משרד התחבורה לפני החפירות: סעו באוטובוס
משרד התחבורה ונת"ע הציגו את חלקו הראשון של פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, שעלותו כ-20 מיליארד שקל, ועודדו את הציבור להשתמש שתחבורה ציבורית, שתלווה באכיפה של שוטרים ומצלמות. העבודות צפויות לסתום את האזור בשש השנים הקרובות. על משך הפרויקט לקו האדום: שש שנים – זמן סביר
שש השנים הבאות עומדות להיות קשות עבור מי שעובד, חי ומבקר בתל אביב וברמת גן. עבודות החפירה על הרכבת הקלה שהוצגו היום (ב'), שייצאו לדרך ב-2 באוגוסט, יגרמו לחסימת רחובות. באותו החודש יתחילו לפעול ארבעה חניוני חנה וסע. דרור גנון, מנהל אגף תכנון, רישוי ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אמר כי עד פברואר 2016 מתוכננים ארבעה חניונים נוספים. החניונים והשאטלים יספקו מענה חלקי בלבד, וגנון מציע לציבור לשקול את החלופות: "התחבורה הציבורית אמורה להשתדרג באופן משמעותי, ואנחנו קוראים לציבור להשתמש בה".
למצגת המלאה על הקו האדום שיחצה את גוש דן - לחצו כאן
עלותו המוערכת של השלב הראשון בפרויקט הרכבת הקלה היא כ-20 מיליארד שקל, ועלות הפרויקט כולו עשוי להגיע ל-120 מיליארד ואפלו יותר.
במסיבת העיתונאים הודיעה קרן טרנר, סמנכ"לית תשתית ותיאום תחבורה במשרד התחבורה, כי שוטרים יוצבו בנתיבי תחבורה ציבורים שונים. בנוסף, הרשויות המקומיות יאכפו נסיעת כלי רכב פרטיים בנת"צים באמצעות מצלמות ייעודיות. 40 מצלמות יתווספו גם בנתיבי תחבורה ציבוריים בכבישים 443 וכביש החוף (2). לטובת האכיפה, הוקצו תקנים ל-158 שוטרים. יש לציין כי העונש לנהג שייסע ברכב פרטי בנתיב לתחבורה ציבורית עומד על 10 נקודות ו-250 שקלים קנס. בשל העומסים הצפויים, אף קרא מנכ"ל נת"ע יהודה בר און במסיבת העיתונאים לציבור לצאת שעה מוקדם יותר לעבודה.
גנון הסביר את המשמעות של התחבורה הציבורית. "אנחנו מייצרים פוטנציאל של קרוב ל-50 אלף נוסעים ביום. אנו מעריכים בשלב הראשון גידול של חמישה אחוזים וערוכים ליותר מזה. אחרי שהציבור יבין שיש גידול בתחבורה הציבורית, ויראה את האכיפה המדוברת, תגדל האמינות שלו", דברי גנון.
כאן לא מסתיים השינוי בכל הקשור לתחבורה הציבורית. גנון ציין כי הכוונה היא לתגבר את התחבורה הציבורית גם בשעות היום וגם בערב. לדבריו, אם יהיה שינוי בחוק שיתיר נסיעה בשבת, יפעלו בהתאם. "אנחנו נהיה הראשונים לפעול. זה עניין של סטטוס-קוו ואנחנו פועלים לפי חוק. בימי שישי ובמוצאי שבת נפעל לתגבר את הקווים".
אחד הפרטים שנמסרו במסיבת העיתונאים היה דבר התשלום של 15 שקלים ליום בחניונים שיוקמו. גנון מסביר: "התשלום יתבצע לאחר השימוש בתחבורה הציבורית. אנחנו נעמיד בחניונים אפשרות נסיעה לאזורי תעסוקה ברוטשילד ויגאל אלון כולל אלנבי. בקווים האלה, העלייה לקווים תהיה ללא תשלום, והם יהיו מיועדים לחונים. 15 שקלים שישולמו יאפשרו נסיעה בהלוך ובחזור, והיציאה מהחניון תהיה מול הוכחת נסיעה באותם קווים".
"נמזער נזקים לבעלי העסקים"
תאריך תחילת העבודות נבחר בשל העובדה שהתנועה בחודש אוגוסט דלילה יחסית, מכיוון שהתלמידים נמצאים בחופשה והורים רבים יחד איתם. החל מ-2 באוגוסט ייכנסו לתוקף שינויים בהסדרי התנועה בעבודות על תחנות הרכבת שיוקמו בתל אביב ברחובות יהודית, אלנבי וקרליבך וברמת גן ברחובות אבא הלל וביאליק-ז'בוטינסקי. ברחובות ארלוזורוב ושאול המלך בתל אביב יחלו העבודות בחודש אוקטובר. ברחובות בן גוריון ואהרונוביץ' תחל העבודה בחודש דצמבר.
אחת התחנות המשמעותיות תוקם בצומת קרליבך. במסגרת ההקמה, ייהרס גשר מעריב מיד עם תחילת העבודות. מנכ"ל נת"ע יהודה בר און אמר במסיבת העיתונאים כי תנועת כלי הרכב הפרטיים תיחסם ותהיה בלעדיות אך ורק לתחבורה הציבורית.
בשל העבודות יוקמו חניוני "חנה וסע", שבהם יהיו 3,500 מקומות חנייה ובספטמבר יוגדל המספר ל-4,000. הבשורה הרעה היא שנהגים שיחנו שם ישלמו 15 שקלים ליום חנייה. מועד הפעלת החניונים יהיה ב-2 באוגוסט במיקומים הבאים: תל ברוך, אצטדיון המושבה בפתח תקווה וחניון גני יהושע. ב-15 באוגוסט תחל הפעלת חניון מבוא מודיעין.
שירותי שאטלים מהחניונים לערים יפעלו בימים א'-ה' בשעות 22:00-06:00 בתדירות של כל חמש דקות בשעות השיא. השאטלים יקבלו עדיפות בנתיבי תחבורה ציבורית, ובנת"ע מבטיחים אכיפה משטרתית ייעודית לאורך נתיבי התחבורה הציבורית. הובטח גם כי הגישה לבתי העסק לא תיפגע וכן יסייעו להם בפרסום.
מנכ"ל נת"ע בר און התייחס לאחר מסיבת העיתונאים לזמן הארוך שייקח ליישם את פרויקט הקו האדום שישתרע על פני חמש ערים: פתח תקווה, בני ברק, תל אביב, בת ים ורמת גן. "זה זמן סביר וראוי לפרויקט בסדר גודל כזה. כך קורה בעולם. אפשר להסתכל על פרויקטים כמו בשדרה השנייה בניו יורק ולראות שזמני העבודה האלה סבירים, הגיוניים ומקצועיים".
לדבריו, האישורים לביצוע הפרויקטים בקווים הסגול והירוק יתקבלו רק בסוף השנה הבאה, ואז המדינה תחליט כיצד לבצע אותם. "זמן ההתקדמות תלוי בתהליכים סטטוטוריים כאלה ואחרים ובהחלטות ממשלה", אמר בר און.
נפגעים נוספים מהפרויקט יהיו בעלי עסקים שהגישה לבתי העסק שלהם תיחסם. "אנחנו מנהלים דיאלוג ארוך מאוד איתם ומבטיחים לאפשר להם נגישות לפריקה ולטעינה, מרווח טוב להולכי רגל ואמצעי פרסום", הסביר מנכ"ל נת"ע. "כל אלה יאפשרו למזער נזקים לבעלי העסקים שגובלים במתחם העבודות".