אגד ודן הכי מזהמות? בעתיד אולי פחות
המשרד להגנת הסביבה דרש משתי החברות שהוגדרו כמזהמות ביותר, להתקין מסנני חלקיקים באוטובוסים שהן מפעילות. דן כבר החלה, אגד תעשה זאת בקרוב
האם יהפכו ענני הדיזל השחורים ממפלטי אוטובוסים של דן ואגד לנחלת העבר? במשרד להגנת הסביבה אומרים כי בעקבות דרישתם, החלו חברות התחבורה הציבורית אגד ודן בפיילוט להתקנת מסנני חלקיקים למנועי הדיזל. לדברי המשרד, חברת דן כבר התקינה ארבעה מסננים כאלה, בעוד אגד אמורה להתקין בתקופה הקרובה 18 מסננים באוטובוסים השייכים לה. זאת בעקבות פרסום דו"ח הזיהום בתחילת החודש, לפיו שתי החברות היו המזהמות הגדולות ביותר ב-2014 בין ציי הרכב הגדולים בארץ.
- דן ואגד - בעלות ציי הרכב הכבד הכי מזהמים
לחברת דן 1,300 כלי רכב כבדים (מרביתם אוטובוסים) ולאגד כ-2,700 אוטובוסים. לפי הנתונים שפרסם המשרד להגנת הסביבה, פליטת המזהמים הממוצעת של שתי החברות גבוהה פי 2 מזו של מפעילות אוטובוסים "צעירות" יותר, דומת קווים ונתיב אקספרס. יש לציין כי אחרי שתי החברות נמצאת עיריית תל אביב-יפו, המפעילה 118 כלי רכב כבדים שמרביתם מוגדרים כמשאיות לאיסוף אשפה. פליטת המזהמים הממוצעת שלהן כפולה מזו של משאיות דומות בעיריית ירושלים.
לפי המשרד להגנת הסביבה, מטרתו של מסנן החלקיקים היא הפחתת פליטת חלקיקים מזהמים ממנועי דיזל, "אשר הוגדרו על-ידי ה-EPA (הסוכנות האמריקאית להגנה על הסביבה) ורשויות הבריאות בארץ כמסרטנים וכגורמי תחלואה ותמותה מוקדמת בבני אדם". לפני כשלוש שנים החליטה הסוכנות הבינלאומית למחקר סרטן, זרוע של ארגון הבריאות העולמי, לצרף את מנוע הדיזל לרשימת המסרטנים המוכרים לבני אדם, תוך שהיא מתבססת על נתונים המוכיחים כי פליטת חלקיקים ממנוע הדיזל מעלה את הסיכון לחלות בסרטן ריאות ושלפוחית השתן בכ-50%.
יש להזכיר כי גזי הפליטה של מנועי דיזל הוגדרו כבר ב-1988 כ"מסרטנים סבירים", וכבר אז ננקטו צעדים להקטנת הסכנה שהם מייצרים.