מחלומות מפחידים כדאי להסביר לו שהפחד מובן ולהרגיע אותו בדרכים שונות. אף פעם אל תאמרו "זה שטויות" או "אין דבר כזה". אז מה כן כדאי לומר כדי שהלילות יהיו באמת טובים?
לילה, כולם ישנים. פתאום קול בכי נשמע מחדר הילדים. אבא קם וניגש לחדרו של עמית, בן השלוש, ורואה אותו יושב על המיטה ומייבב בבכי. להורים רבים סיטואציה זו אינה זרה.
מתמודדים עם הפחד:
אלימות בכיתה: כשהילדים פוחדים ושותקים
"הצילו, גנב!": 7 דרכים להתמודד עם חרדות ילדים
בין דמיון למציאות: פחדים של ילדים
האם ילדים בגיל הרך חולמים? מה הם חולמים? וכיצד עלינו לנהוג כאשר ילדינו מתעוררים מחלום מפחיד?
ילדים חולמים בכל גיל
בני אדם חולמים כל הזמן, מגיל הינקות ועד לזיקנה. בשנה הראשונה והשנייה לחייו של הפעוט, קשורים החלומות והפחדים באירועים מעולמו היום-יומי. הפעוט חולם חלומות על נושאים כמו: רעשים, גבהים, חושך, זרים, רופאים, בעלי חיים, סביבה לא מוכרת, ליצנים ועוד.
בגיל הגן מפתח הילד את היכולת הקוגנטיבית להבין את החלומות שלו. יכולת החשיבה המופשטת גורמת לו להיות בקיא בדמויות דמיוניות, שדים ומפלצות העלולים לעורר פחדים וחלומות רעים.
לתת לגיטמציה לרגש הפחד
כאשר אתם יודעים שהילד חלם חלום מפחיד, יש לקבל את הפחד ולהבין שהוא ממשי. אפשר לומר משפטים כמו - "אני מבינה שאתה מפחד, זה בסדר שאתה מפחד".
יש להעביר את המסר שפחד הוא רגש לגיטימי: גם לחברים שלך יש פחדים, ואף מבוגרים פוחדים. ניתן לעשות זאת גם במתן דוגמה ובכך לעורר הזדהות אצל הילד: "גם אני מפחדת מ(לבחור משהו) אבל אני מתגברת". כך הילד מרגיש שהפחד אינו ייחודי רק לו.
בין חלום למציאות
לילדים עד גיל 8 קיים 'שטח אפור' בין העולם האמיתי לעולם הדמיון, והגבול ביניהם רופף מאוד. התפקיד של המבוגרים הוא לסייע לילד להבחין בין חלום למציאות.
היכנסו עכשיו לפייסבוק הורים של ynet
אפשר לומר לו: 'היה לך חלום, עכשיו אתה ער, ואבא כאן איתך'. ניתן להמחיש לילד שהחלום הוא פרי דמיונו על ידי משחק סמבולי (בובת מפלצת, בובה של ילד וכו').
אל תאמרו - "זה שטויות, אין כזה דבר מפלצות"
אין לסתור את הרגשות של הילד ויש להמנע משימוש במשפטים כמו: 'אין לך מה לפחד, זה לא יכול להיות, אין דבר כזה מפלצות'. משפטים כאלה לא מעודדים, אינם יעילים ואינם מכבדים את תחושותיו האמיתיות של הילד. התייחסות מכובדת לילדיכם תתרום להעצמתם ולתחושת הביטחון שלהם.
לחשוב יחד על פתרונות
חשוב להעביר מסר מרגיע שאומר - "אנחנו איתך, שומרים עליך בחדר ליד", ובמקביל מסר שאנחנו סומכים עליך שאתה מסוגל בעצמך להתגבר ולמצוא פתרונות.
אל תגרמו לילד להרוויח מהפחד
לעיתים קרובות הורים נוטים לרחם על הילד שקם מחלום מפחיד ומציעים לו פתרונות קלים כגון "אל תפחד, בוא תישן איתנו במיטה ואנחנו נשמור עליך". התנהגות מסויימת שהתחילה מפחד אמיתי, יכולה להפוך בקלות לסחיטה רגשית.
אם הילד יבין שמאפשרים לו לישון במיטת ההורים, או כל התייחסות מיוחדת אחרת, כשהוא בוכה ואומר שהוא מפחד, אין לו בעצם מוטיבציה לשנות את ההרגלים. בנוסף, אנו לא מאפשרים לילד להתמודד עם הפחד ופותרים לו בעצמנו את הבעיה.
לעודד פעולה
עידוד פעולה הינו תהליך למידה להתמודדות עם הפחד: הילד ידליק את האור בעצמו אם הוא מפחד מהחושך כדי לגרש את המפלצת. אפשר לתת לו פנס כדי שיוכל להדליק אותו ברגע שהוא פוחד.
בזמן עירות, ולא ברגע הפחד עצמו, ניתן לשוחח על הפחד ולבחור יחד דמות של גיבור המגן על הילד ולקרוא סיפורים מתאימים בנושא (המלצות לספרים בסוף הכתבה).
ביעותי לילה
ביעותי לילה הינה תופעה השכיחה בעיקר בקרב גילאי שלוש עד חמש. בניגוד לחלומות מפחידים, בשעת ביעות לילה הילד בכלל לא ער. הוא נראה ער כשהוא יושב בעיניים פקוחות על המיטה, אך מדובר בהתנהגות שמתרחשת ללא מודעות (כמו הליכה מתוך שינה).
אין הרבה מה לעשות בעניין, אתם יכולים לשבת ליד הילד אך חשוב שלא תתערבו. בנוסף, חשוב לדעת שהילד לא יזכור דבר מכל זה בבוקר.
כשילד מפחד, עבורו זה אמיתי, לכן חשוב שנדע איך להגיב ומה לעשות ולא לעשות. חשוב שתהיה לילד סביבה תומכת ובטוחה. התגובה שלנו, ההורים, היא זו שתשפיע על האופן בו הילד יחווה את הפחד.
התוצאה הרצויה היא שהילד יתמודד עם הפחד, יהפוך אותו למשהו שיחזק אותו, יהיה מקור לעוצמה בהמשך ויסייע לו בזמן של קושי.
ספרים מומלצים בנושא:
• "לילה חשוך אחד" – אורה אייל, הוצאת פועלים.
• פחדרון בארון- מרסר מאייר, הוצאת כתר.
• "ארץ יצורי הפרא" – מוריס סנדק, הוצאת כתר.
הכותבת היא יועצת חינוכית מומחית לגיל הרך, M.A. מדריכת הורים בבית המשפחה, מנחת קבוצות הורים, ומדריכת צוותים חינוכיים