לאומי צמצם עלויות, קשישים נותרו ללא שירות
בנק לאומי החליט לבטל את שירות הטלרים בחלק מהסניפים, וקשישים ומקבלי קצבה מהביטוח הלאומי נדרשו להנפיק כרטיסי אשראי כדי למשוך מזומן. לקוחה מבוגרת: "אני רגילה כבר עשרות שנים לגשת לפקיד הבנק ולהוציא את הכספים שמגיעים לי מהביטוח הלאומי, למה רוצים להקשות עלי?". לאומי: נעמיד דיילי הדרכה למכשירים האוטומטיים
רוצים את הכסף שלכם? תוכלו לקבלו רק בשירות האוטומטי. ר' היא פנסיונרית תושבת ראשון לציון. בשל גילה המתקדם היא מתקשה להשתמש בשירותי הבנק האוטומטיים, ומדי סוף חודש כשמגיעים תשלומי הפנסיה והביטוח הלאומי היא מגיעה פיזית לסניף הבנק כדי למשוך כסף במזומן באמצעות פקיד הבנק (טלר).
בנק לאומי: קנס על הפרת צו איסור הלבנת הון
בקשה לייצוגית: בנק לאומי גובה עמלת יתר על סגירת חשבון
הרווח של בנק לאומי ברבעון הראשון: 1.17 מיליארד שקל
גם לפני יומיים היא הגיעה כמדי חודש לסניף בנק לאומי, יחד עם קשישים נוספים ואזרחים המקבלים הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי, כדי למשוך כסף למחייתם. אולם הפעם גילו הלקוחות לתדהמתם כי הבנק לא יאפשר עוד משיכת מזומן באמצעות הטלרים.
נציג הבנק הודיע ללקוחות ההמומים כי פעולה זו תבוצע רק באמצעות המכשירים האוטומטיים למשיכת מזומן ולצורך כך עליהם לחתום על טופס לקבלת כרטיס אשראי כדי לבצע את המשיכות בעתיד.
"אני לא יודעת כל כך איך משתמשים במכשיר האוטומטי", אומרת ר', "אני רגילה כבר עשרות שנים לגשת לפקיד הבנק ולהוציא את הכספים שמגיעים לי מהביטוח הלאומי, למה רוצים להקשות עלי?"
בני משפחתה של ר' אומרים בשיחה עם ynet כי הבנק פוגע בעיקר באוכלוסייה החלשה, בעיקר קשישים שאינם מסוגלים להסתדר עם כרטיס אשראי או כספומט ומקבלי הקצבאות מהביטוח הלאומי. "בנק לאומי מסרב לתת שירות לאוכלוסייה זו ושולח אותם לפתוח חשבון בנק במקום אחר", הם טוענים. "האוכלוסיה הזו משתמשת בעיקר במזומן שאותו היא מושכת מהבנק. היא לא מודעת לסכנות שבהחזקת כרטיס אשראי (כגון חיסיון המספר הסודי). המשמעות של החתמתם על כרטיס אשראי היא שהבנקים זונחים למעשה את האוכלוסיות החלשות", הם מוסיפים.
בשיחה שקיימו בני המשפחה עם נציגת הבנק נאמר להם כי "יש סניפים שמוציאים את הטלרים וצריך לבדוק האם יש טלרים בסניף אחר קרוב. זוהי המדיניות שהולכת להיות בבנק".
בכל הבנקים: מהלך אסטרטגי של צמצום שירותים
יש לציין כי מדובר במהלך אסטרטגי של לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, לצמצום השירותים והסניפים תוך שידול הלקוחות לעבור לשימוש במכשירים האוטומטיים, כדי לחסוך בעלויות לבנק. כאמור, מי שניזוק מזה בעיקר הם האוכלוסיות החלשות שנעזרות בשירותי הטלרים בסניפים.
צמצום שירותים וסגירת סניפים תוך פגיעה בעיקר באוכלוסייה המבוגרת, אינה מאפיינת רק את בנק לאומי. גם בנק הפועלים סגר לאחרונה מספר סניפים וצמצם שירותים במסגרת תוכנית התייעלות וכמוהו גם בנקים נוספים.
נכון לסוף השנה החזיקה קבוצת לאומי ב-313 סניפים ובנק הפועלים ב-295 סניפים. נציין כי סקירת מערכת הבנקאות לשנת 2014, שפרסם בנק ישראל בשבוע שעבר, מגלה כי מספר סניפי הבנקים בישראל נכון לסוף שנת 2014 עומד על 1,270, לעומת 1,300 בשנה קודם לכן. המגמה נמשכת ביתר שאת גם בשנת 2015. על פי הנתונים, מספר הסניפים ל-100 אלף תושבים עומד על 19, נתון נמוך משמעותית מממוצע הסניפים במדינות ה OECD (הממוצע במדינות אלה עומד על 31).
מבנק לאומי נמסר בתגובה: "לאומי משקיע משאבים רבים בהתאמה והנגשה של שירותים בנקאיים ללקוחותיו. דפוסי ההתנהגות והצרכים של הלקוח השתנו בעקבות המהפכה הטכנולוגית, וישנה עלייה חדה בשימוש בשירותי בנקאות באמצעות הערוצים הדיגיטליים.
"מטרת המהלך לתת מענה מיטבי לצרכי הלקוחות, באמצעות פיתוח והרחבה של הערוצים הדיגיטליים הישירים – שהם זולים, נוחים וזמינים יותר. ערוצים אלו כוללים את המכשירים האוטומטיים בסניפים, את אתר לאומי באינטרנט, את אפליקציית לאומי במובייל ואת המוקד הטלפוני לאומי CALL.
"בסניפים בהם יצומצמו שירותי הטלר, יעמדו לרשות הלקוחות דיילי הדרכה והכוונה אשר יסייעו להם לבצע פעולות במכשירים האוטומטיים. זאת, כמובן, בנוסף לעובדי הסניפים שיסייעו ללקוחות".