איימו שסין תשתלט על שוק הרכב - אבל הייצוא דווקא יורד
ייצוא מכוניות מתוצרת סין צנח ב-19% השנה, עם ירידות חדות למותגים המקומיים. האיום הסיני להפוך למעצמת רכב גלובאלית נבלם?
בתעשיית הרכב היה מי ש"איים" שסין תהפוך ליצואנית רכב גדולה וחשובה - אבל אם לשפוט לפי נתוני 2015 נראה שלתעשיות הרכב היפניות, אמריקאיות ואירופיות, אין סיבה של ממש לחשש.
מנתונים של התאחדות יצרניות הרכב הסיניות עולה כי ייצוא הרכב צנח ב-19% בחמשת החודשים הראשונים של השנה, זאת בין היתר בגלל קריסת השווקים ברוסיה ואוקראינה. אלו האחרונים, המצויים במצב מלחמה, צנחו בעשרות אחוזים - גם בגלל הסנקציות הבינלאומיות שהטילה הקהילה המערבית על רוסיה. תעשיית הרכב הסינית לא הצליחה עד היום לבצע חדירה משמעותית לשווקים מערביים, בין היתר בגלל בעיות איכות ועלויות הפיתוח והייצור הגבוהות, הנדרשות כדי לעמוד בתקני זיהום ובטיחות בארה"ב ואירופה.
יצרניות הרכב הסיניות, היצואניות העיקריות כיום של מכוניות מהמדינה, סובלות במיוחד. גרייט וול - ששניים מדגמיה נמכרים בישראל (טנדר וסופר-מיני זולים) - איבדה 45% מהייצוא והסתפקה ב-3,447 מכוניות בלבד. יריבתה ג'ילי שלחה 4,164 מכוניות לשווקים מחוץ לסין, ירידה של 34%. בישראל נמסרו השנה 119 מכוניות סיניות בלבד מתוך 118,437 מכוניות בכלל השוק, כך על-פי נתוני איגוד יבואניות הרכב המתייחס לחודשים ינואר-מאי 2015.
בחמשת החודשים הראשונים של השנה, ייצוא המכוניות מסין ירד ב-19% למעט פחות מ-175 אלף מכוניות. מדובר בחדשות רעות לתעשייה המקומית, שקיוותה כי ייצוא מכוניות יסייע לה בהתמודד עם התקררות בשוק המקומי. בחודש מאי לדוגמה, מכירות הרכב בסין עלו בכאחוז בלבד, לאחר שנים ארוכות של צמיחה מטאורית.
סין היא כיום שוק הרכב הגדול בעולם, והיצרנית הגדולה ביותר של כלי רכב - 23.7 מיליון מכוניות יוצרו בה בשנת 2014. לשם השוואה, באיחוד האירופי כולו יוצרו אשתקד כ-17 מיליון מכוניות (ירידה מ-19 מיליון בשנת 2007), בארה"ב 11.7 מיליון וביפן 9.8 מיליון. למרות זאת, יצרניות משלושת השווקים הללו מייצאות כמות גדולה בהרבה של מכוניות למדינות ויבשות אחרות, עובדה שמסייעת להן להתמודד טוב יותר עם ירידה במכירות בארצות המוצא שלהן.
יצואנית הרכב הגדולה בעולם כיום היא גרמניה, בה תעשיית הרכב מהווה כ-23% מכלל הייצוא במדינה (כ-150 מיליארד דולר), קרוב למחצית מכלל ייצוא הרכב מאירופה (ששוויו כ-324 מיליארד דולר). גרמניה מובילה לפני יפן (שמייצאת ב-104 מיליארד דולר), ארה"ב (53 מיליארד), קנדה (48 מיליארד) ודרום-קוריאה, שמייצאת מכוניות בשווי 42.5 מיליארד דולר. ייצוא הרכב מסין, שמוערך בכ-4.6 מיליארד דולר, נמצא הרחק מאחור ומחוץ לרשימת 20 המדינות הגדולות.