שתף קטע נבחר

המנהל האומנותי הנכנס של פסטיבל עכו: "ליצור ולהטיל ספק"

אבי גיבסון בר-אל, יוצר אלטרנטיבי בועט ושנוי במחלוקת, נבחר לשמש כמנהל האמנותי של פסטיבל עכו לתיאטרון אחר. "יצירה צריכה לשאוף לעבור את גבול הטעם הטוב", אמר עם מינויו

אחרי שלוש שנים כמנהל אירועי החוצות וחברות בוועדה האמנותית בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר, מונה השחקן והבמאי, אבי גיבסון בר-אל לתפקיד המנהל האמנותי של הפסטיבל. גיבסון, שמלווה את הפסטיבל מזה שנים ארוכות כשחקן, במאי, חבר הוועדה האמנותית, מנהל מופעי הרחוב ושופט בתחרות הרשמית, יחליף בתפקיד את גיל אלון.

 

אבי גיבסון בר-אל. מנהל פסטיבל עכו החדש (צילום: רונן פדידה) (צילום: רונן פדידה)
אבי גיבסון בר-אל. מנהל פסטיבל עכו החדש(צילום: רונן פדידה)

על פי המסורת, מנהליו האמנותיים של הפסטיבל מכהנים בתפקיד למשך שתי קדנציות ויותר, אך חוזה העסקתו של אלון, שיסתיים בתום הפסטיבל השנה, לא הוארך. מאחורי הקלעים מדברים על חילוקי דעות חריפים מול ההנהלה ועיריית עכו, שהתגלעו במהלך המאבק שניהל אשתקד איגוד השחקנים שח"ם על תקציב הפקות ושכר אמנים. המאבק איים על קיומו של הפסטיבל בשנתו ה-35.

 

הוועדה לאיתור מנהל אמנותי כללה את איציק ויינגרטן ודניאלה מיכאלי, ששימשו בעבר בתפקיד זה וכן את פרופסור שמעון לוי, לשעבר ראש החוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב. כמו כן כללה הוועדה את מנכ"ל הפסטיבל, אלברט בן שלוש ומנכ"ל עיריית עכו, אוהד שגב.

 

עם בחירתו של גיבסון לתפקיד אמר לוי: "גיבסון הוא בחירה טבעית. מלבד העובדה שגדל בפסטיבל מצאנו אותו ראוי ומתאים קודם כל מבחינה מקצועית. הוא בא מהשטח והניסיון שלו רחב. הגישה שלו רדיקלית וביקורתית והוא מכיר את הפסטיבל לפנים ולפני. הוא עושה תיאטרון כמו שאנחנו מאמינים שצריך להיות בעכו - תיאטרון אקספרימנטלי, גם מבחינת האמירה וגם בכיוון האסתטי שלו, מה שקשור בחירות יצירתית אמיתית. בשנים האחרונות הבחירות האמנותית בפסטיבל היו מתונות. אנחנו מאמינים שבקונטקסט הנוכחי, גיבסון יוכיח תעוזה וייתן מרחב למה שתיאטרון מסוג זה צריך לעשות, כלומר לנשוך את היד שמאכילה אותו. יש בזה סיכון אבל אם לא להסתכן, בשביל מה כל העסק הזה?".

 

מאירועי פסטיבל עכו. "תיאטרון אקספרימנטלי אמיתי" (צילום: יוהן שגב) (צילום: יוהן שגב)
מאירועי פסטיבל עכו. "תיאטרון אקספרימנטלי אמיתי"(צילום: יוהן שגב)

גיבסון בר-אל, 39, נחשב ליוצר אלטרנטיבי בועט ושנוי במחלוקת, בוגר לימודי משחק בתיאטרון החדר של אמיר אוריין, שותף יוצר בקבוצת תיאטרון אורתו-דה, לשעבר במאי בית ומנהל אמנותי בתיאטרון הסימטה ומנהל אירועי החוצות בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר ובפסטיבל הבינלאומי להצגות ילדים בחיפה. גיבסון היה בין מייסדי הטקס האלטרנטיבי ליום השואה, שנערך זו השנה ה-17 בתיאטרון תמונע ונחשב לפורץ דרך.

 

עם מינויו לתפקיד אמר גיבסון ל-ynet: "פסטיבל עכו היה בשבילי, כבר כנער, אירוע נשגב שבו אפשר היה לראות דברים שלא נראו בשום מקום אחר. המפגש הזה עם תיאטרון אחר היה גדול מהחיים. הפעם הראשונה שהשתתפתי בפסטיבל בשנת 1997 כשחקן בהצגת הרחוב, "מעפילים", היתה חוויה מטורפת ולאורך השנים הייתי תחת כל מיני כובעים בעכו כך שאני מכיר את הפסטיבל מתוך עשייה".

 

אתה נחשב ליוצר בועט שלא קורץ למיינסטרים ונוגע בתכנים קשים לשון המעטה. בתקופה שבה מדברים על התניית תקצוב ביישור קו, איך אתה רואה את העשייה תחת הכובע הניהולי?

 

"אני בא מתפישת עולם מאד ברורה לגבי תפקידה של היצירה והיוצרים בחברה. אני מאמין שיש ליצירה תפקיד חברתי וכוח לתקן. חופש הביטוי הוא ערך עליון. חברה בריאה בכל קנה מידה שהוא תלויה ביכולת להכיל ביקורת ובהטלת ספק. מהותו של פסטיבל עכו הוא ייצור שיח מעבר לזמני ולאקטואלי. זהו סיר לחץ שעל פי מיטב ידיעתי, אין לו תקדימים בעולם. אני לא מכיר פסטיבל שמייצר כמות כזו של פרמיירות שעולות בו בזמן. פסטיבלים של יצירה אלטרנטיבית בדרך כלל מרכזות יצירות קנויות. פה מדובר באירוע יצירתי מזוקק שמהווה סמן חברתי. אני מתכוון לתת ביטוי לתפיסת העולם הזו".

 

מה צריך להוביל לשיטתך את הבחירות האמנותיות?

 

"יצירה אידיאית שתמיד פועלת בזיקה לחברה שבה היא מתקיימת. יצירה משמעותית במהותה צריכה לשאוף לעבור את גבול הטעם הטוב במובן של חיפוש אחרי צורה ותוכן חדשים. זו המהות של פסטיבל עכו. זה פסטיבל חשוב ולי, באופן אישי, חשוב לתת ביטוי גם למרחב שבו הוא מתקיים ולקהילה המעורבת בעיר".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רונן פדידה
גיבסון. "חברה בריאה צריכה לדעת להכיל ביקורת"
צילום: רונן פדידה
לאתר ההטבות
מומלצים