קיקסטארטר: זה לא כמו שזה נראה
Holus הציגו סרטון מלהיב שבו נראית פירמידה שקופה שבה מוקרנים דמויי תלת מימד מושלמים וגייסה מאות אלפי דולרים. כעת הם מבהירים: זה לא בדיוק ככה
זה נכון, קיקסטארטר מובילה את בשורת מימון ההמון, שם לקהל יש כוח להחליט מה יצרו עבורו בקניית מוצרים עוד לפני שהם קיימים, שם מספיק סרטון כדי להלהיב את ההמונים לגבי הרעיון המעולה שלך, אבל מצד שני - מספיק סרטון גם כדי להלהיב אותם לגבי הרעיון הבינוני שלך. האם זה המקרה של הולוס?
העובדות: הפרויקט Holus הצליח לגייס מאות אלפי דולרים (כ-830 אלף שקל), מ-417 תומכים שהוציאו סכומים שמתחילים ב-550 דולר, חצי מהסכום ביום הראשון. הוא קיבל אייטמים מחמיאים בעיתונות העולמית עם עלייתו ב-10 ליוני ואף נבחר ל"בחירת הצוות באתר".
בסרטון בן השלוש דקות המצורף לפרויקט נראות הולוגרמות של דמויות תלת מימד בתוך פירמידה שקופה במה שנראה ממש כמו בסרטים כמו מלחמת הכוכבים. הכל הלך חלק עד שהגיעו מבקרים בראשם בלוגר בשם רפאל דה קורוויל (Raphaël de Courville) שהחל להעלות שאלות בסדרת פוסטים.
הביקורת המרכזית שלו היא כי ההמצאה אינה מציגה תלת מימד אלא שני מימדים. טכנולוגיה שמשמשת בין השאר יצירת דמויות של זמרים מתים בהופעות ושהתפרסמה לראשונה במאה ה-19 ונקראת "הרוח של פפר", על שמו של ג'ון פפר - מדען וממציא. הטריק שהמציא: להציב לוח זכוכית בין הקהל לשחקנים ואז לגרום לעצמים מחוץ לבמה להיראות כאילו הם עליה. הבלוגר הראה איך באחד מהסרטונים של הולוס הכניסו באפקטים ממוחשבים פרטים שמראים כאילו אכן מדובר בתלת מימד.
מאז החברה הורידה את הסרטון הזה ופרסמה הבהרה כי מדובר אכן בטכנולוגיה ישנה אולם הם הכניסו חידושים - המכשיר עוקב אחרי משתמש אחד מכל הכיוונים - כלומר מסובב את התצוגה עבור משתמש אחד.
ההבהרה האחרונה היא מלפני יומיים: "שלום לכולם, קיבלנו כמה בקשות להבהרה בנוגע למכניזם של Holus (...) הרכבנו חבילה שלמה שמסבירה איך הוא שונה ממוצרים דומים".
לאחר מכן מגיעים כמה סרטונים, אחד מהם בין 17 דקות, שמבהירים בדיוק מה מקבלים במכשיר. הוא לא יכול להפוך מדיה רגילה להולוגרפית כמו בסרטון הבא
ולסיכום כותבים שם "זה מאמץ מחקר ופיתוח מתמשך בשדה ההולוגרפי ואנחנו מתכננים למשוך אותו קדימה באמצעות אופטיקה ומחשוב. המתקן שלנו נראה זהה לשד של פפר אבל יש הבדל משמעותי בין רק להראות דמות לבין מה שהולוס עושה".