הפצצות אוויריות? ריאד חוששת מזיהום אוויר
בזמן שהקואליציה בהובלת הממלכה הסעודית ממשיכה לתקוף מן האוויר את תימן, תושבי הבירה עסוקים באוויר עצמו, ויש להם סיבה. ריאד ממוקמת גבוה בדירוג הערים המזוהמות בעולם, וכמה תושבים אף שוקלים לעזוב
מגוון סוגיות אזוריות מעסיקות את סעודיה בימים אלה, החל מהלחימה נגד החות'ים בתימן ועד מעורבותה של טהרן בסכסוך התימני ושיחות הגרעין. אך יש מי שדואג להזכיר לה גם את החיים עצמם. העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", היוצא לאור בלונדון, החל בימים האחרונים בסדרת כתבות בנושא ההרעה באיכות הסביבה במדינות ערב והבירה הסעודית ריאד זכתה לכתבה מיוחדת בנושא. "ריאד עומדת להיחנק", נכתב בכותרת ששפכה אור על המצב הלא פשוט שמתמודדים איתו כל יום תושביה.
"בגלל הזיהום שמסביבי אני שוקל ברצינות למכור את הדירה שלי", סיפר לעיתון מוחמד אל-חודיירי, שזה ארבע שנים פוקד בעקביות את בית החולים על שם המלך סלמאן בשכונת אל-בדיעה בדרום ריאד בגלל בעיותיו הרפואיות. אל-חודיירי סובל בין היתר מקוצר נשימה ודלקות חריפות באחת מריאותיו. הוא טוען כי רק אחרי שקנה את דירתו החדשה בשכונת "א-דאר אל-ביידה" שבדרום ריאד החל לסבול מאותם התסמינים. רופאיו הזהירו אותו כי אם המצב יימשל הוא עלול לחלות בסרטן ריאות.
אל-חודיירי לא לבד. עשרות סעודים סובלים מבעיות דומות, בעיקר אלה המתגוררים בדרום הבירה, באזור שבו פועלים מפעלי מלט ומפעלים לייצור חומרים כימיים. פרג' אל-שמרי שעבר גם הוא להתגורר באותו אזור סובל מאותם תסמינים. "אנחנו חיים בתוך זיהום לא שגרתי. כל יום שיעור זיהום האוויר הולך וגדל מבלי להחשיב את הריחות הנוראיים שנידפים במקום מהביוב", סיפר.
העלייה במספר התושבים בבירה - 5.7 מיליון תושבים נכון לאפריל 2014 - וכיוצא בזה עלייה במספר כלי הרכב יחד עם הגידול במספר המפעלים, משפיעים כולם על איכות הסביבה בעיר. "ריבוי כלי הרכב גורם מרכזי לזיהום. תתאר לעצמך מצב שבו לכל בית או דירה יש שלוש או ארבע כלי רכב. המצב מסובך", אמר תושב ריאד בשיחה עם ynet והלין על כך שהתחבורה הציבורית בעיר אינה מפותחת דיה בהשוואה לאירופה, מה שמגביר את הצורך להשתמש במכוניות פרטיות. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי ב-2014, ריאד מדורגת במקום החמישי והמפוקפק בדירוג הערים הכי מזוהמות בעולם. באופן מפתיע, ריאד מקדימה ערים צפופות ממנה כמו קהיר, מוסקבה ומכסיקו סיטי.
"תוך עשור, אי אפשר יהיה לגור בריאד"
עיריית ריאד מנסה לגבש תוכניות להגנה על איכות הסביבה, אך אלה טרם הניבו פרי וזיהום האוויר הולך ומתרחב. "זיהום האוויר בריאד לא מסתכם רק בגזים הרעילים שנפלטים מהמפעלים, גם סופות החול והזיהום שנגרם מהתחבורה מזהם את העיר", מסביר הדוקטור עבדאללה א-סודיירי, מומחה לאיכות הסביבה. הוא סבור כי "הבעיה היא ב-50 מיליון כלי הרכב בריאד. יש יותר מ-8,106 מפעלים ומתקנים שפולטים גזים רעילים וגורמים לזיהום סביבתי. רובם מרוכזים בדרום הבירה". לדבריו, רוב המתקנים לא נמצאים תחת פיקוח. "אין זה מתקבל על הדעת שמפעלי בטון נמצאים בתוך שכונות מגורים. אלה המפעלים המזהמים ביותר".
מחקר חדש של רשות הפיתוח של העיר ריאד מאשש את דבריו של הדוקטור א-סודיירי וזו גיבשה
תוכנית לרפורמה כוללת לשיפור המצב הסביבתי בריאד ובייחוד בדרומה עד 2040. התוכנית מתמקדת ב-22 אתרים שבהם ריכוז זיהום האוויר הוא הגבוה ביותר ובמקביל מנסה להתיק את מיקום המפעלים המזהמים למקומות אחרים, אך עד כה לא הצלחה יתרה, מה שמותיר את המצב על כנו.
כיצד יראה העתיד בריאד? פהד אל-מטירי, מומחה למחלות חזה בבית החולים האקדמאי על שם המלך ח'אלד לא אופטימי אלא אם ייעשה שינוי דרסטי. "יש עלייה גדולה במספר האנשים שסובלים מאסטמה, קוצר נשימה, אי ספיקת ריאות. מדובר בתסמינים שנובעים מעלייה בזיהום. התחלנו לשלם את המחיר של תכנון ליקוי ומתן היתרים למפעלים לייצר באזורים הקרובים לערים המאוכלסות. חייבים לנקוט מהלך זריז כדי לשים קץ לבעיה. אם לא, אז ריאד בפרט תהפוך לעיר שאי אפשר לגור בה וזה עלול לקרות בתוך עשר שנים".