אודי A4 חדשה: הנהג יהיה (כמעט) מיותר
דור חדש למשפחתית היוקרתית של אודי, עם עיצוב עדכני ושדרוג טכנולוגי. השיווק בישראל יחל בסוף שנת 2015
חטיבת היוקרה של פולקסווגן חשפה A4 חדשה, משפחתית יוקרה שתתחרה בלקסוס IS ומרצדס C-קלאס. וכיאה לאחת המכוניות הנמכרות ביותר בתולדות אודי, ה-A4 זוכה לשדרוג משמעותי, ותציע יכולות קרובות למכונית אוטונומית - כך שבמצבים מסוימים הנהג כמעט ולא יידרש להיות מעורב בתהליך הנהיגה. שיווק הדגם החדש יחל בישראל עוד השנה.
המכונית החדשה לא מביאה בשורה עיצובית, ובמקום נראית כאבולוציה של הדור היוצא - אך עם קווים חדים יותר שאמורים להקנות לה מראה מודרני וגדול יותר. לכך תורמת גם צמיחה קלילה במידות - האורך גדל בשלושה ס"מ ל-473, הרוחב ובסיס הגלגלים בס"מ ל-184 ו-282 ס"מ בהתאמה, ואילו הגובה דווקא התכווץ קלות - 143 ס"מ לעומת 144 בעבר. המכונית החדשה קלה בעד 120 ק"ג מקודמתה, עובדה שתסייע לשיפור הביצועים ותצרוכת הדלק. זאת יחד עם עיצוב אווירודינמי מבעבר עם מקדם גרר של 0.23 Cd ומנועים חדשים.
אודי תציע היצע בנזין שיכלול בתחילה שלושה מנועי טורבו - גרסת הבסיס תהיה כעת בנפח 1.4 ליטר (במקום 1.8) ותפיק 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ ב-1,500 סל"ד. בשידוך לתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד והנעה קדמית, דגם זה יאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 8.9 שניות ולמהירות מרבית של 210 קמ"ש. תצרוכת הדלק בתנאי מעבדה עומדת על 20.4 ק"מ לליטר בממוצע, בין היתר בסיוע מערכת עצור-סע (תקנית בכל הגרסאות).
מנוע שני יהיה בנפח 2.0 ליטר, ויוצע בשתי גרסאות. הבסיסית עם 190 כ"ס ו-32.6 קג"מ ב-1,450 סל"ד, תאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.3 שניות ולמהירות מרבית של 240 קמ"ש. תצרוכת הדלק כאן - 20.8 ק"מ לליטר (בגרסת "אולטרא" הכוללת עזרים אווירודינמיים וצמיגים מיוחדים). בנוסף יוצע המנוע בגרסת 252 כ"ס ו-37.7 קג"מ ב-1,600 סל"ד, שמאיצה בסיוע התיבה הרובוטית מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 5.8 שניות ולמהירות מרבית של 250 קמ"ש. תצרוכת הדלק שלה - 17.5 ק"מ לליטר בממוצע.
אודי תשווק את ה-A4 באירופה גם בגרסאות דיזל (272-150 כ"ס), שאינן צפויות להגיע לישראל. זו הבכירה, עם נפח של 3.0 ליטר ושישה צילינדרים (ארבעה ביתר המנועים), תהיה יחידה שתוצע עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית פלנטרית.
מי צריך נהג?
הדור החדש של ה-A4 הוא החמישי מאז המשפחתית החליפה את ה-80 בשנת 1994. למעלה מ-20 שנה מאוחר יותר, הוא יהיה המתקדם והקרוב ביותר לנהיגה אוטונומית. בסיוע 90 מחשבים ויחידות שליטה שיתקשרו זו עם זו, אודי תציע שורה של מערכות בטיחות ונוחות, שיאפשרו שמירת מרחק מרכב מלפנים גם אם הוא מאט עד לעצירה מלאה, היגוי אקטיבי שיחליף את הנהג לחלוטין בפקקים (עד 65 קמ"ש) ויסייע בשמירה על נתיב במהירות גבוהה יותר. המכונית תוכל גם לבצע תמרון התחמקות ממכשול (בשלב זה רק כאמצעי סיוע ולא לבד) - על-ידי הגברת זווית ההיגוי לכיוון בטוח.
וזה לא נגמר כאן. ה-A4 תחנה לבד בניצב ובמקביל למדרכה ותוכל גם לצאת לבד מהחנייה (הנהג חייב להימצא ברכב). המכונית תזהה סיבובים, כיכרות ומגבלות מהירות בדרך ותמליץ לנהג כיצד לנהוג באופן חסכוני, ואף תוכל לבצע בעצמה פעולות שיצמצמו את תצרוכת הדלק דוגמת האטה מראש והאצה.
מערכות הבטיחות מציעות בלימת חירום אוטומטית בעיר עד 40 קמ"ש, שיכולה למנוע לחלוטין פגיעה בהולך רגל או מכונית. מעל מהירות זו המערכת תתריע ותנסה למנוע או לצמצם את נזקי התאונה. כן יוצעו מערכות התראה לרכב חוצה בנסיעה לאחור, בלימה אוטומטית ו-או התראה מפני פגיעה חזיתית כאשר הנהג פונה שמאלה (עד 10 קמ"ש) ותאורה קדמית מסוג לד שנדלקת במטריצה ומאפשרת ליצור איתות בולט יותר ופחות סינוור באורות הראשיים.
מפרט אבזור המותרות - חלקו הניכר כמו מערכות הבטיחות בתוספת תשלום כמובן - יהיה אף הוא עשיר: למשל מסך "12.3 דיגיטלי במקום לוח מחוונים, מסך מולטימדיה בגודל "8.3, מחשב לוח ליושבים מאחור עם מסך "10.1 שיכול לשמש להעברת מידע מהנהג לנוסעים ולהיפך (למשל אם תרצו להפעיל סרט לילדים או לקבל מנוסע הנחיות ניווט). מצלמות היקפיות לחנייה, למעלה מ-10 רמקולים, מתג הנעה וממשק משתמש מתקדם שיכלול הפעלה קולית בשפת דיבור (באנגלית).
ומתי בישראל? מחברת צ'מפיון מוטורס, יבואנית אודי לישראל, נמסר כי ה-A4 החדשה תשווק אצלנו החל מסוף שנת 2015. נכון לעתה לא ידוע איזה מפרט יוצע בישראל ומה יהיה המחיר. ה-A4 היוצאת משווקת בישראל עם מנועי 1.8 ו-2.0 ליטר (החל מ-120 כ"ס), ובמחיר התחלתי של 234 אלף שקלים.