כל נהג חייב להכיר: מערכות הבטיחות שיצילו אתכם
עולם הרכב מתקדם בצעדי ענק למכוניות ללא נהג, המבטיחות לשמור עליכם מכל רע. עד שזה יקרה, קבלו את מערכות הבטיחות שיסייעו לכם להיות נהגים טובים יותר, ובטוחים הרבה יותר
יצרניות הרכב נמצאות במירוץ להשקת מכונית ללא נהג - כזו שתפטור אותנו אחת ולתמיד מלחצי הנהיגה. הן מבטיחות גם להפוך את חווית הנסיעה לבטוחה מאי-פעם. אבל עד שזה יקרה, רבות מהטכנולוגיות הקיימות הופכות כבר היום את המכוניות המודרניות לבטוחות מאי פעם. עובדה המתבטאת בירידה חדה ורצופה במספר ההרוגים בשנים האחרונות כמעט בכל העולם (למעט ישראל).
אלה מערכות המסוגלות לנטרל טעויות נהג אנושיות כמו חוסר תשומת לב, טעויות נהיגה כמו כיוון לא נכון של מראות הצד ועד בלימה לא חזקה מספיק, וכמובן כאלה המעניקות יכולת חצי-אוטונומית כמו שמירות מרחק, בלימה והיגוי למניעת סטייה מנתיב בהן בוחרת המכונית בעצמה בעת הצורך, ועד מערכות המכינות את מערך הבטיחות הפסיבי ברכב לקראת תאונה הצפויה להתרחש.
כמקובל בתעשייה, כדי לקבל כמה שיותר מערכות כאלו, צריך בדרך כלל לשלם הרבה מאוד כסף - ולו רק מכיוון שהחדירה מתבצעת לרוב מיצרניות היוקרה "כלפי מטה". ובכל זאת, כמה מכוניות עממיות בישראל כבר מציעות חלק נכבד מהמערכות, וכל מה שצריך הוא להשוות בין המפרטים שמפרסמות יבואניות הרכב השונות. גם משרד התחבורה מסייע בכך, לאחר שהשיק ממשק חיפוש ודירוג למערכות בטיחות באתרו. ממשק זה מהווה גם בסיס לתמרוץ כספי שמקבלות היבואניות עבור ייבוא מכוניות בטוחות יותר, עובדה שהגדילה דרמטית בשנים האחרונות את חדירת המערכות המתקדמות לשוק הישראלי.
קבלו את רשימת המערכות הקיימות והרלוונטיות עבורנו, עם הסבר בסיסי על אופן פעולתן:
אורות דרך אדפטיביים
מערכת זו מבוססת בעיקרון על מצלמה קדמית, המזהה כלי רכב שמגיעים מלפנים ומתאימה את עוצמת האורות. המערכת יכולה לעבור מאורות דרך ("גבוהים") לאורות מעבר ("נמוכים") כדי למנוע סינוור, וביחידות תאורה מסוג לד במטריצה, לכבות נורות בודדות בכל יחידת תאורה לפי הצורך. בנוסף, מערכות אדפטיביות מציעות לעיתים כיוון אלומות האור לפי כיוון ההגה, הארה למרחקים משתנים לפי תוואי הדרך, הסטה לצדדים ועוד.
בלימת חירום אוטונומית (AEB)
אחת ממערכות הבטיחות האקטיבית החדישות והחשובות בנמצא. מזהה מצב של התקרבות מסוכנת למכונית חונה, נוסעת, הולך רגל או רוכב אופניים, ומתריאה על כך. אם הנהג אינו מגיב בזמן או לא מגיב כלל, מערכות אלו יכולות להפעיל את הבלמים באופן עצמאי - כאמצעי עזר או ממש כדי לצמצם ואף למנוע נזק. בתנאים מסוימים מערכות אלו יכולות למנוע לחלוטין את הפגיעה, במיוחד במהירות נמוכה יחסית של 30 או 50 קמ"ש. בתנאים אחרים נזק התאונה יופחת דרסטית, ואיתו הסיכון לנוסעים ולמשתמשי דרך אחרים. שם גנרי: AEB, ר"ת של Autonomous Emergency Braking.
בקרת יציבות אלקטרונית
זו מערכת הנחשבת לפיתוח הבטיחותי המשמעותי ביותר בהיסטוריה המוטורית, בכל הנוגע להקטנת הסיכוי לתאונה וכמובן לפגיעה או מוות כתוצאה מכך. אפילו יותר מחגורות הבטיחות, כריות האוויר ו-ABS. המערכת פועלת בעיקר בסיוע חיישני ה-ABS, באמצעותם מנוטר סיבוב הגלגלים בזמן אמת. אם גלגל אחד או יותר אינו מסתובב או מסתובב לאט (או מהר) מהאחר כסימן להחלקה ואובדן אחיזה, המערכת מסוגלת לבלום גלגל אחד או יותר באחד מארבעת קצוות המרכב כדי לייצב את הרכב בהתאם לכיוון ההגה.
בנוסף, מחשב הרכב גם יכול לבלום באותה עת את פעולת המנוע במספר אופנים, כדי לצמצם החלקה הנגרמת כתוצאה מעודף כוח בגלגלים. בניגוד לדעה הרווחת, בקרת יציבות יעילה מאוד גם כביש יבש ובשלל מצבים. שם גנרי: ESC, ר"ת של Electronic Stability Control. שמות מסחריים לדוגמה: ESP ,VDC ,DSC ועוד.
בקרת משיכה
מערכת פשוטה יחסית, המונעת החלקת גלגל(ים) מניע(ים) כתוצאה מעודף כוח - למשל ביציאה מהמקום בכביש חלק מאוד. גם היא נעזרת בחיישני ה-ABS (מניעת נעילת גלגלים, ראו בהמשך). גרסאות מתקדמות של המערכת מאפשרות לדמות דיפרנציאל מוגבל החלקה ונקראות "דיפרנציאל אלקטרוני", על-ידי כך שהן בולמות גלגל פנימי בסיבוב כדי לצמצם לוחמת הגה ותת-היגוי. שם גנרי: TCS, ר"ת של Traction Control System. שם מסחרי לדוגמה: XDS ,ASR (מערכת דיפרנציאל אלקטרוני).
בקרת שיוט אדפטיבית
כמו בקרת שיוט קלאסית השומרת על מהירות שבחרתם מראש, אבל הרבה יותר יעילה - משום שבקרה אדפטיבית יודעת גם לבלום או להאיץ כדי לשמור מרחק מהרכב שמלפנים אותו קבע הנהג מראש. המתוחכמות שבהן מסוגלת לעצור לעצירה מוחלטת, למשל בפקק, ולהמשיך בתנועה ברגע שהכביש שוב פנוי. המערכת עושה שימוש ברדאר, חיישני לייזר ומצלמות (לא תמיד בכולם), שבמקרה חירום נעזרים בבלימה האוטונומית (מלאה, חלקית או מזהירה בלבד).
התראת התנגשות (התקנה מקומית)
מערכות בסיסיות להתראה מפני תאונה חזיתית, מוצעות גם בהתקנה מקומית (על-ידי היבואנית או צד שלישי, לפני או אחרי מסירת הרכב ללקוח). מערכות אלו, דוגמת אייווקס ומובילאיי הישראליות, מתריעות מפני סכנה כמו אי-שמירת מרחק או תאונה בלתי נמנעת, אך אינן מבצעות פעולה אקטיבית לסייע או למנוע משום שאינן מחוברות למערכת השליטה של הרכב. למרות זאת, הן מהוות את הבסיס למערכות המתוחכמות יותר (מובילאיי מספקת רכיבים ליצרניות רכב גם עבור אלו).
התראת סטייה מנתיב
מתריעה בפני הנהג כי הרכב חוצה פס הפרדה רצוף או מקווקו - במידה והאיתות בצד הרלוונטי אינו מופעל. מערכות אלו יכולות להתריע בקול, רטט במושב או בגלגל ההגה, באמצעות נורית אזהרה או אף על-ידי הסטת ההגה קלות לכיוון מרכז הנתיב. המתקדמות באמת שבהן שומרות על הנתיב כל הזמן באמצעות היגוי אוטונומי - אך נכון לעתה פועלות בעיקר במהירות נמוכה. אם הנהג לא מפעיל בעצמו את ההיגוי לאורך זמן, המערכת חודלת לסייע ומתריעה.
התראת שטח מת ותנועה חוצה-חולפת
בתחילה מערכות אלו התריעו רק על רכב הנוסע כמעט במקביל אליכם, ולכן נמצא מחוץ לטווח הכיסוי של מראות הצד. כיום, המתקדמות במערכות מסוג זה כבר מתריעות גם על רכב שמגיע מאחור כאשר אתם נוסעים אחורה (למשל תנועה חוצה ביציאה ממקום חניה). מקצתן יכולות גם לבלום אוטונומית בתנאים עירוניים ולהסיט את ההגה קלות חזרה לנתיב הנסיעה שלכם בדרכים בינעירוניות (בדומה למערכת סטייה מנתיב אך גם אם אותתם לפני מעבר הנתיב). אלו גם מזהות מצב בו רכב אחר עומד לעקוף אתכם, ומתריעות.
זיהוי מצב עייפות
מערכת הנעזרת בין היתר בחיישני ההיגוי, המצערת והבלמים, כדי לזהות מצבים בהם הנהג מאבד ריכוז - בעיקר בגלל עייפות. במקרה שמזוהה סכנה לסטייה מנתיב או תאונה המערכת מתריעה, בדרך כלל באמצעות נורית וצליל. יש גם מערכות המזהות תנועות עפעפיים וראש המעידות על עייפות מסוכנת.
זיהוי שלטים
מערכת מבוססת מצלמה קדמית, שמצלמת את הדרך ומזהה שלטים חשובים - למשל הגבלות מהירות, שלטי אזהרה וכדומה. השלטים מוצגים בלוח המחוונים, כדי שהנהג יוכל לנהוג בהתאם. מערכות מתקדמות יותר אף משלבות זאת עם בקרת שיוט אדפטיבית - כך שאם המכונית מזהה הגבלת מהירות, היא יכולה לבלום ולשמור עליה גם אם הנהג בחר מהירות גבוהה מדי, ולהאיץ חזרה כששלט עם מהירות גבוהה יותר מופיע.
חיישני לחץ אוויר בצמיגים
כפי ששמם מרמז, מערכת המנטרת את לחץ האוויר באופן קבוע ומתריאה כאשר הוא נמוך משיעור אותו קבעה היצרנית. מערכות בסיסיות רק מספקות התראה, המתקדמות שבהן יציגו לכם בכל רגע נתון את לחץ האוויר בכל אחד מהצמיגים.
חלוקת עוצמת בלימה
מחלקת את כוח הבלימה בין שני הסרנים באופן מיטבי. מטרתה לאפשר לגלגלים בלימה כמה שיותר אפקטיבית (חזקה) מבלי לגרום לנעילה, ולקצר את מרחק הבלימה ככל שניתן. חלוקת עוצמת הבלימה בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים מאפשרת גם להקטין את בלאי הרפידות הקדמיות למשל, ולמנוע צלילת חרטום כתוצאה מהעברת משקל חזקה מדי לפנים. תופעה זו עשויה להוביל לאובדן אחיזה של הגלגלים האחוריים וערעור יציבות הרכב. שם גנרי: EBD, ר"ת של Electronic Brakeforce Distribution.
כריות אוויר
אין כיום מכונית חדשה בישראל שאין בה (לפחות) שתיים כאלו. תעשיית הרכב מציעה כיום מכוניות עם כריות אוויר קדמיות, צדיות להגנה על החזה (גם בספסל האחורי), צדיות להגנה על הראש ("וילון"), כריות להגנה על הברכיים ואף כריות בתוך חגורת הבטיחות לצמצום הלחץ בחזה מהחגורה. מכוניות משפחתיות מודרניות מצוידות במספר כריות אוויר גדל והולך. כך למשל, שברולט קרוז החדשה תציע 10 כריות אוויר באופן סטנדרטי.
מערכת למניעת נעילת גלגלים
ה-ABS המיתולוגית (Antilock Brake System), המיועדת למנוע החלקה של הרכב בעקבות בלימה חזקה מדי ביחס למצב הכביש. מטרתה העיקרית אינה קיצור מרחק הבלימה (אם כי בדרך כלל היא עושה גם זאת), אלא לשמור על יכולת היגוי כדי לחמוק ממכשול תוך כדי בלימה חזקה. המערכת נעזרת בחיישנים המנטרים את מהירות סיבוב הגלגל ומוודאים כי הם אינם מפסיקים לנוע גם בעת בלימה חזקה במיוחד ועל כביש חלק. כאשר מזהה מחשב ה-ABS גלגל "נעול" הוא מקטין מיידית את לחץ הרפידות עליו, ומאפשר לו להתגלגל שוב וחוזר חלילה. זאת בדומה לשיטת ה"פמפום" שהייתה נהוגה לפני עשרות רבות של שנים, אך כמובן במהירות גבוהה פי עשרות מונים. בניגוד לפמפום על-ידי רגל הנהג, ה-ABS עושה זאת במהירות שיא ולכן אינה גורמת להעברות משקל מסוכנות מלפנים לאחור וחוזר חלילה, ובכך אינה מערערת את יציבות הרכב ולא פוגעת ברמת האחיזה של הצמיגים בכביש.
מערכת עזר לבלימה
מזהה מצב בו הנהג מעוניין לבלום בלימת חירום, אך אינו לוחץ חזק מספיק על דוושת הבלם - זאת משום שמרביתנו איננו מורגלים בבלימה חזקה ונחושה מספיק. המערכת מגבירה את לחץ הבלימה למידה המרבית, וכך מצמצמת באופן משמעותי את מרחק הבלימה. שם גנרי: BAS, ר"ת של Brake Assist System.
מערכת קדם-תאונה
מוצעות בדרך כלל במכוניות יוקרה יקרות במיוחד, ומציעות שלל מערכות משנה שמטרתן להכין אתכם לתאונה בלתי נמנעת. אם הרכב מזהה מצב סיכון, הוא יסיט את המושבים לתנוחה הבטוחה ביותר (כולל כיוון משענות הראש), יסגור את חלון הגג ובמערכות המתקדמות אף ידחוף אתכם לכיוון מרכז תא הנוסעים בעזרת כריות מושב מיוחדות. מדובר בפיתוח משמעותי של מערכת הקדם-תאונה הבסיסית שקיימת בכמעט כל רכב חדש - קדם מותחנים, רכיב בחגורות הבטיחות שמותח אותה במקרה תאונה כדי לצמצם את תנועת הגוף קדימה ולשפר את יעילות כריות האוויר.
סיוע לחנייה - חיישנים ומצלמות
מערכות העזר לפעולה שרבים מאיתנו לא אוהבים לבצע, ושבתנאים מסוימים יכולה להיות מסוכנת - במיוחד בנסיעה לאחור ולהולכי רגל מבוגרים ותינוקות. תעשיית הרכב מציעה כיום שורה של מערכות עזר, החל בחיישנים הרגילים שכולנו מכירים, דרך מצלמות לנסיעה לפנים ולאחור, מצלמות היקפיות שמקנות תמונת 360 מעלות של הרכב ואף מערכות חנייה אוטומטיות. אלו האחרונות אף שולטות על ההיגוי כדי להכניס את המכונית למקום החניה - והמתקדמות שבהן גם על המצערת. בקרוב יוצעו מערכות כאלו המסוגלות לבצע את תמרון החניה כולו, עם או בלי סיוע הנהג (למשל בשלט רחוק).
סיוע רוחות צד
מערכת המסייעת לשמירה על קו נסיעה יציב במצב של רוחות צד חזקות. המערכת מבצעת "תיקוני הגה" קלילים ו-או בולמת גלגל אחד או יותר, כדי לייצב את הרכב בנתיב לפי כיוון הנסיעה המקורי של הנהג.
ראיית לילה
מערכת הנעזרת בחיישני אינפרא אדום, בכדי להציג לנהג תמונה ברורה יותר של הנעשה בדרכים חשוכות מאוד. המערכת מזהה בני אדם ובעלי חיים ומציגה אותם באופן ברור - לעיתים על גבי מסך תצוגה עילית, לעיתים על השמשה הקדמית או בלוח המחוונים. בנוסף היא מסייעת לראות באופן ברור יותר את תוואי הדרך.