שתף קטע נבחר

ריקול לסלמי זוגלובק. למה לא הודיעו לציבור?

משום מה, זוגלובק לא הודיעה על איסוף שערכה השבוע לסלמי קוניאק המיועד למעדנייה בסופר, מחשש ל"עובש נראה לעין", כך לפי משרד הבריאות. החברה טוענת שאספה את "כל המוצרים", אך אנחנו הצלחנו לכאורה לקנות את המוצר. גם משרד הבריאות לא הודיע לצרכנים כי: "המוצר נמכר במשקל והצרכן לא יודע את תאריך התפוגה". זוגלובק: "המוצרים נמצאו תקינים"

חברת זוגלבק לא הודיעה על איסוף מוצרים מהמדפים (ריקול) שערכה השבוע. זאת, למרות שחברות מזון ומוצרי צריכה נוהגות להודיע על ריקול גם כשמדובר בחשש בלבד לפגיעה בבריאות הציבור וגם כשלכאורה מתגלה בסופו של דבר שמדובר היה ביחידות בודדות שנפגמו, או באזעקת שווא. 

 

גיליתם מוצר פגום? כיתבו לנו >>

 

זוגלובק לא יידעה את התקשורת ולא את צרכניה שהיא אוספת מסניפי רשתות השיווק נקניק סלמי קוניאק למעדנייה, מק"ט 530178, מתאריך ייצור 25 במאי 2015 שתוקפו פג ב-25 בנובמבר 2015. היא כן יידעה את משרד הבריאות ואת רשתות השיווק, אך גם משרד הבריאות לא יידע את הציבור.

 

סלמי קוניאק במעדנייה. מימין ()
סלמי קוניאק במעדנייה. מימין

 

"יש להוציא במיידי מהוויטרינה ולאפשר זיכוי לכל לקוח מתלונן"

בהודעה שהועברה אתמול, 15 ביוני 2015, למנהלי סניפי אחת הרשתות, נכתב כי: "יש להוציא את המוצר במיידי מהוויטרינה ומקרר הגיבוי (שנמצא "מאחורי הקלעים" של המעדנייה מ.ק)  ולהחזירו לספק. קוד סיבת ההחזרה: 'פריט פגום'. עד להגעת הספק (כדי לאסוף את הפריטים מ.ק), יש לאחסן את המוצר בפינת ההחזרות עם שילוט גדול וברור 'לא למאכל אדם'". 

 

"נציגי חברת זוגלובק יגיעו בהקדם לאיסוף המוצר מהסניפים. החזרות מהלקוחות במידה ויש: יש לאפשר זיכוי לכל לקוח מתלונן. את ההחזרות מלקוחות, יש לאחסן בפינת ההחזרות ולהחזיר לספק".

 

ברם, למרות ההודעה ששלחה זוגלובק לרשתות ולמשרד הבריאות על ריקול, לא פורסמה כל הודעה באתר משרד הבריאות וכן זוגלובק לא פרסמה הודעה בעיתונות. למה?

 

זוגובק: כל המוצרים נאספו. האמנם?

מחברת זוגלובק נמסר בתגובה: "חברת זוגלובק פעלה בהתאם להנחיות ובתאום עם משרד הבריאות. מטעמי זהירות וביוזמתה החליטה חברת זוגלובק לאסוף נקניק מסוג סלמי קוניאק מהמעדניות ברשתות. כל המוצרים נאספו ונמצאו תקינים".   

 

יש לנו שתי תהיות לגבי התגובה של זוגלובק. האחת: בזוגלובק טענו כי "כל המוצרים נאספו..". ובכן אנחנו הצלחנו לכאורה לקנות את המוצר המדובר באחת מרשתות השיווק. על גבי הנקניק עצמו, זה שמוצג ב"ויטרינה" וב"מקרר הגיבוי", הוצג בפנינו תאריך התפוגה של המוצר - 25 בנובמבר 2015. כלומר, התאריך הבעייתי. תאריך הייצור לכאורה לא מצויין שם, אלא מה שנראה כמו שם של סדרת ייצור.

 

קנינו הערב. תאריך התפוגה: 25 בנובמבר 2015. אז לא אספו את כל המוצרים ()
קנינו הערב. תאריך התפוגה: 25 בנובמבר 2015. אז לא אספו את כל המוצרים


קנינו היום. סלמי קוניאק זוגלובק ()
קנינו היום. סלמי קוניאק זוגלובק

זוגלובק גם טענה, כי כל המוצרים נמצאו תקינים, אבל אם אכן ממשיכים למכור את הנקניק, אזי לכאורה לא אספו את כל המוצרים ובדקו אותם, אז איך אפשר לדעת?

 

האם יש עובש על גבי המוצר שקנינו? נראה שלא, אבל לא תמיד הוא נראה לעין, לכן בדיקה כזאת צריכה להיעשות במעבדה.

 

השנייה: כאמור, לעיתים קרובות חברות מודיעות לציבור על ריקול, איסוף מוצרים מהמדפים, גם כשיש "חשש" בלבד לפגיעה בבריאות והחשש הזה לא נבדק לגמרי בעת הריקול, או נבדק לגבי פריטים בודדים בלבד. בשל החשש, החברות מעדיפות לנקוט משנה זהירות ולכן הן תמיד מודיעות על האיסוף לציבור. לעיתים, מתברר שהחשש היה רק חשש: שאין כל פגם במוצר. ובכל זאת מודיעים לציבור ולעתים אחרות מתגלה פגם במוצר וטוב שנאסף. 

 

אגב, בעבר זוגלובק הודיעה על ריקול גם אחרי האיסוף, ולעיתים נדרשה לדחיפה מהתקשורת כדי לאסוף פסטרמה שנחשדה כפגומה.  

  

משרד הבריאות: "יש על המוצר עובש נראה עין"

במשרד הבריאות מסרו בתגובה: "ביום ראשון (14 ביוני מ.ק) חברת זוגלובק דיווחה למשרדנו על איסוף המוצר. מדובר במוצר הנמכר במעדניות במשקל ולא באריזה קמעונאית, ללא יכולת לזיכוי מנת הייצור ותאריך התפוגה בבית הצרכן. על כן, היצרן לא פרסם הודעה לציבור. יש על המוצר עובש נראה לעין".

 

כלומר, במשרד הבריאות, טוענים שלא פורסמה הודעה לציבור בעמוד המיוחד באתר המשרד המיועד להודעות כאלה, לא כי המוצר נתגלה כתקין. במשרד הבריאות כלל לא יודעים אם נתגלה כתקין כי החברות עצמן הן אלה שבדרך כלל בודקות את המוצר החשוד.

 

במשרד הבריאות טוענים טענה מוזרה לטעמנו: כיוון שהצרכנים בבית לא יודעים מהו תאריך התפוגה של המוצר הפרוס שברשותם, אותו רכשו במשקל במעדנייה, אזי אין טעם להודיע להם על ריקול. אלה שאיתרע מזלם וקנו מוצר פגום - ייאלצו להתמודד עם זה. זהו היגיון שנוגד כל דאגה לבריאות הציבור. מזל שהמוצר נמצא תקין (לפחות לפי טענת זוגלובק), אם כך נוהגים במשרד הבריאות.

 

במשרד הבריאות כנראה לא חשבו שעדיף היה שכל מי שמחזיק סלמי קוניאק ממעדנייה בבית - שיחזירו ויקבל זיכוי. הרי אפשר היה לתחום את זה בנקודת זמן מסוימת, בה המוצר נכנס למעדנייה. למשל: כל צרכן שקנה סלמי קוניאק של זוגלובק במעדנייה במהלך השבועיים האחרונים, יוכל להחזירו לחנות.


על גבי מוצר המעדנייה: תאריך הקנייה בלבד ()
על גבי מוצר המעדנייה: תאריך הקנייה בלבד
 

 

בנוסף אולי כדאי לתקן את התקנות. כיום הרשתות מחויבות לציין רק את תאריך הקנייה של הצרכן על גבי המדבקה שמדביקים במעדנייה על גבי המוצרים הנמכרים בה. אולי כדאי שהרשתות יחויבו להוסיף למדבקה זאת, גם את תאריך הייצור והתפוגה של המוצר. נכון שברגע שהמוצר יצא מהמעדנייה פרוס, תאריך התפוגה שלו מתקצר מאוד, אבל ליתר ביטחון, אולי כדאי לציין תאריך תפוגה של המוצר המקורי ממנו נפרס המוצר שבידי הצרכן. זאת בנוסף לציון תפוגה אפשרית אחרי שהייה של המוצר במקרר, למשל: "טוב עד 3 ימים במקרר" או "עד שבוע במקרר מתאריך הקנייה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים