רוכב פגע בילד בת"א; שוטר סירב לקבל תלונה
שוטר בתחנה בתל אביב סירב לקבל תלונה של הורי ילד בן חמש שנפצע מאופניים בכיכר הבימה ונזקק לתפרים. מהמשטרה נמסר בתגובה: "מדובר בשיקול דעת מוטעה של השוטר בתחנה". האם: "בחיים שלי לא ראיתי פציעה כל כך מזעזעת. כמו סרט מלחמה"
"הבן שלי עומר בן ה-5 שיחק בכיכר כשלפתע פגע בו רוכב אופניים, גרר אותו לאורך כמה מטרים ונפל עליו. לעומר נגרם קרע בירך, ראו לו את העצם. בחיים שלי לא ראיתי פציעה כל כך מזעזעת. כמו סרט מלחמה". התיאור הקשה הזה שייך ליובל, אביו של עומר, שביום ראשון חזה בפציעה של בנו בכיכר הבימה בתל אביב, שבעקבותיה הוא נזקק ל-10 תפרים ברגלו.
יובל ניגש לאחר מכן לתחנת משטרה בדרום העיר, אך שם סירבו לקבל את תלונתו. "אמרו לי שמכיוון שלא מדובר באופניים ממונעים, זה לא תחת אחריותם ואין חוקים לגבי זה", סיפר.
בתגובה מסר דובר מרחב יפתח של המשטרה: "מדובר בשיקול דעת מוטעה של השוטר בתחנה, שבגינה לא נגבתה עדות המתלונן. כל אזרח רשאי להגיש תלונה בכל נושא ועניין בכל אחת מתחנות המשטרה".
יובל טוען שהמקרה גרם לטראומה בעיקר לבנו, אבל גם להורים: "הייתי בהלם. בחור מבית קפה סמוך לקח אותי לתחנת מוניות ומשם נסענו ישירות למיון. שלחו אותנו למחלקה כירורגית ואושפזנו. זו טראומה, זה עובר לי בראש שוב ושוב.
"יש שם כמויות מטורפות של ילדים שמשחקים ונהנים ורוכבי אופניים שנוסעים ללא כל סימון. הוא פשוט נסע וחתך את הילד שלי. היום הוא צולע. הוא היה אמור להיות בקייטנה אבל הוא נשאר בבית. זה משבש את החיים בכל הכיוונים".
הראשונה להביע את הזעזוע הייתה אמו של הילד שפרסמה סטטוס זועם בפייסבוק: "רוכב האופניים פשוט נכנס בבן שלי חזיתית. הייתי בטוחה שהלך לנו הילד. אנחנו לא מבינים איך בכיכר הבימה, שיש בה כל כך הרבה ילדים במצב ריצה, העירייה לא אוכפת את איסור רכיבת האופניים, יודעת שכל יומיים יש שם תאונה ושותקת", כתבה האם.
חגית אוריין, מפעילת דף הפייסבוק "מחזירים את מדרכות תל אביב להולכי הרגל" טוענת שעל העירייה לפקח על הנעשה בתחומה, ובעיקר במקומות הומי אדם: "מדובר באזור שכל יום מתרחשות בו תאונות. העירייה יכולה להציב שילוט האוסר הכנסת כלי רכב למקום ולאכוף זאת - זה בסמכותה. עליה לסלול שבילי אופניים תקניים שיפרידו בין הולכי הרגל לבין הרוכבים. לא כפי שקיים כעת בכיכר הבימה, סימונים מטושטשים על חלק מהמדרכות".
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "העירייה מצרה על המקרה ומאחלת לילד החלמה מהירה. עיריית תל אביב-יפו חוזרת ודורשת זה כמה שנים סמכויות אכיפה בנושא כלי רכב בתנועה, לרבות אופניים, אולם לצערנו בקשותינו לא נענו עד היום. במסגרת יכולותיה המוגבלות בנושא, פועלת העירייה להעלאת המודעות להפרדת שבילי אופניים ומעבר הולכי רגל באמצעות פעולות הסברה בבתי ספר, קמפיינים ועוד. באשר לסימון השבילים, כל שבילי האופניים העירוניים נסללים בהתאם לקובץ הנחיות משרד התחבורה".
מכת מדינה
במקרה האחרון מדובר בפציעת ילד מפגיעת אופניים רגילים. לאחרונה אירעו לא מעט תאונות שבהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. לפני חודש חשפו נתוני הלמ"ס ומכון גרטנר כי שלושה נהרגו ו-275 נפצעו, בהם 37 באורח קשה, בתאונות שבהן היו מעורבים רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים. אחד ההרוגים היה אנטוניו רעיה, בן 85 מתל אביב, שמת מפצעיו בתחילת חודש פברואר השנה ולפי החשד ילד פגע בו עם אופניים חשמליים.
שבועיים לאחר פרסום הנתונים הוגש כתב אישום תקדימי המייחס לראשונה אישומים חמורים לרוכב אופניים שפגע בהולך רגל. מאלקו מהרת, בן 20 מאשקלון, הואשם בסעיף של הפקרה לאחר פגיעה לאחר שפצע קשה קשישה שהלכה ברחוב וברח מהמקום. מהרת מואשם גם כי פגע באישה במקרה אחר ואף ניסה לשדוד ממנה שרשרת זהב.
בעבר לא נקטו הליכים פליליים נגד רוכבי אופניים שפגעו בהולכי רגל, אף אם מדובר היה באופניים חשמליים. אך על פי פקודות התעבורה, אופניים חשמליים הם רכב לכל דבר ועניין. מי שרוכב עליהם אמנם לא נדרש להוציא רישיון נהיגה ולא נדרש גם לביטוח, אך כל יתר התקנות וכללי התעבורה חלים עליו. חל איסור מוחלט לרכוב על אופניים חשמליים על מדרכה. הרכיבה מותרת רק בכביש או בשביל המיועד לאופניים.
המדינה התעוררה לפני כשבועיים כשוועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הרחבת סמכויות האכיפה לפיקוח עירוני והטלת קנסות על מי שירכבו על אופניים חשמליים בניגוד לחוק. לפי הצעת החוק, שיזמה ח"כ מירב בן ארי (כולנו), יוכלו שוטרים ופקחים להטיל קנס בגובה 300 שקלים בכמה מקרים: נהיגה תוך אחיזת טלפון נייד בידיו, הרכבת אדם נוסף על כל סוגי האופניים למי שטרם מלאו לו 14, רכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 14 ורכיבה על מדרכה או בשבילים המוגדרים להולכי רגל.
בן ארי צירפה להצעה נתונים מספריים המלמדים כי בשנתיים האחרונות חלה עלייה באשפוז נפגעים מאופנים חשמליים בשיעור של פי 10, והגדירה את המפגע "מכת מדינה". יש להזכיר כי לפני 11 שנים התפרסמו תקנות תעבורה שקבעו את התייחסות המדינה בנושא, אך אלה לא עזרו למיגור התופעה והסכנות.
ב-2010 נכנסו לתוקף תקנות חדשות נוספות של משרד התחבורה, שמטרתן היה להסדיר את השימוש באופניים חשמליים, אך רק בסוג אחד - אופניים המצוידים במנוע-עזר חשמלי שמופעל על-ידי הדוושות. שנה מאוחר יותר פג תוקפן של התקנות ורק כעבור שלוש שנים וחצי הן הוגשו שוב. בספטמבר אשתקד נכנסו התקנות החדשות לתוקף, אך הן אינן מטפלות בתופעת הכלים הלא חוקיים שמציפים את הרחובות. כאמור, במקרה הזה - הילד נפגע מאופניים רגילים, וגם נושא זה לא זכה עדיין להסדרה וגם לא למענה מבחינת אכיפה מתאימה.