שתף קטע נבחר

מטוס ארקיע כמעט נחת על מטוס בנתב"ג

מטוס ועליו 4 אנשי צוות ו-11 נוסעים התכונן לנחיתה בנתב"ג. שניות לפני הנחיתה הבחין אחד הטייסים כי על המסלול עומד מטוס אחר. בסיוע מגדל הפיקוח נחת המטוס בשלום. חוקר התאונות במשרד התבחורה: "אירוע חמור"

הטייס התברבר, התכונן לנחות על מסלול שבו עמד מטוס אחר, ורק עירנותם של בקרי מגדל הפיקוח מנעה אסון. אלה ממצאי חקירת נסיבות תקרית בטיחות, שבה היה מעורב טייס קצין ראשון של חברת ארקיע. חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, יצחק (רזצ'יק) רז, קבע כי האירוע נגרם עקב טעות קשה של הטייס.

 

ב-18 ביוני המריא מטוס מסוג ATR-72 מאילת לנמל התעופה בן גוריון כשעליו ארבעה אנשי צוות ו-11 נוסעים. לפני הנחיתה התכונן הטייס לנחות על מסלול 12 בשדה בלוד, אולם מאחר שתנאי מזג האוויר והראות באזור היו טובים, הוחלט לעבור לנחיתה באמצעות ראייה ולא להסתמך על המכשירים במטוס.

"הקברניט החל להבין שמשהו אינו כשורה" (ארכיון (צילום: אילן לווי) (צילום: אילן לווי)
"הקברניט החל להבין שמשהו אינו כשורה" (ארכיון(צילום: אילן לווי)

במרחק של כשני מייל החל המטוס להוריד מדפים לקראת נחיתה. לאחר התיישרות לכיוון המסלול דיווח הקצין הראשון שישב בכיסא הימני במטוס כי יש לו קשר עין עם המסלול והא נכנס לנחיתה. הקברניט, שישב בכיסא השמאלי, החל לעבור על ה"צ'ק ליסט" לפני נחיתה וכשהוציא את ראשו החוצה ראה אורות מטוס בסוף המסלול שבו הם רצו לנחות.

 

"הקברניט החל להבין שמשהו אינו כשורה ואז זיהה כי הם בכיוון

שאינו מיושר עם מסלול 12", צוין בדו"ח החקירה. "תוך כדי כך פקחי המגדל בנתב"ג הבינו כי המטוס מיושר על מסלול 08 במקום על מסלול 12".

 

במרחק של 1.5 מייל, הסתובב הקצין הראשון בחזרה למסלול הנחיתה הנכון והצליח להנחית את המטוס בשלום. לאחר שפקחי המגדל דיווחו על המקרה לחוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, תושאלו הטייסים ונאספות הקלטות רשת הקשר ועדויות הפקחים.

 

בדו"ח החקירה סווגה התקרית "חמורה" וככזאת שנגרמה בעקבות כשל הקצין הראשון ובתדריך שלא בוצע כראוי בתוך הקוקפיט: "הוצעה גישה לנחיתה למסלול שגוי בתנאי טיסת ראייה בלילה", כתב החוקר רז. "גישה לנחיתה בהקפת ראייה למסלולים מוארים, באזור עירוני מואר, מציבה אתגר בפני צוותי הטיסה והובילה בעבר לאירועים בטיחותיים. הסיכוי לבלבל בין מסלול 12 לבין מסלול 08 בעת ביצוע הקפה דרומית למסלול 12 הוא משמעותי. הגברת מודעות לנושא, הן בקרב פקחי המגדל והן בקרב צוותי הטיסה, תתרום לסייע במניעת הישנות מקרים דומים בעתיד".

 

מארקיע נמסר בתגובה כי "צוות הטייסים זיהה בעצמו מיידית את הטעות בכיוון, ניהל במקביל תקשורת עם מגדל הפיקוח שזיהה גם הוא והמשיך את הגישה בביטחה למסלול הנחיתה. בשום שלב לא היה סיכון כלשהו או נזק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים