השר כץ קורא לתת הנחה בארנונה לעסקים בתוואי עבודות הרכבת הקלה
שר התחבורה הגיע לוועדת הכלכלה כדי לעמוד על התקדמות הפרויקט וההיערכות לקראת תחילת העבודות במרכז תל אביב. בעלי עסקים ינסו להבין כיצד ישפיעו חפירות הענק על חייהם מהחודש הבא
כיצד ישתנו חייהם של בעלי העסקים בתל אביב, נוכח המהפכה הכוללת שתעבור העיר בשנים הקרובות עם סלילתה של הרכבת הקלה לאורכה ולרוחבה של העיר? ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר (ג') לדיון בנושא בהשתתפות שר התחבורה ישראל כץ. השר קרא לעיריית תל אביב ולעיריות אחרות לתת הנחות בארנונה לעסקים, וקרא לחברי הכנסת לאשר זאת אם תובא הצעה כזו בפניהם. השר אמר עוד כי "עושים מאמץ מקסימלי לפרוס עוד תחבורה ציבורית", כדי להקל על המגיעים לאזור.
יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) הזהיר: "אין אפשר לצאת לפרויקט כזה כשברור שעסקים הולכים להיפגע בצורה דרמטית", ולפיכך חיזק את השר בדרישה מהעירייה להקל על בעלי העסקים בתשלומי ארנונה.
תחילת החפירות בעיר ובסביבתה מתוכננת ל-2 באוגוסט. התוכניות לבניית הרכבת הקלה עוררו חרדות בקרב בעלי העסקים בתוואי הסלילה וסביב לו, נוכח החפירות העמוקות שהיא תחייב בשטח, סגירת רחובות שלמים לתנועה - וכל זאת למשך שנים ארוכות. תאריך היעד להפעלת הקו האדום, המקשר בין פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב ובת ים, הוא שנת 2021, ובמהלך החודשים הבאים יחלו בחפירת שבע תחנות תת-קרקעיות. העבודות באתרים הללו יימשכו בין שלוש ליותר משש שנים. על הקשיים הרבים בתנועה הצפופה ממילא בתל אביב וברמת גן מתכננים להתגבר בין היתר בעזרת שאטלים מחניוני "חנה וסע" שייצאו לדרכם בכל חמש דקות בשעות השיא. בחניונים הללו יהיה מקום לכ-3,500 מכוניות.
מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און, אמר בוועדת הכלכלה כי צפויות להיבנות עשר תחנות תת קרקעיות - אחת מהן כבר בעבודה בתחומי בני ברק. השאר יתחילו להיבנות בחודש אוגוסט, אז לדבריו גם "נתחיל בהסדרי תנועה יותר קשים. לאורך שלוש שנים לערך הסדרי התנועה ישתנו, ויילכו וישתפרו לטובת הנהגים והתחבורה הציבורית".
ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה: "המשבר הזה הוא הזדמנות פז לעבור למטרופולין שמבוסס על תחבורה ציבורית. נוכח הצעדים שהצגתם בשבוע שעבר, שפשפתי את עיניי - אוטובוסים חינם כל 2 דקות וחצי? אכיפה בנתיבי תחבורה ציבוריים, קווים מזינים, ממש חלום. רק מה - צריך לראות שהדברים האלה יתקיימו באמת".
ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "אנחנו מכירים את הסיפור הלא פשוט של ירושלים וצריך לעשות הכול כדי שעסקים, במיוחד קטנים, לא יתמוטטו. יש מקום לתת הנחות בארנונה, אולי גם פטור מארנונה. אנחנו חייבים הרבה יותר נתיבי תחבורה ציבורית אחרת לא נתפקד". הוא הוסיף כי יש לשפר באופן משמעותי את האכיפה בנתיבי התחבורה הציבוריים צים והתריע כי הרשויות לא עושות מספיק בעניין. "יש לרכוש אוטובוסים חדשים נוספים. אני שומע שחסרים 300 נהגים וב-2016 יהיה חוסר של עוד 500. כאנחנו רואים את השכר של הנהגים - 32 שקל לשעה. כך שאפשר להבין מדוע".
גיל יעקב מנכ"ל חברת "15 דקות" לקידום תחבורה ציבורית הוגנת: "המצב הוא שכבר היום זמני הנסיעה מגיעים לפי שניים עד פי ארבעה לעומת זמני הנסיעה ברכב הפרטי בגוש דן. אם לא נעשה שינוי בתקופת העבודות זה יגדל וככה לא נעביר אנשים לתחבורה הציבורית. מה שמדאיג אותנו זה שיש שני ראשים שעובדים לא בתיאום ולא בקשר. יש את נת"ע שמקדמת את הרכבת הקלה ויש את נתיבי איילון שמקדמים תוכנית לנתיבי תחבורה ציבורית עם הרשויות המקומיות. לוחות הזמנים שאנחנו רואים בנתיבי איילון הם ב-2019, לא מבינים למה צריך ארבע שנים, זה יכול לקרות גם בשנתיים. אם יש צורך ויש רשות מקומית סרבנית - הציבור יתמוך בנקיטת הסנקציה של משרד התחבורה. אם השאטלים יעמדו בפקקים לא עשינו שום דבר".