שתף קטע נבחר

"שאלות בסוף": מי הם מדריכי המוזיאון?

בכל ביקור במוזיאון, בין אם כתלמידים בבית ספר או כאורחים סקרנים, המדריך הוא זה שילווה אתכם ויהיה המתווך שלכם לאמנות המוצגת במקום. שיתוף פעולה חדש בין אמנית ישראלית מניו יורק לבין מוזיאון ישראל מציג לכם את הצד הזה בסיפור בצורה מקורית שתגרום לכם לראות את המדריכים באור אחר

אנחנו רגילים לדבר על מוזיאון בהקשרים של יוצרים ותערוכות, מיצגים ותמונות. חשבתם פעם מי הם אותם מדריכים שמקבלים את פניכם בכניסה למוזיאון? מי אלו האנשים שתמיד יהיו סבלניים כלפיכם ויענו לכם על כל שאלה?

 (צילום: אלי פוזנר) (צילום: אלי פוזנר)
(צילום: אלי פוזנר)
המדריכים במוזיאונים מהווים תפקיד חשוב ועל כך עומדת האמנית עפרי כנעני. אמנית ישראלית החיה בניו יורק שהחליטה לחקור את פורמט ההדרכה המוזיאונית ולקחת את זה צעד אחד קדימה.

 

כנעני הדריכה במשך שנים שוחרי אמנות בגלריות ובמוזיאונים ברחבי ניו יורק. עם הזמן היא החלה לגלות עניין באופן בו המידע מועבר למבקרים והחלה לראות בסיור המודרך פעולה אמנותית בפני עצמה והחליטה ליצור פרויקט בשם "שאלות בסוף".

 (באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים) (באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים)
(באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים)
מדובר במיצג - 'פרפורמנס' המתרחש באוספי הקבע של מוזיאון ישראל. המשתתפים נרשמים לסיור אישי, אחד על אחד עם מדריך-מתנדב מטעם המוזיאון. במהלך הסיור הלימודי תבחן הפרקטיקה  כפעולה אמנותית. המיצג יאיר על פעולת התיווך: הבחירה המודעת והלא מודעת של המדריך בתכנים ודגשים ביצירת האמנות, אותם הוא בוחר על סמך טעמו, ניסיונו ותפישת עולמו.

 (באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים) (באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים)
(באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים)
 

"ככל שעשיתי את הסיורים האלו, התחלתי להתעניין בפורמט של הסיור המודרך, שזאת מן קונבנציה שאפשר למצוא אותה בכל גלריה ומוזיאון. כשמצד אחד אי אפשר איתה וגם אי אפשר בלעדיה" מסבירה כנעני ומוסיפה כי גילתה עניין רב במדריכים המתנדבים שיש במוזיאון. "זה קהל מאוד גדול של מדריכים שהם אלו שנותנים את כל הסיורים הרגילים ועניין אותי שמצד אחד הם מין קהל ביניים כי הם חלק מהמוזיאון אבל הם בהתנדבות".

 

מדריכים מתנדבים לא עוזבים את המוזיאון

גם במיצג במוזיאון ישראל שותפים קהילת מתנדבי המוזיאון שישמשו כמדריכי הסיורים. הבחירה במתנדבים אינה שרירותית: המתנדבים אשר לרוב מגיעים למוזיאון כפרק ב' או ג' בחייהם התעסוקתיים, אינם נמנים רשמית עם צוות העובדים, לא בהכרח בעלי ידע קודם באמנות, ועם זאת נמצאים בנקודות המפגש הראשוניות של המבקרים עם המוזיאון: הם מדריכים קבוצות, מאיישים את עמדות המידע ורוב עבודתם בקשר ישיר עם הקהל הרחב.

 (באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים) (באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים)
(באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים)
 

"עורכי דין, רופאים, מורים, עובדים סוציאלים, ארכיטקטים ועוד מגיעים אלינו להתנדב כמדריכים ולא עוזבים" מספרת אלה רגב, אוצרת משנה לחינוך מוזיאוני באגף הנוער והחינוך לאומנות, במוזיאון ישראל. רגב מסבירה על תהליך ההכשרה: נפגשים פעמיים בשבוע במשך חצי שנה להשתלמויות וקורסים ובסופם יש מבחן. אלו שעוברים אותו מתחייבים לפחות לשלוש שנות הדרכה במוזיאון.

 (באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים) (באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים)
(באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים)
 

"מתנדבים נשארים אצלנו 20, 30 שנה. מדוע? כי הם מבינים שזכו בפיס" מתארת רגב. לדבריה אותם אנשים נתקלים לראשונה בחייהם בקבוצת אנשים דומים: סקרנים, מאותו מעמד סוציו-אקונומי וחופשיים מעבודה נוספת, והם באים למוזיאון כדי להתמלא.

 

חשוב לציין כי אותם מדריכים בהתנדבות שונים ממדריכים מקצועיים שנמצאים במוזיאון. אותם מדריכים מקצועיים הם לרוב, אנשי מקצוע שסיימו תואר במקצועות האמנות וארכיאולוגיה. אלו מקבלים תעודת מדריך מקצועי, לאחר שעברו צורת התאמה והכשרה אחרת מהמדריכים המתנדבים. 

 (צילום: אלי פוזנר) (צילום: אלי פוזנר)
(צילום: אלי פוזנר)
 

המדריכים המקצועיים מלווים בהדרכתם במוזיאון בעיקר מוסדות חינוך כמו גני ילדים, בתי ספר, מכללות ואוניברסטיאות וסגלים מקצועיים. לעומת זאת המדריכים בהתנדבות מדריכים חיילים, ועדי עובדים, גמלאים ואנשי VIP. לדברי רגב, חשוב לחשוף את קהל המוזיאון הרחב ליצירות השונות דרך אותם מתנדבים.

 (באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים) (באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים)
(באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים)
 

אורחים שיגיעו למוזיאון בירושלים יוכלו לקבל הדרכה בחינם. המוזיאון נותן מעל ארבעים הדרכות חינמיות בשבוע.

"אין עוד מוזיאון בסדר גודל כזה שנותן כמות כזאת של הדרכות בחינם לקהל הרחב בשפות: עברית אנגלית צרפתית רוסית וספרדית" אומרת רגב.

 

האורח במוזיאון הפוך למשתתף פעיל בהדרכה

ובחזרה לפרפורמנס של כנעני: הסיור יבנה סביב טעם אישי, חוויות, וניסיון העבר של המדריך. כל הדרכה תהיה שונה ותהיה תלויה באופן ישיר באינטראקציה בין המדריך למודרך ותוביל לדיאלוג יחיד וחד פעמי.

 

כנעני מעלה את הפרפורמנס "שאלות בסוף" - ‘Frequently Asked’, בישראל ובמקביל בברזיל, בפארק הבוטני inhotimובמקומות נוספים בעולם. "פרפורמנס זה מיצג השתתפותי שבו אתה הולך עם מדריך/כה ואתם עושים סיור לאורך המוזיאון שהוא שונה מאוד מהרגיל. כאן גם לאורח יש תפקיד: הוא מחליט על מה מדברים ומתי. האורח לא רק מסתובב מאחורי המדריך אלא ממש חלק פעיל מההדרכה" מסבירה כנעני.

 (באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים) (באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים)
(באדיבות מוזיאון ישראל, ירושלים)
  

האמנית עפרי כנעני ומוזיאון ישראל מזמינים אתכם להיות שותפים פעילים בעבודת האמנות "שאלות בסוף" שתתקיים בגלריות המוזיאון בתאריכים 14-16/7.

 

הכתבה נעשתה בשיתוף פעולה עם מוזיאון ישראל

 

לכתבות נוספות על מוזיאון ישראל

אוסף פרטי יקר עבור יומולדת 50

האפליקציה שתשדרג לכם את היצירה

דרווין הישראלי

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אליזבת' ביק
האמנית עפרי כנעני
צילום: אליזבת' ביק
מומלצים