סימני אזהרה: מה מספר כתב היד של ילדכם?
הקשקושים שמצאתם על שולחן הכתיבה של הילד שלכם יכולים, לעיתים קרובות, לפתוח ערוץ תקשורת עם הילד או הילדה. דרך כתב היד והציורים או השרבוטים שלהם אתם יכולים ללמוד מה עובר עליהם, אפילו בלי לדבר
ילדים רבים, במיוחד בגיל ההתבגרות, מתנגדים לשיחות פתוחות עם ההורים. דרך הציורים שלהם או כתבי היד ניתן להגיע אליהם מבלי להעכיר את היחסים או לפגום בתקשורת. ניתן בעזרת נתונים שמופיעים בכתב היד לכוון את השיחה לנושא הבעייתי מבלי לעורר התנגדות מצד הילד. בעזרת הגרפולוגיה נפתח צוהר להסתכלות אובייקטיבית ומקצועית, בעזרתה נוכל במקרים רבים לגלות את הבעיה עוד בטרם החריפה או התקבעה. כך נוכל להתייחס לתופעה בהקדם ובאופן הגיוני ואובייקטיבי.
עם זאת, יש לעשות זאת בזהירות ובאחריות מרבית תוך היכרות מעמיקה עם מאפייני הגיל ומאפייני הכתב הנתונים לתנודתיות רבה בתקופה זו. למרות הסייגים והזהירות המתבקשת, הגרפולוגיה מהווה כלי עזר יעיל וחשוב בשמירה על ערוץ פתוח לעולמו של המתבגר, אשר בעזרתו ניתן לאבחן ולזהות זיהוי מוקדם, של תופעות שונות, ולהתאים להן טיפול וליווי מקצועי הולם.
בכתב היד של א' יש כמה תופעות שקופצות לעין כבר במבט ראשון: הילד מכין לעצמו שורות משורטטות ושוליים. תופעה זו מלמדת על צורך ”לבטח" את צעדיו. ילד שלפני שמתחיל לכתוב לוקח סרגל ומסמן את השורות ואת השוליים, חושש "להיכנס" לדף ריק ומכין את הקרקע לפני שמתחיל לצעוד.
לילד כזה חשובה מאד תחושת הביטחון וההיכרות עם כל צעד חדש (בית ספר, חוגים, ביקור אצל חברים חדשים). כמו כן, לילדים שמשרטטים לעצמם שורות על גבי דף חלק, יש קושי עם מצבים של ספק או חוסר וודאות. קשה להם במקומות אליהם הגיעו בפעם הראשונה ובמיוחד כשהם לבד שם.
תופעה נוספת בכתב היד של א' היא הרווח המופרז (אם כי לא עקבי) בין המילים. בכתב היד של א' הרווחים הגדולים בין מילה למילה מעידים על ריחוק חברתי ואף תחושת בדידות. לא מן הנמנע שיש קשר בין שתי התופעות בכתב היד. ילד או נער שיש להם חששות וחוסר ביטחון עצמי יחששו גם ליצור קשרים חברתיים בשל חשש להיפגע או להתאכזב.
את גישתו לסביבה אפשר לראות גם לפי השולים. שולי ההתחלה שיש בהם תנודה של קדימה-אחורה (בהשוואה לקו הגבול הימני), משקפים כותב שמתקדם ונסוג. הוא נע קדימה ואחרי כמה שורות חוזר אחורה. תופעה זו מקבילה להתנהגותו בחברת ילדים או אנשים אחרים. הוא מתקרב ומתרחק לסירוגין.
הורה שיש לו גישה לשולחנו של הילד, יש בידיו כלי עוצמתי להבנת נפשו של ילדו. כמו, למשל, כתב יד שמתכווץ פתאום,
תופעה שיכולה ללמד על מצוקה או חרדה - זה בדיוק הזמן לפתח שיחה ולהבין מה קורה בנפשו הרכה. ככל שנקדים לעלות על הבעיה, כך נוכל לעזור לו או לה. הכנת שיעורי בית ביחד עם הילדים יכולה להעניק לכם הצצה לכתב היד שלהם. כמובן שזמן משותף עם הילדים תמיד מומלץ, משום שהוא מחזק את הקשר ביניכם וגם מאפשר לכם לגלות מה עובר עליהם ולהבחין מה השינויים היום-יומיים. מכתב היד ניתן לקבל אינפורמציה מדויקת הן על אישיותו של הילד והן על השינויים שהוא עובר.
חנה קורן , מנהלת "חנה קורן מכון לגרפולוגיה", יועצת לקבלת עובדים, השמה, יעוץ והכוונה מקצועית