בלעדי: כך ייהרס גשר מעריב
צפו בהדמיית תוכניות הריסת אחד מעורקי התחבורה החשובים במרכז תל אביב, לטובת פרויקט הקמת הרכבת הקלה. גם חלופה במסגרתה יפורק הגשר באופן שקט נשקלת כעת. מועד ההריסה: אמצע אוגוסט
גשר מעריב יפוצץ באופן מתוחכם, או יפורק בדרך רגילה? פרויקט הרכבת הקלה נכנס לשלב מתקדם, הכולל בין היתר פינוי צירי תנועה ו"ניקוי השטח" בסביבת התחנות וציר התנועה המתוכנן. במסגרת העבודות סביב התחנה הגדולה בקרליבך מתוכננת הסרת גשר מעריב (במקור "גשר הנשרים"), אחד הסמלים הבולטים של מרכז העיר, אשר נפתח לתנועה לפני בדיוק 39 שנים.
לידי ynet הגיע סרטון הדמיה שהוגש כאחת האפשרויות להסרת הגשר על-ידי חברת תמר חבלה. במסגרתו יוטמן חומר נפץ במספר קידוחים בעמודי הגשר, לאחר מכן יכוסו אלה בשכבות הגנה למניעת הדף, ולבסוף יופעלו המטענים באופן מדורג ויגרמו לקריסת הגשר מצפון לדרום.
- המפה המלאה של חפירות הרכבת הקלה: כך ייראו תל אביב ורמת גן בשש השנים הקרובות
- חפירות יולי אוגוסט: העבודות על הרכבת הקלה מעלות הילוך, רחובות ייחסמו בת"א
- הצצה נדירה ל"חפרפרת" של הרכבת הקלה
- הצצה נדירה ל"חפרפרת" של הרכבת הקלה
בחברת נת"ע האחראית על הפרויקט, אמרו בעבר כי לפי אפשרות נוספת, הגשר יפורק באופן "שקט", במסגרתו יוסרו חלקי הגשר השונים בזה אחר זה. ראשית המעקות המחוברים בברגים, אחר כך חלקי בטון שונים, מיד לאחר מכן תוסר שכבת האספלט ולבסוף יוסרו קורות הגשר הגדולות והכבדות באמצעות מנופים. בדרך זו שתארך כמובן זמן רב יותר, ימנעו ענני אבק בסביבה ולא יווצר סיכון כלשהו למבנים בסביבה.
לפי התכנית השניה, סדרת הפיצוצים בעמודי התמיכה של קורות הגשר יתוזמנו כך שקריסת כל חלק ממנו תהווה גורם "מסייע" לפיצוץ הבא, ומשקל חלק הגשר הקורס יעזור ב"משיכת" החלק הבא לקרקע. פיצוץ הגשר היא פעולה כירורגית מורכבת הרבה יותר מהסרתו בחלקים, ונדרש בה לא רק תזמון מדויק, אלא גם הקפדה על קריסת המבנה כולו מבלי לפזר לסביבה חלקי בטון כבדים העלולים לגרום לנזק משני.
פעולת הסרת הגשר, אם באמצעות פיצוץ ואם באופן שקט, תתבצע באמצע חודש אוגוסט ולקראת השבועיים האחרונים שלו, בימים בהם נרשמת באופן היסטורי תנועה מועטה יחסית ברחובות. אם יפוצץ הגשר, תוך 48 שעות בלבד אמור להסתיים שלב פינוי ההריסות.
גשר מעריב נפתח לראשונה לתנועה בחודש יולי 1976. אורכו 373 מטרים, רוחבו שמונה מטרים, והוא שוקל - כולל העמודים הרחבים - 1,350 טון. גובהו המרבי 5.20 מטר ומשקל הרכב העובר עליו הוגבל ל-30 טון. יש להניח כי עלות הסרת הגשר תהיה גבוהה יותר מהקמתו. לפני כ-39 שנים הושקעו בהקמת הגשר והרחבת הרחובות בסביבתו כ-12.5 מיליון לירות בפרויקט מורכב שנמשך כתשעה חודשים.
לפני שהוקם נחשב הצומת מעליו הוא עובר כמורכב וההומה ביותר בישראל. מיד לאחר פתיחתו נקבע שמו הרשמי כ"גשר הנשרים", על שם מבצע אנטבה. כבר לאחר שלוש שנים מיום פתיחתו לתנועה, נסגר הגשר למשך יומיים לצורך שיפוצים.