שתף קטע נבחר
 

שלטי הפרסום באיילון מגדילים את הסיכון לתאונה

הורדת שלטי הפרסום בנתיבי איילון בעשור הקודם, לוותה בירידה ניכרת במספר התאונות. החזרתם בעקבות הצעת חוק שאושרה, לוותה בהכפלה של המספר. מחקר חדש של הרשות הלאומית קובע: שלטי הפרסום הגדולים מסוכנים

עכשיו זה רשמי: החזרת שלטי החוצות לנתיבי איילון לוותה בעלייה של עשרות אחוזים בתאונות עם נפגעים, כך עולה ממחקר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. שלטי החוצות בנתיבי איילון הוסרו בסוף 2007, אך הוחזרו ב-2009 בעקבות אישור הצעת חוק של ח"כ לשעבר יורם מרציאנו. לפי המחקר, בעקבות הסרת השלטים נרשמה ירידה של עד 40% במספר התאונות, אך החזרתם לוותה בהכפלת המספר. במקביל נרשמה עלייה של כ-40% עד 50% במספר התאונות עם נפגעים.

 

  • לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar

 

שלטי איילון, הקרב על עיני הנהג

 

לאורך איילון - הנהגים מסכנים עצמם (צילום: מישל דור) (צילום: מישל דור)
לאורך איילון - הנהגים מסכנים עצמם(צילום: מישל דור)

 

"מטרת המחקר הייתה למצוא תשובה ישירה לשאלה החשובה והשנויה במחלוקת - האם הצבת שלטי חוצות למטרת פרסום... גורמת לגידול במספר תאונות הדרכים", מסבירים עורכי המחקר. התוצאות, כאמור, חד-משמעיות: "הסרת שלטי פרסום בנתיבי איילון לוותה בירידה באירועי תאונות, בעוד שהחזרת שלטי הפרסום לוותה בעלייה באירועי תאונות", קובע המחקר. יש להזכיר כי בעבר התפרסם על-ידי הרשות מחקר שהצביע על ירידה במספר התאונות לאחר הסרת השלטים.

 

לשלטי פרסום יש מחיר בטיחותי

במחקר הושוו נתונים של שלוש תקופות: לפני הסרת השלטים, בתקופה שבה השלטים הוסרו (או כוסו) ולאחר החזרת השלטים. לפי החוקרים, "הרעיון (של המחקר, ש.ה) הוא שאם הממצאים יוליכו לשחזור התוצאות של המחקר הקודם (מ-2010), יהיה בכך חיזוק של המסקנות... (ו)גם תרומה משמעותית ביותר לביסוס ההוכחה המדעית לכך שלשלטי פרסום יש מחיר בטיחות".

 

 

לדברי החוקרים, שיעור השינוי שנצפה במספר התאונות בנתיבי איילון חריג יחסית למחקרים אחרים, אך אפשר למצוא מאפיינים דומים בכבישים אחרים. לכן, מסקנות המחקר אינן מוגבלות לנתיבי איילון: "המאפיינים הייחודיים של דרך נתיבי איילון - ציר נסיעה ארוך ורצף של שלטי פרסום, צפיפות תנועה ודרך מהירה - מצביעים גם על המצבים בדרכים הלא-עירוניות (ש)בהם שלטי פרסום עלולים לייצור סיכון בטיחותי".

 

נתיבי איילון כמוקד המאבק

שלטי החוצות בנתיבי איילון היו מוקד למאבק יצרי במיוחד בסוף העשור הקודם, כאשר מצד אחד ניצבים פעילי ארגוני סביבה ומומחי בטיחות, ומן הצד האחר ניצבים בעלי חברות פרסום ומחוקקים. "הפרסום בנתיבי איילון הפך למוקד ה'מאבק' בין המצדדים בהגבלת הפרסום בדרכים לבין אלו שמבקשים פחות הגבלות לפרסום", מציינים עורכי המחקר של הרשות.

 

ח"כ לשעבר יורם מרציאנו, שיזם את הצעת החוק שבסופו של דבר אפשרה את החזרת השלטים, הבהיר ב-2008, במהלך אחד הדיונים בעניין הצעתו בוועדת הכלכלה, כי דרש מחברות הפרסום התחייבות להסיר את השלטים אם יוכח שהם גורמים לתאונות. "כולן הפקידו מכתבים שאומרים שאם אכן מחקרים יקבעו את זה, הן עצמן יורידו את שלטי החוצות", אמר מרציאנו.

 

אלא שלאחר פרסום ממצאי המחקר הקודם ב-2010, לא קרה דבר: השלטים לא הוסרו, ובכירים בחברות הפרסום דחו את מסקנות המחקר. זאת, למרות עמדה רשמית וחד-משמעית של הרשות לבטיחות, שקראה להסיר את השלטים. "אם אנחנו רוצים להגביר את הבטיחות בנתיבי איילון, יש להסיר את שלטי החוצות", אמר המדען הראשי לשעבר של הרשות, פרופסור דוד שנער.

 

במשרד התחבורה התקשו לגבש עמדה ברורה. בסוף 2007 התנגד שר התחבורה באותה עת, שאול מופז, להצבת השלטים, אך פחות מחצי שנה לאחר מכן תמך מנכ"ל המשרד דאז, גדעון סיטרמן, בהחזרתם. השר ישראל כץ, שקיבל את מסקנות המחקר מ-2010, אמר בתחילה כי ייבחן את הנושא, אך בהמשך גלגל את האחריות לפתחה של ועדת הכלכלה של הכנסת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
איילון - עלייה דרמטית במספר התאונות
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים