שתף קטע נבחר

 

לאן נעלמו המדרכות? מסע ארצי בג'ונגל עירוני

מכת מדינה: ברמת גן יורדים לכביש עם עגלות מפני שהמדרכה מלאה במכוניות חונות, בת"א מתמרנים בין רוכבי אופניים חשמליים לציוד בתי הקפה, ברחוב ראשי ביהוד אין כלל מדרכה וכך גם בקלנסווה. הרשויות מתעלמות, התושבים מודאגים: "המצב קטסטרופלי, חיי הילדים בסכנה". כך איבדו הולכי הרגל את מקומם בנתיב התנועה העירוני

  

לקחו לישראלים את המדרכות    (במאי:אסף קמר צילום: ניצן דרור, אסף מגל, ירון שרון, אלי מנדלבאום, ירון ברנר, ג'ורג' גינסברג, ליאור פז)

לקחו לישראלים את המדרכות    (במאי:אסף קמר צילום: ניצן דרור, אסף מגל, ירון שרון, אלי מנדלבאום, ירון ברנר, ג'ורג' גינסברג, ליאור פז)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

נתקלתם בבעיה נוספת? דווחו לנו במייל האדום

 

מִדְרָכָה - משטח מרוצף מוגבה הממוקם משני צדיו של הכביש ומיועד להולכי רגל. שחר תמיר הוא עיוור, שעובד לפרנסתו כתקליטן. כתושב רחוב אבן גבירול בתל אביב הוא מסכן את חייו באופן קבוע בהליכה על המדרכה. "בשבילי כל אופנוע שחונה באמצע המדרכה זה מכשול חדש. לפעמים כשהכידון בולט אני מקבל אותו בכל מיני מקומות בגוף. אני מקווה שהמזל ימשיך לשחק לי". כמו תמיר, ישראלים רבים שצריכים להשתמש במדרכות נתקלים באינספור משוכות בשביל המיועד לפי ההגדרה להולכי הרגל. בחלק מהמקומות מדובר במחסום של כלי רכב, כיסאות, שולחנות ופחי אשפה, במקומות אחרים במסלול צר מלהכיל ובמקומות מסוימים פשוט אין מדרכה.

 

אולגה גורצקי, תושבת שכונת הגפן ברמת גן, טוענת כי הולכי הרגל הופקרו על ידי הרשויות המקומיות. כאם לפעוט היא מתקשה לחצות את מה שאמורה להיות הדרך הבטוחה לגן הילדים. "הגן נמצא במרחק של שבע דקות הליכה מהבית, אבל אני נאלצת לרדת לכביש עם העגלה חמש-שש פעמים בגלל שיש מכוניות שחונות על המדרכה ואין פיקוח", אמרה האם, שמנהלת את קבוצת הפייסבוק "מחזירים את מדרכות רמת גן להולכי הרגל".

קטנועים, פחים וקצת מדרכה (צילום: עופר אלכסנדר ) (צילום: עופר אלכסנדר )
קטנועים, פחים וקצת מדרכה(צילום: עופר אלכסנדר )

מכשול דרמטי: מכונית, אופניים, עמוד ופח אשפה (צילום: עופר אלכסנדר ) (צילום: עופר אלכסנדר )
מכשול דרמטי: מכונית, אופניים, עמוד ופח אשפה(צילום: עופר אלכסנדר )

מדרכה צרה (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
מדרכה צרה(צילום: ג'ורג' גינסברג)

 

לא מתכננים למען הולכי הרגל    (צילום: ניצן דרור וניר כהן)

לא מתכננים למען הולכי הרגל    (צילום: ניצן דרור וניר כהן)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

גם מי שרוצה לחלוף עם עגלת ילדים במרכז תל אביב נתקל במדרכות מועדות לפורענות. ליטל מרקוס, אם לשלושה, עוברת דרך חתחתים שנחסמת בין היתר על ידי עשרות זוגות אופניים, פחי אשפה, אופנועים חונים, אופניים חשמליים, ערמות גזם וכמובן מכוניות שמוצאות פורקן על המדרכה. "אני ממש מתוסכלת", אמרה מרקוס, "אני לא מבינה מה נהיה פה, זה פשוט ג'ונגל עירוני".

 

אורית כהן, תושבת שכונת רסקו בירושלים, טוענת שהעירייה ממש מזלזלת בהולכי הרגל. לדבריה, "המצב קטסטרופלי, חיי הילדים בסכנה, הילדים שהולכים על המדרכה הם כמו צאן לטבח. אין סיכוי שילד בשכונה הזאת ילך לבד לגן או לבית הספר. כל בוקר אני לוקחת את הבנות לגן. בצד אחד של הרחוב אין מדרכה ובצד השני מותר לחנות על המדרכה. הילדות צריכות ללכת על הכביש או לזגזג מצד לצד".

"ג'ונגל עירוני". מרקוס אחרי שצלחה את הדרך (צילום: ליאור פז) (צילום: ליאור פז)
"ג'ונגל עירוני". מרקוס אחרי שצלחה את הדרך(צילום: ליאור פז)

"המצב קטסטרופלי". כהן ובנותיה (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
"המצב קטסטרופלי". כהן ובנותיה(צילום: אלי מנדלבאום)

באחד הרחובות הראשיים והסואנים ביותר ביהוד - דרך העצמאות - כלל אין בעיה של כלי רכב חונים על המדרכה. הסיבה פשוטה מאוד: ברחוב זה אין מדרכות, ובין לבין נאלצים ילדים ללכת על הכביש ולסכן את חייהם. אסנת דרור, תושבת הרחוב, טוענת להזנחה: "כשאנחנו פונים לעירייה אומרים לנו שכל הרחוב הזה מיועד לפינוי-בינוי ואף אחד לא מדבר איתנו. אנחנו חיים במצב של סכנת נפשות".

 

גם משה ביאסטרה, שמתגורר ברחוב זה 60 שנה, לא מכיר את המושג מדרכה ליד הבית. "אין פה מדרכות ואני בכלל לא יודע מתי יהיו מדרכות. לכל מקום שאני הולך האוזניים שלי מכוונות כדי לשמוע אם יבוא רכב מקדימה או מאחורה. זה ממש מפחיד".

 (צילום: עופר אלכסנדר) (צילום: עופר אלכסנדר)
(צילום: עופר אלכסנדר)

ברחוב היוזמים באור יהודה דווקא יש מדרכה, אפילו מרווחת, אבל בעלי העסקים ובעיקר בעלי המוסכים השתלטו עליה, ומונעים מהולכי הרגל לצעוד בה בבטחה. עדי רייכמן, תושבת העיר, חוששת ללכת באמצע הכביש: "ממש מפחיד אותי פה, אין איפה לזוז. הולכים על הכביש וצריכים להיזהר מהמכוניות שנוסעות".

 

יעקב, אביה של עדי, אמר: "אולי העירייה חושבת שאזור תעשייה לא צריך מדרכה, זה זלזול מוחלט בתושבים". בעלי עסקים שחששו להזדהות בשמם אמרו להגנתם כי "יש לנו הסדר עם העירייה ועם הפקחים. מי שמשלם ארנונה על המדרכה היא שלו לשימוש פרטי".

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

רוצים לעבור? תרדו לכביש. אור יהודה (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
רוצים לעבור? תרדו לכביש. אור יהודה(צילום: ירון ברנר)

אין מעבר באור יהודה (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
אין מעבר באור יהודה(צילום: ירון ברנר)

אשפה באמצע הרחוב (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
אשפה באמצע הרחוב(צילום: ירון ברנר)

חניה פרטית במקום מדרכה באור יהודה (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
חניה פרטית במקום מדרכה באור יהודה(צילום: ירון ברנר)

יום ראשון בבוקר בפינת הרחובות בוגרשוב-בן יהודה בתל אביב. אישה מבוגרת שנעזרת בהליכון מנסה לפלס את דרכה בין שולחנות בתי הקפה לאופניים שקשורים על עמוד רמזור להולכי רגל. עוד קודם לכן נתקלה הקשישה באופניים שהושכבו על הכביש. פרימה, מטפלת בשני תינוקות, סוחבת אותם ברחוב דיזנגוף בעגלת תאומים ונתקלת במצב שאותו היא מגדירה קטסטרופלי. "האנשים שקושרים אופניים או אופנוע לעמוד לא חושבים שמישהו אחר צריך לעבור. במצב כזה אני נאלצת לרדת עם העגלה הגדולה לכביש".

 

המטפלת אמרה עוד כי "זה דבר מאוד מסוכן גם לי וכמובן גם לתינוקות. לפעמים אני מוצאת את עצמי מרימה את העגלה באוויר. אני חושבת שתל אביבים שגרים פה צריכים לעשות משהו נגד זה, צריך לחשוב גם על האחר".

 

חגית אוריין, שהקימה את קבוצת הפייסבוק "מחזירים את מדרכות תל אביב להולכי הרגל", אמרה בתגובה כי "אנשים עם עגלות תינוקות צריכים לתמרן. רוכבי אופניים חשמליים טסים על המדרכה, רוכבי אופניים קושרים אותם לעמודים, והעירייה מתעלמת". על בעלי בתי הקפה היא אומרת: "אף אחד לא אוכף את הגלישה שלהם אל המדרכה".

 

אוריין הוסיפה כי "הבעיה שהעירייה סימנה על המדרכה חניות לאופנועים, אבל במקום זה נקשרים שם אופניים. האופניים נופלים ונוגסים מהמדרכה. פניתי למהנדס בעירייה, אך עדיין לא נעשה דבר. פניתי גם לפקח והתלוננתי, אבל הוא ענה לי שהם מתחשבים בבעלי האופנועים. אז למה בכלל לסמן חניות לאופנועים? סימון ותשתיות לא פותר את הבעיה כי צריך אכיפה של העירייה".

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

גם לכלי רכב וגם להולכי רגל. מדרכה בדרום תל אביב (צילום: עופר אלכסנדר ) (צילום: עופר אלכסנדר )
גם לכלי רכב וגם להולכי רגל. מדרכה בדרום תל אביב(צילום: עופר אלכסנדר )

מחסום של פחים ומכוניות בדרום תל אביב (צילום: עופר אלכסנדר ) (צילום: עופר אלכסנדר )
מחסום של פחים ומכוניות בדרום תל אביב(צילום: עופר אלכסנדר )

דרום תל אביב, הילד יצליח לעבור? (צילום: עופר אלכסנדר ) (צילום: עופר אלכסנדר )
דרום תל אביב, הילד יצליח לעבור?(צילום: עופר אלכסנדר )

רחוב הפלדה באזור התעשייה הישן בנתניה חוצה את אזור התעשייה הישן מצפון לדרום. בהיעדר מעברי חצייה או מדרכה ראויה, נאלצים הולכי הרגל ללכת על השוליים ולסכן את עצמם. בקטע הצפוני של הרחוב המצב חמור עוד יותר. בקטע זה השוליים רחבים, אולם דווקא שם חונות מכוניות רבות. "זה אבסורד שאין פה מדרכות להולכי הרגל", אמר תושב האזור. "מי שהולך פה נאלץ לעשות את זה על הכביש ולסכן את עצמו. צריכים לפתור את הבעיה הזאת".

מכוניות במקום מדרכה. נתניה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
מכוניות במקום מדרכה. נתניה(צילום: עידו ארז)

חפשו את המדרכה בנתניה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
חפשו את המדרכה בנתניה(צילום: עידו ארז)

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

פה אולי תהיה יום אחד מדרכה. נתניה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
פה אולי תהיה יום אחד מדרכה. נתניה(צילום: עידו ארז)

 

דווקא במרכז הכרמל, האזור היוקרתי בחיפה - לכאורה - נמצא אחד המפגעים הקשים על גבי המדרכות באזור. בפינה הצפונית של רחובות ווג'ווד ושדרות הנשיא, נאלצים הולכי הרגל להצטדד כדי לעבור על המדרכה שרוחבה כ-30 ס"מ והיא חסומה מצדה האחד בגדר. אמנם יש גם מעבר במדרגות במקביל, אולם הורים עם עגלות ילדים או מבוגרים שמתקשים לעלות ולרדת במדרגות נאלצים להסתפק במעבר המסוכן.

 

אם לא די במדרכה הצרה בצורה קיצונית, קיים במקום סיכון נוסף. אוטובוסים המגיעים מרחוב ווג'ווד ופונים ימינה, עולים במקרים רבים על שפת המדרכה, מה שגרם לשבירתה. רק בנס לא אירע עדיין אסון כבד במקום. "אנחנו מתקשרים לעירייה ופעם בכמה חודשים הם באים לתקן את הבור הזה במדרכה, אבל תוך זמן קצר הוא נשבר שוב. אנשים כבר מעדו ושברו פה רגל, אבל שום דבר לא השתנה", סיפרו תושבים.

 

אברהם ישראלי, הולך רגל תושב האזור, הסביר: "אני לא יכול לעלות במדרגות, אז אין לי ברירה אלא לעבור שם. זה 30 ס"מ, אני יכול לעבור את זה בקושי, אבל מה עם אחרים? מזל שלרדת במדרגות אני כן יכול", אמר.

 

בעלי עסקים באזור הצביעו גם על המדרכה בשדרות הנשיא לכיוון צפון וציינו כי מדובר במפגע. המדרכה משתרעת באלכסון משפת הכביש לכיוון החנויות, ויש בה שכבות רבות של אספלט, מה שיוצר "מדרגות" וסדקים. "גם כאן אנשים כבר כשלו ונפלו", סיפרו.

 (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
(צילום: ג'ורג' גינסברג)

 (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
(צילום: אלי מנדלבאום)

מדרכה צרה בחיפה (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
מדרכה צרה בחיפה(צילום: ג'ורג' גינסברג)

חונים על המדרכה בבני ברק (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
חונים על המדרכה בבני ברק(צילום: ירון ברנר)

צפוץ בבני ברק (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
צפוץ בבני ברק(צילום: ירון ברנר)

בני ברק (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
בני ברק(צילום: ירון ברנר)

במגזר הערבי מתלוננים על היעדר מדרכות ברבים מהכבישים העירוניים. במקומות שבהם הצליחו הרשויות לבנות מדרכות נמצאו אלה שהחליטו לחסום אותן בכל מיני דרכים כמו השלכת אשפה וחניית כלי רכב. עומר מסארוה תושב טייבה אמר: "לצערי, אצלנו רואים כבישים ליד בתי ספר ללא מדרכות. בני לומד במקום קרוב לבית אבל בגלל שאין לתלמידים מסלול בטוח שישמור על שלומם אני נאלץ כל יום בבוקר לקחת אותו לבית הספר כדי שלא ייפגע. זה דבר מאוד חמור. היו בעבר הרבה תאונות דרכים עם פגיעה בילדים בגלל שאין מדרכות".

 

ג'יהאד חאג' יחיא, אף הוא תושב טייבה, אמר: "אני רואה בחומרה את נושא הכבישים בלי מדרכה. תמיד שומעים שממשלת ישראל דואגת לפתח את היישובים הערביים אבל הכול להפך: היא מפקירה אותנו. עיר כמו טייבה שמתגוררים בה יותר מ-40 אלף איש חייבת שיהיו בה מדרכות ראויות. זה זלזול בילדים ובסוף אנחנו משלמים את המחיר על הכביש".

 

גם בקלנסווה מתקשים למצוא מדרכות. עיסאם תאיה, תושב העיר, אמר: "חייבים לסדר את עניין המדרכות בכבישים. אם זה לא יקרה אירועי הדריסה יימשכו עד אין סוף. במדרכות שכן קיימות אצלנו רואים המון זבל, חומרים מסוכנים וקוצים. הולך רגל לא יכול לעבור על המדרכה והוא נאלץ לסכן את עצמו ללכת על הכביש. גם בעלי עסקים משתלטים על מדרכות לטובתם האישית, כאילו שהן רשומות על שמם בטאבו".

 

המדרכה צרה, הרכב על המדרכה. טייבה (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
המדרכה צרה, הרכב על המדרכה. טייבה(צילום: חסן שעלאן)

אין מדרכה בטייבה (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
אין מדרכה בטייבה(צילום: חסן שעלאן)

מצב עגום בקלנסווה (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
מצב עגום בקלנסווה(צילום: חסן שעלאן)

שטח מיוער (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
שטח מיוער(צילום: חסן שעלאן)

סכנת חיים בקלנסווה (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
סכנת חיים בקלנסווה(צילום: חסן שעלאן)

אין כביש בקלנסווה (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
אין כביש בקלנסווה(צילום: חסן שעלאן)

 

התגובות

עיריית גבעתיים: "הטענות לאי-אכיפה אינן נכונות ביסודן, ולראיה רק במחצית השנה האחרונה ניתנו על ידי הפיקוח העירוני ברחוב סירקין 637 דו"חות. יש לציין כי פקח מטעם העירייה מבקר ברחוב סירקין על בסיס יומי ובנוסף על פי קריאה - ברגע שמתקבלת תלונה במוקד העירוני".

 

עיריית רמת גן: "הנושא נבדק לעומקו. העירייה מטפלת בנושא באופן מקיף בימים אלה. במקום המדובר מתבצע שינוי גיאומטרי של המדרכה על מנת לאפשר מעבר קל ונוח לציבור. העירייה מבצעת מיפוי של מקומות נוספים בעיר שבהם נדרשים שינויים גיאומטריים ותמשיך לפעול לרווחת הציבור בעניין זה".

 

עיריית תל אביב-יפו: "כחלק ממדיניות פתיחת המרחב הציבורי, פועלת העירייה להסרת מכשולים מהמדרכות לטובת הולכי רגל ובעלי מוגבלויות ואף הוקמה ועדת היגוי בראשות המנכ"ל לטיפול בנושא. העירייה מקיימת מבצעי אכיפה יזומים או כמענה מיידי לקריאות הציבור על מנת להסיר כל מפגע הנמצא בשטח הרחוב ללא היתר. האכיפה נעשית על ידי הצבת דרישות, חלוקת קנסות ואף סילוק בפועל של המטרד. בשנה האחרונה הושלם, כחלק מיישום חוק הנגישות, מהלך רחב היקף של הנגשת המרחב הציבורי ושיקום תשתיות להולכי רגל ובעלי מוגבלויות בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים".

 

עיריית חיפה: "מדובר בצומת שנבנה לפני עשרות שנים ללא תכנון לנפח התנועה וגודל האוטובוסים המודרניים. מהנדסי התנועה של עיריית חיפה בוחנים פתרונות גיאומטריים להסדרת פינת הרחובות ווג'ווד והנשיא, במסגרת המגבלות שמציבים המבנים בסביבה".

 

עיריית אור יהודה: "פנייתכם כללית ואינה מאפשרת בדיקה מעמיקה. ברחוב היוזמים בפרט ובכל אזורי התעשייה בכלל מתבצעת אכיפה שוטפת על ידי מחלקת הפיקוח העירוני. לחלק מבעלי העסקים יש חזקה על המדרכות הסמוכות אליהם בהתאם לתב"ע החלה במקום. בכל הרחובות קיים מעבר להולכי רגל לפי החוק".

 

עיריית נתניה: "בכוונתנו לבצע ברחוב עבודות שדרוג, פנינו בעניין זה למשרד התחבורה לטובת תקצוב הנושא ובקשתנו נמצאת בבדיקה. נושא החסימה ייבדק ואם יימצא כי מדובר בשטח ציבורי הנושא ייאכף מיד". 

 

עיריית טייבה: "חשוב להבהיר כי כל הפרויקטים של סלילת כבישים שעיריית טייבה, בהנהלת אריק ברמי, מבצעת נעשים עם כל התשתיות הנלוות, כמו מדרכות, תאורה, קווי ביוב, ניקוז מים וכו'. כמו כן, העירייה השקיעה משאבים אדירים בשיקום כבישים ומדרכות, והיא ממשיכה בעבודות אלו, ושוקדת על פיתוח כל האזורים והשכונות מבחינת תשתיות כולל מדרכות. חשוב לציין גם כי באזור העיר העתיקה, העירייה מוגבלת מאוד בכל מה שקשור לבניית מדרכות בשל הרחובות הצרים".

 

עירייית קלנסווה: "אנו בשלב הקמת תוכנית שמטרתה שיפור מצב הכבישים". 

 

עיריית ירושלים: "הפניות לא מוכרות והעירייה תפעל לקביעת פגישה עוד השבוע עם התושבים המתלוננים כדי לקדם פתרון לנושא".

 

מעיריית יהוד לא נמסרה תגובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
הרכב חונה על המדרכה באור יהודה
צילום: ירון ברנר
מומלצים