שברולט קרוז החדשה - קלה, חזקה וחכמה יותר
ג'נרל מוטורס הציגה דור חדש למכונית המשפחתית הנמכרת ביותר של הקונצרן. הבשורה: יותר מתקדמת בכל תחום. לישראל היא צפויה להגיע במהלך 2016
קונצרן הרכב GM הציג שברולט קרוז החדשה, המכונית החשובה ביותר של המותג בעולם וכמובן גם בישראל. בשעת ערב מוקדמת בדטרויט (02:00 הלילה בישראל) עלתה לבמה מארי בארה, מנכ"לית קונצרן הרכב האמריקאי, וחשפה את הקרוז החדשה. ואי אפשר היה לטעות בתגובות כל בכירי יצרנית הרכב הענקית. עבורם מדובר בדגם שחייב להצליח ובגדול. אחרי הכל, מהקרוז הקודמת מכרה GM לא פחות מ-3.5 מיליון יחידות ב-115 מדינות מאז הושקה לראשונה ב-2008, מספר מרשים שהפך אותה למשפחתית הנמכרת ביותר של המותג.
אלא שבשנה האחרונה לפחות, מכירות הקרוז נמצאות בנסיגה, ולא רק בישראל. המתנה לדגם החדש, נטישת רוכשים פוטנציאליים את הקטגוריה המשפחתית לטובת רכבי פנאי קומפקטיים ומתחרות טובות ומעודכנות, פגעו באופן ברור במכירות. הקרוז הקודמת, זו הנמכרת עדיין בישראל, הפכה לפחות אטרקטיבית, מבלי לשקף זאת דווקא בתג המחיר. במצב דברים שכזה, השקת הדגם החדש לא יכולה הייתה להגיע אפילו רגע אחד מוקדם מדי.
בשברולט לא מודים בכך בפה מלא, אבל אומרים בבירור ש"לא תמיד הצענו את המכוניות האטרקטיביות ביותר, ולא תמיד הצענו מוצרים טובים באופן כללי". יש להניח שהקרוז היוצאת אינה היחידה המתאימה להגדרה זו, אבל היא לבטח חלק מקבוצת המכוניות אליהן התייחסו באופן זה מספר בכירים בשיחות נפרדות. אותם בכירים שיננו היטב דף מסרים הכולל גם הצהרות בדבר מחוייבות חברתית לייצר מכוניות עם מערכות מתקדמות, להתחדש ולהוביל את עולם הרכב, לסקרן את הקהל ולרגש אותו.
וכל אלה אמורים כמובן להתבטא בקרוז החדשה, שתיוצר במספר רב של מדינות בהן יש ל-GM פסי ייצור מתאימים כמעט בכל יבשת.
מבחוץ נראית הקרוז דור-חדש בוגרת יותר, תוך שהיא מציגה את החזית החדשה של משפחת שברולט, עם יחידות תאורה צרות יחסית שנמתחות לאחור, סבכה קדמית עמוקה ומסיבית. ב-GM אומרים שהצללית מעניקה לקרוז מקדם גרר מהטובים בקטגוריה (0.29 CD) המסייע בתורו גם לתצרוכת דלק טובה מבעבר. במבט ראשון הקרוז נראית אמנם רעננה, אך היא שומרת על קווים רגועים יחסית, לא פורצי דרך או מעוררי אי נוחות. מכונית גלובלית, כאמור.
למראה השונה תורמות בין היתר פרופורציות אחרות. הקרוז ארוכה (כמעט 7 ס"מ) ונמוכה (2.5 ס"מ) מהדגם המוחלף, היא גם נשענת על בסיס גלגלים ארוך מבעבר - 270 ס"מ, צמיחה מינורית במפתיע של 1.5 ס"מ שמיישרת קו עם הגדולות בקטגוריה. שברולט טוענת כי הגדלת הממדים מסייעת בעיקר להציע מרחב מחיה גדול משמעותית ליושבי הספסל האחורי. הן מרווח רגליים והן מרווח לברכיו של הנוסע. נתון המשקל אגב, למעט אזכור חסכון של כ-113 ק"ג לעומת הדגם היוצא, אינו מוזכר.
הקרוז תציע בתחילת הדרך בשוק הישראלי את מנוע ה-1.4 ליטר המוגדש עם 153 כ"ס ו-24 קג"מ בשילוב תיבת 6 הילוכים אוטומטית, וזה צפוי גם להיות השילוב הנבחר במרבית השווקים הגדולים. בשלב מאוחר יותר צפויות גרסאות מנוע נוספות, כולל דיזל (שלא יגיע לישראל) ואף חזקות יותר, אלא שפרטים על כך עדיין לא נמסרו. ביצועים? שברולט נוקבת רק בזמן תאוצה מ-0 ל-97 קמ"ש (60 מייל לשעה) העומד על 8 שניות, ומבטיחה 40 מייל לגלון בכביש בינעירוני - כ-17 ק"מ לליטר.
לכל המנועים (גם 1.5 ליטר לא מוגדש בשווקים שונים) תהיה גם מערכת עצור-סע לחסכון בדלק. הקרוז תגיע - בהתאם לגרסת האבזור-גימור - עם מגוון רחב של חישוקים, החל ב-"15 וכלה ב-"18, עם גומי מתאים במידות שונות שמתחילות ב-195-65 לחישוק הקטן מכולם ועד 225-40 עבור הגדול בהיצע.
בתא הנוסעים ניכרת עבודת עיצוב עדכני, ואת העין תופס באופן צפוי מסך מגע למידע-בידור וחיבור מלא וייעודי למכשיר הסלולרי של בעל הרכב. המסך הגדול -"7 סטנדרטי או "8 אופציונלי בהתאם לגרסה - מאפשר תפעול נוח ובטוח של מערכות הרכב השונות אך גם תוכנות ואפליקציות. בחלק מהגרסאות, כך שברולט, ניתן יהיה להטעין את המכשיר באופן אלחוטי. בניסיון לשוות לקרוז תדמית יוקרתית מבעבר, תציע היצרנית גם מערכות נוחות יוצאות דופן בקטגוריה, דוגמת חימום המושבים האחוריים וההגה בנוסף לקדמיים.
בהתאם למקובל כיום, הקרוז החדשה תציע גם שלל מערכות בטיחות אקטיבית ופסיבית מתקדמות. החל מהתראה על סטייה מנתיב, דרך אזהרה על רכב בשטח המת, התראת שמירת מרחק ורכב חוצה מאחור ומספר מרשים של 10 כריות אוויר. חלק ממערכות אלה, יש לזכור, לא יוצע בכל קרוז שתשווק בעולם, גם אם הן סטנדרטיות ברובן בשוק הצפון אמריקאי החשוב.
הכתב היה אורח חברת שברולט