האם אתם משתתפים בניסוי של פייסבוק?
שינוי תמונות הפרופיל לכאלה המעוטרות בפילטר צבעוני לכבוד חגיגת הנישואים הגאים בארצות הברית היה אמור להיות צעד משמח ומאחד. האם למעשה מדובר בעוד כלי ערמומי של פייסבוק על מנת לערוך ניסויים על משתמשיה?
מיום שישי האחרון חלה חגיגה ברשתות החברתיות ובמנועי החיפוש בעקבות החלטת בית המשפט העליון בוושינגטון כי נישואים חד מיניים בארצות-הברית הם חוקיים. לא מעט אתרים הוסיפו את צבעי הגאווה. פייסבוק הגדילה לעשות ואפשרה לשים רקע של דגל הגאווה על תמונת הפרופיל, באמצעות אופציה מיוחדת. כך נצבע הפיד כולו בצבעי הקשת. מארק צוקרברג, מייסד הרשת החברתית, היה בין הראשונים שעיטר את תמונת הפרופיל שלו עם צבעי דגל הגאווה.
יותר ממיליון משתמשים שינו את תמונת הפרופיל שלהם בתוך שעות, כך לפי דיווחי פייסבוק, והמספרים רק ממשיכים לגדול. אבל ג'יי ניית'ן מטיאס, חוקר במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס וכתב של "אטלנטיק", סבור כי המחווה הנחמדה של פייסבוק היא רק עוד דרך של הרשת החברתית לגרום לכם להשתתף באחד המחקרים הסטטיסטים שלה.
מטיאס מציין כי לפני שלושה חודשים הוציאה פייסבוק מחקר בו ניתחו הדוקטורנט בוגדן סטייט ומהנדסת המידע לדה אדמיק את דפוסי שינוי תמונות הפרופיל ברשת החברתית לפי קמפיין דומה שרץ ב-2013 למען תמיכה בשוויון זכויות. במהלך המחקר השניים דגמו ובחנו את הפרופילים של כשלושה מיליון משתמשי פייסבוק. מטרת המחקר הייתה להבין את דפוס ההתנהגות של שינוי תמונת פרופיל - האם מדובר בפעולה ויראלית כמו סרטון או סטטוס שמשתפים. החוקרים הגיעו למסקנה ששש החשיפות הראשונות של משתמש לשינוי תמונה ישפיעו עליו לשנות את התמונה שלו עצמו (זאת בהתאם למשתנים כמו השקפות פוליטיות, דת וגיל). החוקרים לא הצליחו לקבוע באופן ודאי האם השינוי שהתחולל בתמונות הפרופיל נעשה מתוך השפעה חברתית כתוצאה מתמונות חברים, או האם מדובר באנשים שהחוגים החברתיים והפוליטיים בהם הם משתתפים היו משפיעים עליהם לשנות את התמונה בכל מקרה.
לטענת מטיאס, פייסבוק ראתה בהחלטת בית המשפט העליון ארצות הברית הזדמנות לשפר את המחקר שלהם בנושא. לכן, הם השתמשו בפילטר שינוי התמונה ככלי שיעזור להם לאתר את הנתונים ולנסות לקבל תמונה ברורה יותר של דפוסי התנהגות הגולשים.
מטיאס אף הגדיל לעשות ופנה לדובר מטעם פייסבוק בנושא. האחרון, וויליאם נביוס, השיב: "כשיש ניסוי שכזה, פייסבוק נוטה להתערב בתכנים שרואים המשתמשים על מנת לבחון את תגובותיהם. במקרה של הפילטר הצבעוני - כולם רואים אותו דבר. אין התערבות מצידנו בתכנים. זה בהחלט לא ניסוי". עוד טען נביוס כי הפילטר פותח במהלך האקתון ונפתח לכל משתמשי פייסבוק לאחר שהפך פופולארי בקרב עובדי החברה.