שתף קטע נבחר

2014: ירידה קלה במספר התלונות על הבנקים

26 אלף פניות ותלונות כנגד הבנקים וחברות כרטיסי האשראי הוגשו בשנת 2014. מדובר בירידה קלה לעומת 2013. רוב התלונות: על אמצעי התשלום ופתיחת חשבון עו"ש

חשבון פתוח: כמעט 26 אלף פניות ותלונות טופלו בפיקוח על הבנקים בשנת 2014, כך עולה מסקירת מערכת הבנקאות לשנת 2014 שפרסם היום (ד') הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל. מדובר בירידה קלה בהשוואה ל-2013. בדו"ח זה לא מצוינים סוגי התלונות או דירוג הבנקים בהקשר של מתן מענה לתלונות הלקוחות. נתונים אלה צפויים להיחשף בשבועות הקרובים עם פרסום הדו"ח השנתי בנושא תלונות הציבור לשנת 2014 מטעם בנק ישראל.

 

 

 

על פי הנתונים, מספר הפניות בכתב עלה ב-10% בהשוואה לשנה הקודמת והסתכם ב-5,022. מתוך 4,022 תלונות שטופלו, רק לגבי 1,602 גובשה עמדה באגף בנק-לקוח שבפיקוח על הבנקים - בשאלה האם התלונה מוצדקת או לא. שיעור התלונות המוצדקות עמד על 15.8%.

 

בפיקוח מסבירים כי ביתר התלונות לא גובשה עמדה, בין השאר בשל חוסר יכולת להכריע בין טענות סותרות בעל פה, הליכים משפטיים מקבילים או מכיוון שבעקבות הפניה לפיקוח, הבנק הסכים להיענות לדרישת הלקוח ולפתור את המחלוקת, ללא התערבות בנק ישראל. בפיקוח על הבנקים טוענים עוד כי כ-80% מהפניות טופלו תוך 3 חודשים.

 

נציין כי שינוי ההגדרות בסיווג התלונות שהוגשו לפיקוח על הבנקים, הביא לזינוק של יותר מ-250% במספר התלונות, בהשוואה לשנת 2013.

 

עוד יש לציין כי תלונות רבות אינן מגיעות בכלל לידיעת הפיקוח. בלא מעט מקרים נאלץ הלקוח לוותר, ובחלק מהמקרים הנושא נסגר בהליך משפטי מול הבנק או בהסדר פשרה.

 

20,500 פניות על לקוחות וחשבונות מוגבלים

בבנק ישראל מציינים עוד כי בעקבות התערבות הפיקוח, הבנקים שילמו ללקוחותיהם בשנת 2014 סכום מצרפי של 3.6 מיליון שקל. מדובר בסכום הנמוך בכ-40% לעומת השנה הקודמת.

 

מהסקירה עולה כי רוב התלונות (19%) עסקו באמצעי תשלום (בעיקר צ'קים וכרטיסי אשראי) ובנושאים הקשורים לפתיחת חשבון עו"ש וניהולו (18%). משקלן של הפניות והתלונות העוסקות בהלוואות לדיור עלה בשנת 2014 באופן ניכר, יחסית למשקלן שנה קודם, והן היוו בשנה שחלפה כ-11% מהיקף התלונות הכולל.

 

מהנתונים עולה עוד כי בסוף שנת 2014 עמד מספר הלקוחות המוגבלים על 308,471. מתוך מספר זה, 274,311 מוגבלים בנסיבות מיוחדות (מוגבלים מטעם הוצל"פ, כונס הנכסים הרשמי, מסרבי גט ועוד).

 

מספר החשבונות המוגבלים עמד על 561,005. חשבונות אלו הוגבלו בעקבות החזרת צ'קים מסיבת אי כיסוי מספיק או בעקבות הגבלה חמורה, או בעקבות הגבלה מיוחדת שהוטלה על בעליהם. במרוצת שנת 2014 טיפל מדור הפניות באגף בנק-לקוח בכ-20,500 פניות בנושא זה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים