שתף קטע נבחר

בגלל הטעיית צרכנים: רשתות ומרכולים נקנסו במיליונים

37 בתי עסק ישלמו 16 מיליון שקל קנס עקב הטעיית צרכנים. בין העבירות שמצאה הרשות להגנת הצרכן בשלושת החודשים האחרונים: אי סימון מחירים והטעייה בפרסום. בעל רשת שנכח בדיון בוועדת הכלכלה: "נגבה את הקנס במחירים לצרכן"

עיצומים כספיים בסך כולל של כ-16 מיליון שקל הטילה ב-3 החודשים האחרונים הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן על 37 בתי עסק, רובם תאגידים (בעיקר מרכולים) בגלל עבירות שונות על חוק הגנת הצרכן. הטלת הקנסות החלה לפי חוק חדש שהקנה לרשות סמכויות אכיפה. החוק נכנס לתוקף בראשית 2015 אולם ביצועו בפועל החל ב-1 במרס לאחר מתן 3 חודשי חסד לבתי העסק לעיכול הגזירה החדשה. הדו"ח המפורט על ביצוע החוק, שלא נוקב בשמות בתי העסק, נדון היום בוועדת הכלכלה של הכנסת.

 

כתבות נוספות בנושא בערוץ הצרכנות :

 

הקנסות הנמוכים ביותר, 5,600 שקל, הוטלו רק על שתי חנויות פרטיות על אי הצגת מחירים בחנות ובחלון ראווה. הקנסות הגבוהים ביותר, 2.43 מיליון שקל ו-1.62 מיליון שקל, הוטלו על שני עסקים גדולים (תאגידים) בגלל הטעיית הצרכנים בפרסום מוטעה של מחירים. קנסות גבוהים נוספים בסך של 2.02 מיליון שקל ו-1.43 מיליון שקל, הוטלו על עוד שני עסקים גדולים בגלל אי הצגת מחירים, הצגת מחיר שונה מהמחיר בקופה ודרישת מחיר מוטעה של מוצר בפיקוח. 13 קנסות הם בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים, 17 קנסות הם במאות אלפי שקלים. רק 7 הם פחות מעשרת אלפים שקל.

 

במהלך הדיון כן נמסרו שמן של שתי רשתות מזון, ויקטורי ורמי לוי, שקיבלו קנסות בסך כ-600 אלף שקל בגין אי סימון מחירים. הבעלים של ויקטורי, אייל רביד, הגיב כי "בסוף נגבה את הקנס במחירים לצרכן". לוי מחה על הקנס והודיע שלא ישלם אותו. מנהלת הרשות עו"ד תמר פינקוס, הגיבה שהמשתמטים יטופלו בידי הרשות לגביית מסים, קנסות ואגרות.

 

יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) תקף את בעלי הרשתות ואמר ש"אף אחד לא יאיים עלינו". היועצת המשפטית של הרשות עו"ד חנה פירי, ציינה כי הטלת העיצומים נעשית לאחר שיקול דעת של הרשות ולא רק על סמך הדיווח של המפקחים. לדבריה לא ננקטו צעדים אם התברר שהעבירה נבעה מ"טעות אנוש" או שנפלה על מוצר אחד או שניים. אבל סוחרים טענו כי הם נענשים ב"פזיזות וחוסר תום לב". עו"ד פינקוס הגיבה, "זו דמגוגיה. האכיפה איננה פזיזה ולא פתאומית. חובת הציות לחוק לא מאתמול".

 

ח"כ כבל אמר, "כאן לא מדובר בצדיקים. אחרת לא היינו צריכים את החוק". לבעלי העסקים שהאשימו אותו בעשיית יד אחת עם הרשות הוא אמר, "אנחנו עובדים של הצרכנים ופועלים בידיים נקיות לפי השכל הישר". עם זאת הוא ניסה לצנן את בעלי העסקים הכועסים בהוראה לרשות להציג לוועדה תוך שבועיים את הכללים שלה להטלת העיצומים. הכללים יוצגו לצוות של חברי הוועדה בראשותו (יחד עם הח"כים דוד ביתן, ליכוד, ונורית קורן, המחנה הציוני) והם יפורסמו לאחר שייבדקו.

 

מודד נוסף להיקף העבירות על חוק הגנת הצרכן סיפק לוועדה עו"ד אהוד פלג מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות. לדבריו המועצה קבלה מ-2014 כ-41 אלף תלונות של צרכנים שנבדקו ומתוכן 80% נמצאו מוצדקות. ל-65% מהמתלוננים בצדק הצליחה המועצה בלחציה על בעלי העסקים שהחזירו לצרכנים את כספם או נתנו מוצרים אחרים כפיצוי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים