כלי הרכב המיוחדים של היחידות הסודיות
בדומה לכלי טיס ושייט גם הרכב הפך בשבעים השנים האחרונות לכלי לחימה מתקדם טכנולוגית. לכמה מהרכבים הצבאיים המיוחדים והמתקדמים ביותר שמשרתים בצבאות העולם
מלחמת העולם השנייה סימלה שנויים משמעותיים בתורות הלחימה, שהפכה מתקדמת יותר באוויר, בים וביבשה. פרט למטוסי קרב ומפציצים, משחתות, נושאות מטוסים וצוללות וטנקים, זו הייתה המלחמה הראשונה בה נעשה שימוש נרחב בכלי רכב כחלק מתורת הלחימה. זה בא לידי ביטוי בהולדתו של הג'יפ, רכב השטח הראשון וגיבור הפלישה לנורמנדי, ובפשיטת המדבר של גדוד ה-LRDG (ר"ת של Long Range Desert Group, קבוצת המדבר לטווח רחוק) של הצבא הבריטי, שתיזכר כיחידת הניוד הראשונה.
שבעה עשורים לאחר תום הקרבות, שלום עולמי נראה רחוק יותר מביאת המשיח - ותעשיית הרכב הצבאית פורחת ומשגשגת. גם לישראל, נטולת תעשיית רכב מודרנית, יש מקום של כבוד בה. כלי רכב לשימוש צבאי כמו הקרקל של פלסן, הזאב של התכוף, הדוד של מ.ד.ת. והזיבאר של עידו כהן, זוכים להצלחה רבה. לפניכם כמה מרכבי השטח הייחודיים והמתקדמים ביותר שמשרתים בצבאות ברחבי העולם.
פלייר ALSV
ה-Flyer ALSV (ר"ת Advanced Light Strike Vehicle, רכב תקיפה קל מתקדם) הוא רכב טקטי בעל עבירות גבוהה, קל משקל ועם יכולת הטסה במסוקי יסעור, צ'ינוק ו-V22. הרכב נבנה בשיתוף חברת ג'נרל דיינמיקס ועל-פי דרישת מפקדת המבצעים המיוחדים של ארה"ב. הפלטפורמה המודולארית יכולה לשמש כרכב ממסר, פיקוד ושליטה, הובלת אספקה, ממוגן ואף בגרסת סיור - עם מקום לעד תשעה אנשי צוות וכושר העמסה (2.5 טון) גבוהה ממשקלו העצמי (2.3 טון).
מערכת ההנעה כוללת מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.9 ליטר, שמספק 195 כ"ס ומשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. מהירותו המרבית 136 קמ"ש, וטווח הנסיעה עומד על 725 ק"מ. יכולת העבירות מעולה תודות להנעה כפולה, גלגלי ענק בקוטר "37, זוויות מרכב מצוינות (גישה של 59 מעלות ונטישה 50), מרווח גחון נדיב (35.5 ס"מ) וכושר צליחה של מים בעומק 76 ס"מ. קוטר הסיבוב זעיר - 5.48 מטר - דומה לזה של משפחתית ומקל על התמרונים בלחימה אורבאנית.
דזרט אייריס
KADDB (ר"ת King Abdullah Design and Development Bureau, לשכת העיצוב והפיתוח של המלך עבדאללה), היא חטיבה עצמאית בזרוע הביטחון הירדנית. בשיתוף סדנת המירוצים הבריטית SHP, היא פיתחה את הדזרט אייריס (Desert Iris, אירוס המדבר), רכב שטח קל משקל (1,650 ק"ג) בעל יכולת שרידות גבוהה בתנאי מדבר. הוא יוצר עבור יחידות הסיור של הממלכה ההאשמית ונמכר גם לצבאות לוב, בחריין, סעודיה ואיחוד האמירויות.
שלדת האירוס היא פרי תכנון עצמי, ובכדי להוזיל את עלויות הייצור יחידת ההנעה מגיעה מטויוטה - מנוע 2.8 ליטר דיזל המפיק 100 כ"ס ומניע את ארבעת הגלגלים בסיוע תיבת חמישה הילוכים ידנית. הוא יכול לשאת עד ארבעה אנשי צוות ועל הגג ניתן להתקין ממקלע 12.7 מ"מ, מטול רימונים או טילי נ"ט.
מרצדס G 6X6
מאז יצא לראשונה ב-1979 משערי מפעל שטייר פוך בגראץ, אוסטריה, מרצדס G-וואגון הספיק לעלות על מדים ב-40 צבאות בעולם, בניהם גם יחידות מיוחדות של בריטניה וארה"ב - שהעדיפו אותו למרות הרגשות הפטריוטים לדיפנדר והאמר בהתאמה. ב-2007 חתמה אוסטרליה חוזה לרכישת יותר מאלפיים יחידות, שיחליפו את צי הדיפנדר המיושן, והגרסה המיוחדת שבהן היא ה-6X6.
דגם זה יוצר במיוחד על-פי דרישות הצבא, שביקש רכב אספקת ציוד בעל עבירות גבוהה ויכולת לשאת מטען במשקל כשלושה טון בכל תוואי שטח. כמו כל G אחר, גם לגרסה האוסטרלית שלדת סולם חסונה וסרנים חיים, עם נעילות דיפרנציאל רוחביות. מנוע טורבו-דיזל בנפח 3.0 ליטר מספק 184 כ"ס ומחובר לכל ששת הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית. את הפינוקים והאבזור העשיר שמאפיינים את דגמי "הכוכב", בהם ה-G האזרחי, לא תמצאו כאן.
דונגפנג EQ2050
חיקויים והעתקות הם מרכיב מרכזי בתרבות הסינית. ולכן אין זה פלא שרכב השטח הצבאי המפורסם בעולם, מיוצר בסין עבור צבא השחרור העממי. הצבא הסיני הביע התעניינות ברכישת ההאמר לאחר שנחשף לביצועים המרשימים שהפגין במלחמת המפרץ. אבל מחירו הגבוה הביא להחלטה לרכוש את השלדה מהיצרנית AM ג'נרל, ולהרכיב אותו במפעל יצרנית הרכב דונגפנג (Dongfeng) בסין.
השינוי העיקרי נמצא במנוע - כשאת ה-V8 בנפח 6.5 ליטר של GM מחליף מנוע ארבעה צילינדרים טורבו-דיזל של קאמינס, המיוצר בסין ומפיק 150 כ"ס. גם עיצוב החרטום שונה, עם יחידות תאורה מרובעות וגריל עם סמל החברה שלא ממש מצליחים להסוות את הקשר הברור לגרסת המקור. ה-EQ2050 נכנס לשירות ביחידות המיוחדות של צבא סין ב-2004 ונרכש גם על-ידי בלארוס וזימבבואה. בדומה להאמר, הוא מוצע במגוון תצורות מרכב: רכב סיור פתוח, טנדר, סטיישן, ממוגן ואפילו בגרסה אזרחית.
MZKT-79221
הטיל הבליסטי מתוצרת רוסיה, ה-RS-24 יארס, הוא הנשק שמפחיד כיום את המערב יותר מכל. ולא רק בשל טילים עם טווח של 11,000 ק"מ, דיוק של 150 מטרים וראש קרב המתפצל ל-10 ראשי נפץ ומאפשר לחדור את מערך הגנת הטילים האמריקאי. היתרון הגדול הוא בניידות המשגר, המסוגל לנוע בתנאי שטח קשים ומאפשר ליחידת הטילים האסטרטגית של צבא רוסיה לשגר מכל מקום ולברוח - ובכך לשרוד ניסיון לתקוף חזרה את המשגר.
ה-79221 מיוצר על-ידי חברת MZKT ממינסק, בירת בלארוס, המתמחה ביצור משאיות שטח ורכב כבד. יש לו 16 גלגלים, ושלושת הסרנים הקדמיים ושלושת האחוריים בעלי יכולת היגוי. כך ניתן לבצע תמרונים מרשימים ביחס לכלי באורך 22.7 מטר. על הנעת המאסה במשקל כולל של 124 טון, אמון מנוע דיזל V12 בנפח 25.9 ליטר. לתחנת הכוח העצומה 800 כ"ס ב-2,100 סל"ד ו-315 קג"מ ב-1,250 סל"ד. המהירות המרבית לעומת זאת 45 קמ"ש בלבד, ועם תצרוכת דלק של 3 ליטר לק"מ טווח הנסיעה עומד על 500 ק"מ.
פארמונט מבומב
המבומב (Mbombe, לוחם אפריקאי אגדי), המיוצר על ידי חברת פארמונט הדרום אפריקאית, הוא אחד מכלי הרכב הממוגנים העמידים בעולם. הוא מספק הגנה בפני כדורים חודרי שריון, RPG, מוקשים ומטען חומר נפץ בעוצמה של עד 10 ק"ג. בזכות הנעה 6X6, צמיגי ענק, מתלים נפרדים ארוכי מהלך, מרווח גחון נדיב (43 ס"מ) ומנוע טורבו-דיזל עם 450 כ"ס, הוא מספק עבירות גבוהה בהרבה מזו המצופה מרכב ממוגן במשקל 22.5 טון.
יש לו היגוי גם לציר האמצעי, שמקנה רדיוס סיבוב של 11 מטרים - מרשים בהתחשב באורך רכב של 7.7 מטר. במבומב יכולים לשבת 11 אנשי צוות, ועל הגג ניתן להתקין מקלע 30 מ"מ (בעל יכולת צידוד נשלטת מתא הנוסעים) או טילי נ"ט. המבומב נמצא בשירות צבאות דרום אפריקה, ירדן וקזחסטאן.
צ'נוורט DPV
ה-DPV (ר"ת Desert Patrol Vehicle, רכב סיור מדברי) הוא כלי למשימות עומק מיוחדות, המתבסס על שלדת באגי לחולות שבנתה חברת צ'נוורט (Chenowth) האמריקאית. הוא נמצא בשירות היחידות המיוחדות של הצבא, הצי והמארינס האמריקאים וזכה לטבילת אש במבצע "סופה במדבר" ב-1991. ה-DPV השתתף גם במלחמה באפגניסטן ב-2001 ובעירק ב-2003.
למרות הנעה לגלגלים האחוריים בלבד, יכולת העבירות גבוהה תודות למתלים ארוכי מהלך ולמשקל עצמי נמוך של 960 ק"ג. הוא מיועד לשאת שלושה אנשי צוות וכולל נשק מגוון - כמו מקלע 12.7 מ"מ, מטול רימונים, טילי נ"ט (נגד טנקים) מסוג טאו ונ"מ (נגד מטוסים מסוג סטינגר. הממדים הקטנים מאפשרים יכולת הטסה של צמד כלים במסוקי יסעור או צ'ינוק.